Dojíždění s elektromobilem ze satelitu do práce je levnější než MHD

Život s elektromobilem na sídlišti – 5. díl
12
Dojíždění s elektromobilem ze satelitu do práce je levnější než MHD
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Jízda elektromobilem je levnější než jezdit MHD
  • Výhodou elektromobilu je parkování v Praze zcela zdarma
  • Elektromobil mezi osobními auty nemá v nákladovosti na PHM konkurenci

Za dva a půl měsíce se mi podařilo s Dacií Spring najet už 5 500 km, je tedy na čase začít lehce bilancovat, co auto za tu dobu může vlastníkovi poskytnout a ušetří nějaké peníze na jeho provozu? Na finanční stránku věci jsem se tedy podrobně podíval, jelikož si k dlouhodobému testu vedu i velmi podrobnou kalkulaci nákladů za provoz.

Kolik jsem ušetřil za parkovné?

Jelikož bydlím mimo Prahu (Středočeský kraj), ale do centra Prahy jezdím každý den do práce, tak mě dost zajímalo, kolik dokáže auto ušetřit financí oproti dvěma způsobům dopravy, které lze pro dopravu za zaměstnáním využít. Dražší variantou je jízda autem až k práci. V tomto případě bych musel platit za hodinu parkování 60 Kč, případně si pořídit měsíční nájem za parkovací místo v hromadné podzemní garáži. Měsíc parkování u práce by mě pak v průměru stál 7,5 tisíc korun. K tomu by se přidala cena za palivo, které by v případě fosilního auta při dnešních cenách vyšlo měsíčně na cca 7 000 Kč u benzínu. U nafty bych se měsíčně pohyboval okolo 5,5 tisíc Kč a v případě jízdy na LPG jsem cenově někde kolem 4 tisíc Kč za měsíc. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na cenu dálniční známky, která měsíčně vyjde na 125 Kč. Servis vozu zatím do přehledu nepočítám, jelikož mi jde jen o náklady na samotnou cestu bez opotřebení vozu a servis.

První variantu jsme si tedy probrali, teď se zaměřím na možnost dojíždění prostřednictvím MHD. K tomuto účelu si musím sehnat Lítačku pro Prahu (pásmo O a P) a nabít si ji pro jízdu po Praze, kde mě vychází nejlépe roční kupón za 3 650 Kč (304 Kč/měsíc) a k tomuto nabití si musím přikoupit ještě 4 pásma pro jízdu po Středočeském kraji, kde naštěstí funguje systém pražské integrované dopravy. Tato pásma mě na čtvrt roku stojí 3 000 Kč (1 000 Kč/měsíc).

Za kolik jsem zatím dobíjel?

Za najetí zmíněných 5 500 km jsem dobíjel výhradně u veřejných dobíjecích stanic, jelikož z okna panelového domu není možnost hodit kabel a ani v práci nemáme k dispozici dobíjecí stanici pro zaměstnance. V rámci úspory nákladů se mě povedlo dobíjet nejčastěji na stanicích Lidl, následně už placených PRE, ČEZ a E.ON. Celkově mě dobíjení vyšlo na 2 629 Kč, což vychází na cca 1 052 Kč za měsíc.

Poskytovatel Nabito v kWh Cena celkem
E.ON 42,74 315 Kč
ČEZ 80,97 612 Kč
PRE 258,71 1 702 Kč
Lidl 365,30 0 Kč
Celkem 747,72 2 629 Kč

Jak celkově vychází elektromobil oproti jiné dopravě?

Vstupní data k porovnání elektromobilu s autem na benzín, naftu, LPG i MHD mám – jde se tedy počítat. Když srovnáme náklady na palivo nebo jízdné v MHD oproti užívání elektromobilu pro každodenní jízdu ze středočeského města do centra Prahy za prací, tak se měsíčně dostáváme na velmi zajímavá čísla a data, která jsem shrnul v následující tabulce.

Benzínové auto Naftové auto LPG auto Elektromobil MHD
Pohonné hmoty 7 000 Kč 5 500 Kč 4 000 Kč 1 052 Kč 0 Kč
Dálniční známka 125 Kč 125 Kč 125 Kč 0 Kč 0 Kč
Parkovné 7 500 Kč 7 500 Kč 7 500 Kč 0 Kč 0 Kč
Jízdné 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 1 304 Kč
Celkem 14 625 Kč 13 125 Kč 11 625 Kč 1 052 Kč 1 304 Kč

Z tabulky jasně vidíte, že nejlevněji vychází jízda elektromobilem – dokonce o 252 Kč levněji než jízda v MHD, které navíc občas znamená také nižší komfort a delší čas na cestě. S velkým odstupem následuje LPG, naftové auto a nejdražší je benzínové auto. Když bych elektromobil dobíjel jen na placených veřejných stanicích, náklady za měsíční provoz budou 2 013 Kč, což i tak vychází výborně ve srovnání s ostatními způsoby dopravy. S elektromobilem se však dá jezdit i jen s nabíjením zdarma (Lidl nebo fotovoltaika), pak jezdíte zcela bez nákladů na palivo, parkovné i dálniční poplatky. Ano, nepočítám do toho servisní náklady, ale na ty se zaměřím někdy příště.

Technické parametry Dacia Spring

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min
Baterie? (27,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12 kWh / 100 km
Cena od511 900 Kč
Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Ale to neni fer srovani s MHD. Musite pocitat amortizaci a pojisteni automobilu, vam ta cena vyjde mnohem draz. I kdyz to vezmete proporcne k poctu ujetich kilometru za praci, a jinam.
Roman P
Roman P
Nabito v "kW" si prosím opravte na "kWh". Jinak pěkný, já bydlím na sídlišti a daří se nabíjet komplet zdarma u Kaufu + tam zároveň nakoupím, takže se vyřeší 2 věci najednou ;)
Ing.Václav Hellebrand
Ing.Václav Hellebrand
Parkování zdarma v Praze skončí a asi velmi brzy. Bude jen pro obyvatele Prahy s elektrickým autem a myslím si, že ani jim to nenechají věčně.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Tvoření elektromýtů nepodporuji, tak jen dodám že výhoda parkování zdarma už začíná být minulostí, a jezdím levněji se svým BEV opravdu když pominu všechny ostatní náklady (amortizaci FVE kde zatím rozpočítaná vyrobená kWh stojí dvojnásobek elektřiny z gridu, autobus MHD si také nemusím kupovat nebo servisovat a za celou životnost vozu bych v ní ani s celou rodinou neprojezdil cenu dnešního BEV - s bídou možná nějakého úplného low-end). Také teď platím ročně pojistku 25tis, což překračuje bohužel celou úsporu na pohonných hmotách oproti manželčině ICE... Tedy chválit ano, ale pro ty co nemají odpor k přemýšlení by to chtělo přihodit skutečné náklady na kilometr, vypouštět nejdražší položky že seznamu neznačí příliš seriózní shrnutí, spíš to zavání účelovou manipulací. NEBUDETE to náhodou prodávat že markýrujete jako AAA ve stylu podomního prodejce, jestli se náhodou nějaký hejl nechytne?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze