Auta z této čtveřice jsou přímými konkurenty, i když Spring trochu velikostí na venek pokulhává, ale nenechte se zmást. Pokud totiž někdo hledá nejlevnější elektromobil do města, je to právě Dacia, která hraje prim. Budeme se na ni tedy dívat spíše takto.
Auto na LPG proti elektromobilům – Velké srovnání městských aut
Prostornost interiéru a ovladatelnost prvků
Velikost vnitřního prostoru pro posádku testovala stálá dvojice, kdy řidičem byl urostlý muž a vzadu sedící měl přes 1,9 m. Takže extrémní test pro malá městská autíčka. Velmi nás zajímalo, zda se za řidiče vejde vysoký člověk a bude mít prostor na kolena a nad hlavou.
Nejprostornější interiér měla suverénně Dacia Sandero. Figurant na zadních sedačkách měl velkorysý prostor pro kolena i místo nad hlavou. Druhé místo bere Renault ZOE, jelikož kolena figuranta nebyla tolik zabořena do sedadla řidiče, dokonce neměl hlavu opřenou o střechu auta. Třetí je Peugeot e-208, jelikož cestující na zadních sedadlech má kromě opřených kolen hluboko do sedadla řidiče i opřenou hlavu o střechu auta. Na chvostu je dle očekávání Dacia Spring, ale rozdíl oproti 2. a 3 místu nebyl tak enormní, jak se dalo předpokládat. Na prostornost zavazadlového prostoru se můžete podívat ve videu a rovnou napovíme, že opět Spring mile překvapil.
Zrychlení z 0 na 50 km/h
Test zrychlení na maximální povolenou městskou rychlost jsme zařadili pro důkladné porovnání pohybu aut při rozjezdu na křižovatce a jejich hbitosti. Zajímalo nás, jak rychle bude vůz z klidu na 50 km/h, ale i to, zda si při rozjezdu hrábne koly do asfaltu.
Nejrychlejší v tomto ohledu byl s časem 4,1 sekundy Peugeot e-208, ale hned za ním se na druhém místě umístil Renault ZOE s časem 4,2 sekundy. Bronzovou pozici vybojovala Dacia Sandero LPG s časem rovných 6 sekund. Poslední je s časem 7,1 sekundy Dacia Spring, což se tak nějak dalo očekávat. Při rozjezdu na 100 km/h lze dle oficiálních údajů čekat mnohem větší rozdíl, ale pojali jsme to jako test městských aut, takže jsme se spokojili s padesátkou. Ostatně, kvůli Springu bychom asi potřebovali hodně dlouhou rovinku při akceleraci na 100 km/h... Při testu akcelerace bylo chladno a vlhký asfalt. Jelikož kromě Sandera byly všechny vozy již na letních pneumatikách, auta Peugeot i Renault na startu „hrábla“. Takže jejich čas by na suchu byl ještě o nějakou tu desetinku lepší. Dacia Spring však nehrabala ani na letních pneumatikách.
Test spotřeby na okruhu
Otestovali jsme i spotřebu na kombinovaném okruhu, kde měříme spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Tento test však byl velmi speciální v tom, že jej současně jela celá čtveřice a musela se držet na dohled od sebe. Venkovní teplota se během jízdy po okruhu pohybovala okolo 2 °C.
Po dojetí velmi náročného okruhu z pohledu Dacie Spring, jelikož horní dálniční limit není pro toto auto příliš optimální, jsme se dostali k výsledným hodnotám na palubních počítačích. Suverénním výhercem mezi elektromobily byl Spring se spotřebou 15,1 kWh/100 km. Na druhém místě se umístil Renault ZOE, kdy palubní počítač ukázal spotřebu 15,7 kWh/100 km. Třetí je Peugeot e-208 s 15,9 kWh/100 km. U Sandera se pak jednalo o spotřebu 7,1 litrů LPG na 100 km. Když to přepočítáme na ekvivalent elektrické energie, jsme na 49,5 kWh/100 km. Zde se jasně ukazuje výborná efektivita elektrických motorů.
Náklady na provoz
Při přepočtu hodnot z palubních počítačů na náklady za ujetý kilometr se dostáváme na velmi zajímavé provozní náklady. Při dobíjení auta na veřejné dobíjecí stanici budeme počítat s průměrnou částkou 8 Kč za 1 kWh, u dobíjení z domácí zásuvky pak s 4 Kč za 1 kWh a u LPG vezmeme hodnotu z totemu čerpací stanice, kde v poslední době vidíme cca 22 Kč za natankovaný 1 l.
Model | Spotřeba na okruhu | Náklady na 1 km |
---|---|---|
Dacia Spring | 15,1 kWh/100 km | 1,21 Kč, 0,60 Kč |
Renault ZOE | 15,7 kWh/100 km | 1,26 Kč, 0,63 Kč |
Peugeot e-208 | 15,9 kWh/100 km | 1,27 Kč, 0,64 Kč |
Dacia Sandero LPG | 7,1 l/100 km | 1,56 Kč |
Při pohledu na tuto tabulku můžeme říci, že nejlevnější provoz vychází u elektromobilů i z pohledu veřejného dobíjení za dvojnásobnou sazbu, než máme často doma. Ovšem rozdíl není tak veliký.
Zhodnocení
Pokud chcete prostorný elektromobil, který relativně v pohodě zvládne i delší trasu, má nejlepší parametry Renault ZOE, za nějž si ale budete muset nejvíce připlatit. Jestli ale hledáte levnější elektromobil, se kterým stejně nebudete jezdit nikam daleko, je jednoduchou volbou Dacia Spring. Peugeot však vypadá ze všech testovaných aut designově nejlépe a hodí se pro rychlé dobíjení na DC stojanech.
Pokud do závěrečného srovnání přidáme Sandero spalující LPG, rozhodně vyhrálo na plné čáře v otázce pořizovací ceny, která je o téměř polovinu nižší než u Springu a více než 3× nižší než u Peugeotu/Renaultu. Sandero zcela jednoznačně vyhrálo i z pohledu prostornosti vnitřního prostoru. Ovšem servisní náklady budou u LPG verze o trochu vyšší než u elektromobilů, jelikož máte více komponent na kontrolu a také je nutné pravidelné roční sledování možných úniků LPG. Ve výsledku tedy hodně záleží, co komu vyhovuje.
Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz
Pojistka plus povinny ruceni (vcetne pojisteni oken) - kia e soul 2021 64 kwh - 12000,-
Pojistka plus povinny ruceni (bez pojisteni oken) - hyundai ix20 (2017, porizovaci cena 380tis, tj. Trikrat min nez e soul) - 10000,-
Protoze urcite nechcete uvadet zkreslujici udaje, tak pak zustava pouze teze, ze neco delate hodne spatne.
(Jo, a kouknete na cenik nabijeni PRE ... Jen pro info)
A co ten dětský přepočet účinnosti/efektivity? Každý vzdělaný člověk ví, že elektromotor je pouhý spotřebič, kdežto spalovací motor je zároveň ta "elektrárna". Tedy pokud chcete porovnávat efektivitu ICE a BEV, tak musíte logicky zahrnout i efektivitu výroby elektřiny z primárního nosiče energie (uhlí, jádro, kinetika vody....) tak jako to děláte u primárního nosiče fosilů (benzín, nafta, LPG...)
To je tak smutné číst takové manipulace na technickém webu, jménem technických nadšenců do elektromobility se stydím za vás 😔
PS: ještě si neodpustím dovětek k vyšší ceně servisu - myslím že ho celkem spolehlivě vyrovná vyšší cena havarijka u více než dvojnásobně dražšího auta (v době trvání záruky určitě i o dost převýší, mě stojí havarijko na BEV se všemi bonusy a v supr nabídce o 8tis ročně víc než u fosila srovnatelného stáří a kategorie)