Kromě nabíjení zdarma je potřeba myslet také na to, že když bydlíte na sídlišti, tak musíte dobíjet i na placených nabíjecích stanicích. Tuto možnost jsem hledal také já, a proto jsem zde sepsal krátké ohlédnutí za několika variantami placeného dobíjení.
Rychlonabíjecí stanice
K dispozici máme několik možných poskytovatelů nabíjecích stojanů pro DC a AC nabíjení. Pro běžného řidiče bude ideálně dostačovat jeden čip od PRE, díky kterému nabijete u nabíječek PRE, E.ON a ČEZ. Tito tři poskytovatelé vám nabídnou výborné pokrytí pro každodenní cestování, ale i pro jízdu po ČR třeba za památkami.
Nabíjecí lampy
Smart lampy mají v sobě zabudované dva nabíjecí konektory AC Typ 2, pomocí kterého můžete nabíjet elektromobil rychlostí až 22 kW. Potřebujete však k tomu svůj kabel a navíc čip, pomocí kterého nabíjení spustíte. Ovšem to není vše. Lampy vám dokonce řeknou, jaká je teplota, vlhkost vzduchu, počet prachových částic, okolní jas nebo hluk. Dokonce si díky této lampě můžete přivolat pomoc.
Problémem u těchto nabíjecích bodů je fakt, že i když mají často správné dopravní značení, zastavují na nich fosilní auta, kdy si řidič jde něco vyřídit do nedalekých obchodů a vy pak musíte hledat místo na čekání, až odjede. To se většinou povede do půl hodiny a vy jste ztratili značnou část času čekáním. Buďte prosím k nám s kabelem ohleduplní. My vám také čerpací stanice neblokujeme.
Trafostanice na sídlištích
Trafostanice poskytují obrovské možnosti pro dobíjení elektromobilu na sídlišti a přesně o tomto tématu nedávno natočil Martin Pultzner všeříkající video a já jsem si to také vyzkoušel a mohu vřele doporučit. Pro vlastnictví elektromobilu na sídlišti to vidím jako jedno ze super míst. Opět se tu však začíná množit nešvar z pohledu nočního blokování nabíjecích míst fosilními auty, ale zde je to zapříčiněno absencí jiných volných parkovacích míst, takže se parkuje i tam, kde se nemá.
V příštím díle vám nastíním, jakých výkonů lze dosáhnout při nabíjení pomocí DC stanice a dokonce se pokusím vozidlo téměř vybít do 0 %, abychom společně zjistili, jaká bude odezva motoru na nízký stav trakční baterie a za jak dlouho je možné dobít vozidlo z 0 na 100 %.