Jezdíme po Slovensku se Springem

Život s elektromobilem na sídlišti – 7. díl
2
Jezdíme po Slovensku se Springem
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Za dálnici si připlatíme a parkovné není většinou zdarma
  • Našli jsme ekologickou dobíječku s bateriovým uložištěm
  • DC nabíjecí stanice mají výkon od 40 do 150 kW na konektoru CCS

V předchozím díle jsem popsal cestu na Slovensko s nejlevnějším elektromobilem na českém trhu – Dacií Spring. Teď se však velmi podrobně podíváme, jak a kde se dá nabíjet i co na nás čeká za úskalí, ale i výhody nebo zajímavosti.

Jsou pro české elektromobily dálnice na Slovensku zdarma?

Pro získání informace o poplatcích na Slovensku jsem si zavolal na infolinku webu eznamka.sk, kde nám řekli následující informaci. „Na Slovensku není taková úleva jako v Česku.“ To potvrzuje i ustanovení § 7 ods. 1 zákona č. 488/2013 Z. z. o dálniční známce a o změně některých zákonů v platném znění. Takže nás čeká nákup dálniční známky.

Existuje parkování zdarma?

Ve velkých městech, jako je třeba Bratislava, Trnava či Trenčín, jsem nenašel žádnou úlevu v placení parkovného, což opět není moc dobrá zpráva pro majitele elektromobilů. Ovšem je tu výborná možnost stání „zdarma“ v centru těchto měst. Tou je parkování u AC nabíjecí stanice přímo v centru, kde můžete stát třeba 3 hodiny bez placení, ale jen když dobíjíte. Tuto možnost jsem využil v Bratislavě u obchodního domu Prior. Jedinou nevýhodou je, že na těchto místech velmi často stojí taxi.

Nabíjení Dacia Spring Bratislava

Dá se na Slovensku nabíjet zdarma?

Na Slovensku můžete nabíjet zdarma stejně jako u nás v Česku u vybraných obchodních center Lidl, ale s mnoha omezeními. Prvním z nich je často placené stání na parkovišti při překročení doby 1 hodiny za 1 nebo dokonce 2 eura za každou započatou hodinu. Dalším omezením je vypínání nabíjecí stanice už po 30 minutách nabíjení, takže čas je více méně určen jen pro nákup. No a nejčastějším omezením bylo zablokované nabíjecí místo jiným elektrickým autem, jak je to zvykem i u nás. Ovšem toto vše mě neodradilo a podařilo se mi najít časy i místa, kde se dalo úspěšně nabíjet.

Asi vás zajímá, kde to bylo. No dobře, nenechám si to jen pro sebe. Nejlepší je nabíjet auto ve všední den v době oběda a vždy u obchodního centra v malých městech, kterými například jsou Modra, Senec, Galanta, Nová Dubnica, Ilava. A že nic v obcích není k vidění? Ale, kde že. Například obec Modra vás nadchne nádhernou malovanou keramikou, v Senci je jezero s pláží, sportovním areálem a venkovním kinem a nedaleko Galanty najdete termální koupaliště Vincov les.

Zajímavá nabíječka v Piešťanech

V lázeňském městě Piešťany jsem narazil u obchodního domu Prior na zajímavou nabíjecí stanici od Západoslovenské energetiky (ZSE). Stanice má dva stojany, což by nebylo nic zajímavého, ale jeden stojan je „klasické“ 50kW DC Chademo + CCS a k tomu 43kW AC, ale druhý je jen čistě 50kW Chademo, což je zvláštní. Aby toho však nebylo málo, tak kousek od těchto stojanů stál malý lodní kontejner a v něm FLP baterie o kapacitě 100 kWh, kterou využívala tato dobíjecí stanice a energie, která šla do těchto baterií, byla čistě z obnovitelných zdrojů.

Jaké jsou další možnosti nabíjení?

Možností nabíjení na Slovensku je opravdu hodně. V odlehlejších oblastech však budete ometat pavučiny z nabíječky. Ovšem opak je to ve velkých městech, kde elektromobilů potkáte už větší množství. Velkou zajímavostí byla nabíječka u čerpací stanice Shell, kde její výkon byl jen 40 kW. Mile pak překvapilo nové obchodní centrum Nivy v Bratislavě, kde v podzemní garáži najdete 4× 150 kW CCS, 4× 60 kW CHAdeMO a 6× 22 kW AC Typ 2. Další nabíjecí body pak najdete přehledně v naší mapě.

Na kolik jízda po Slovensku vyšla?

Za týden jsem na Slovensku s Dacií Spring najel 901,2 km. Na tuto porci kilometrů převážně po okreskách a městech si auto řeklo o 66,95 kWh elektřiny, která mě díky 5 nabíjením zdarma stála 862 Kč. Cena za nabíjení je vyšší, jelikož 1 kWh na DC stanici mě vyšel na 15 Kč a u AC stojanu jsem platil 9 Kč za 1 kWh. Na nabíjecích stanicích jsem dobíjel 8 hodin a 40 minut, průměrná spotřeba auta byla 7,4 kWh na 100 ujetých kilometrů a cena za ujetý kilometr byla 0,52 Kč.

Závěrem mohu říci, že cesta byla cíl a rozhodně se to s tímto modelem vozidla dá zvládnout, ale počítejte s množstvím omezení, jelikož auto je opravdu primárně určeno do města a jeho blízkého okolí a ne až tak moc na dovolenou vzdálenou stovky kilometrů. Rozdíl je i v průměrné spotřebě při jízdě po dálnici a mimo ni. Po dálnici vám auto bude spotřebovávat okolo 10 kWh na 100 km, ale na okreskách a hlavně ve městech si řekne jen o 7,4 kWh na 100 km, kde se mi ne jednou ukázal dojezd 270 km na plné nabití. Výhodou pak bylo parkování ve větších městech, kde bylo auto jako ryba ve vodě. Vešlo se všude a nabíjelo se za krátkou dobu, takže jsem tolik nestál na nabíječkách a spíše jsem měl problémy proběhnout centrum města nebo nakoupit za tak krátkou dobu.

Diskuze ke článku
Pavel Haska
Pavel Haska
wow, ta spotřeba je skvělá. Tu bych chtěl i u svého id3 (58 kWh) :D -> nyní mám spotřebu 14,6 kWh/100 km, na dálnici 16,2. Chorvatsko a zpět byla průměrná spotřeba 15,5. V zimě je spotřeba o 25 % vyšší.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze