Je na provoz levnější LPG, nebo elektromobil?
test

Je na provoz levnější LPG, nebo elektromobil?

Souboj Dacie Sandero a Springu

Velmi podrobně jsme srovnali obě nejvíce dostupná alternativní paliva na českém trhu, která jako jediná nabízí značka Dacia. Při srovnání jsme se podívali snad na vše, co pro provoz auta ve městě budete potřebovat. Navíc jsme vypočítali, kdy se nákladově vyrovná elektromobil autu na LPG.

Co je výhodnější – LPG, nebo elektromobil? My jsme se rozhodli proti sobě postavit už snad městskou legendu v LPG, kterou je Dacia Sandero, a proti ní nejlevnější elektromobil na českém trhu, kterým je opět Dacia, ovšem Spring.

Pohonné jednotky a nádrže na palivo

Sandero pohání motor 1.0 TCe s LPG tovární zástavbou a výkonem 74 kW při jízdě na LPG. U Springu je pak elektromotor s výkonem 33 kW. Už podle těchto čísel vidíte, kdo bude vítězem při sprintu. I to jsme zkusili a z 0 na 50 km/h se za 6 sekund dostalo Sandero, ale pozor Spring byl jen o 1,1 sekundy pomalejší. To je obrovské překvapení. Sandero díky 40l nádrži na LPG a 50l nádrži na natural 95/98 udává kombinovaný dojezd 1 300 km. Spring díky 27,4kWh, respektive 26,8kWh baterii jen 300 km, a to pouze při hodně úsporné jízdě ve městě. Reálně však majitel Sandera bude jezdit primárně na LPG, což znamená reálný kombinovaný dojezd cca 560 kilometrů a benzín bude rezerva. Ale jde o auta určená primárně do města.

Prostornost interiéru

I když jsou obě auta určená do města, srovnávat je mezi sebou není moc fér, jelikož to nejsou úplně stejné kategorie. Pár věcí se však srovnat dá a na ně se podíváme. Pro nás asi nejdůležitější je zavazadlový prostor. V tomto ohledu vyhrává dle očekávání Sandero s 328 litry, ale Spring nijak výrazně nezaostává, jelikož má připraveno 290 litrů. Kromě kufru se ještě podíváme na zadní řadu sedadel, kde opět vede Sandero, jelikož na zadní řadu si v pohodě sedne i téměř dvoumetrový člověk – dokonce má i malinký volný prostor před koleny, zatímco ve Springu je to o poznání horší. Ovšem na předních sedadlech je pro řidiče i spolujezdce dostatek prostoru v obou vozech. Přívětivější palubní desku má však opět Sandero a další výhodou je nastavení volantu i sedadla řidiče do různých poloh, což Spring neumožňuje. Shrnuto a podtrženo, Sandero ovládlo část interiér.

Test spotřeby na okruhu

Otestovali jsme i spotřebu na kombinovaném okruhu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Venkovní teplota se během jízdy po okruhu pohybovala okolo 2 °C.


Po dojetí velmi náročného okruhu z pohledu Dacie Spring, jelikož horní dálniční limit není pro toto auto příliš optimální, jsme se dostali k výsledným hodnotám na palubních počítačích. U elektromobilu, kterému vůbec nevoní jízda po dálnici, se na palubním počítači objevila hodnota 15,1 kWh/100 km. U Sandera jedoucího čistě na LPG se pak jednalo o 7,1 litrů LPG na 100 km. Když to přepočítáme na ekvivalent elektrické energie, jsme na 49,5 kWh/100 km. Když se na to podíváme obráceně, je to jako kdyby Spring spotřeboval pouze 2,16 litrů LPG na 100 kilometrů. Zde se jasně ukazuje výborná efektivita elektrických motorů. V této sekci se mnohem lépe vedlo elektromobilu.

Náklady na provoz

V prvé řadě vezmeme porovnání ceny za ujetý kilometr jízdy. U vozidla na elektřinu budeme brát průměrnou cenu 6 Kč za dobitou kWh. U LPG se pak cena v poslední době v průměru pohybuje okolo 20 Kč za 1 litr.

Model Spotřeba na okruhu Náklady na 1 km
Dacia Spring 15,1 kWh/100 km 0,90 Kč
Dacia Sandero LPG 7,1 l/100 km 1,42 Kč

Jasně vidíme, že elektromobil jezdí za necelou 1 Kč za ujetý kilometr, zatímco auto na LPG se pohybuje okolo 1,5 Kč za kilometr. Ovšem to není vše, co nás zajímá. Musíme se podívat i hlouběji do nákladů. Tedy na pojištění, servis nebo nákup pneumatik. Při srovnání cen povinného ručení jsme aritmetickým průměrem zjistili, že za Sandero budete platit v průměru 2 600 Kč ročně, u Springu se dostanete na 2 400 Kč za rok. Nákup sady letních pneumatik vás v průměru vyjde u Sandera na 5 000 Kč, u Springu na 4 400 Kč, pro zimní sadu počítejte s 5 600 Kč u Sandera a 4 800 Kč u Springu. Servisní náklady jsou u Sandera vyšší a za 5 let provozu vychází v průměru na 22 000 Kč, u Springu se mění jen kabinový filtr plus se kontroluje stav trakční baterie, což vás za 5 let provozu vyjde na zhruba 10 000 Kč.

Závěr

Kritérium Dacia Sandero LPG Dacia Spring
Pořizovací cena 315 400 Kč 476 900 Kč
Výkon motoru 74 kW 33 kW
rozjezd z 0 na 50 km/h 6,0 s 7,1 s
Zavazadlový prostor 328 l 290 l
Spotřeba na 100 km 7,1 l 15,1 kWh
Náklady na 1 km 1,42 Kč 0,90 Kč
Emise na 1 km 106 až 112 g CO2 0 g CO2
Zimní pneu sada 5 600 Kč 4 800 Kč
Letní pneu sada 5 000 Kč 4 400 Kč
Servisní náklady za 5 let 22 000 Kč 10 000 Kč
Povinné ručení 1 rok 2 600 Kč 2 400 Kč
Parkování v Praze na 1 rok 1 200 Kč 0 Kč

Když si shrneme veškeré zjištěné informace, zjistíme, že za 5leté užívání vozidla na LPG při ročním nájezdu 25 tisíc km zaplatíme necelých 230 tisíc Kč. U vozidla čistě na elektřinu se při stejném časovém intervalu i nájezdu kilometrů dostaneme lehce přes 140 tisíc Kč. Rozdíl v kupní ceně obou vozidel při hodně podobné výbavě je cca 130 tisíc Kč. Když pak srovnáme veškeré náklady na provoz, dojdeme k závěru, že elektromobil se začne oproti LPG finančně vyplácet až po 7 letech užívání při dobíjení na veřejných dobíjecích místech. Když ale započítáme dobíjení doma z fotovoltaiky, návratnost se zkrátí na méně než 4 roky.

Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz

dacia-spring
Klady
  • pořizovací cena auta na LPG je o cca polovinu nižší
  • elektromobil dobijete z běžné zásuvky
  • servis u elektromobilu je méně náročný
Zápory
  • s LPG nemůžete parkovat v podzemních garážích
  • LPG musí každý rok na pravidelný test těsnosti
  • elektromobil má výrazně menší dojezd oproti LPG
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Zaprvé - LPG je na maximu a očekává se na trzích spíš návrat k původním hodnotám, elektřina naopak setrvale roste (za 2 roky plus 200% u silovky) a čeká se bohužel setrvalý růstový trend (doufejme že s nějakým propadem, ale predikce nejdou nikterak nízko k číslům na která jsme si zvykli) .
Zadruhé - pořízením FVE se návratnost BEV nekrátí, investice se maximálně zprůměruje = započítáním drahého zdroje do cyklu mobility se auto prodraží, zatímco návratnost zdroje se zkrátí (v případě čerpání dotace z daní ostatních z 12 let cca na 10, bez dotací je to ekonomicky nenávratné pokud nebude růst elektřiny dlouhodobě tak prudký jako poslední roky, pokud bude tak se investice umoří dříve ale zase bude neúměrně drahý veškerý provoz založený na nabíjení mimo FVE - zimní sezóna, cestování, nedostatek osvitu etc.) Vlastně je to taková loterie, lepší časy už asi byly a ceny všeho od energií, přes materiály až po výstavbu (továrny, nové zdroje, distribuce...) a výrobu (technologie, baterie, suroviny...) teď půjdou exponenciálně nahoru.
Jan Danhelka
Jan Danhelka
Spočítejte to na 12 500km, 25 000km asi není typický nájezd majitelů Sandera nebo Springu. Výjimky budou existovat, ale na ty se asi nezaměřuje tato recenze.
Alex Ander
Alex Ander
> Když ale započítáme dobíjení doma z fotovoltaiky, návratnost se zkrátí na méně než 4 roky

U teto zajimave uvahy je treba zapocitat porizovaci cenu fotovoltaiky. Ta zadarmo na strese nevyroste. Prosim o doplneni.
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Zapomely dopocitat dalnicni znamku, kdyz uz to parkovani.
I v okoli mest jsou dalnice.
Ale auta jsou nesrovnatelna - Sandero bude mnohem komfortnejsi az na ten manual a smrdici LPG.
Takze k cemu je drahy Spring? Penez moc neusetrime, komfortu moc nedostaneme.
Spring vs Sandero bez dotaci zatim nevychazi dobre.
Musi stat min´ a nebo Sandero vic.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze