Hodně lidí si nedokáže představit, že by někdo, kdo žije v panelovém domě, mohl někdy vlastnit elektromobil a ještě ho plnohodnotně užívat. Proto jsem se osobně odhodlal to sám na sobě vyzkoušet. Žiji na větším sídlišti mimo Prahu a do metropole denně dojíždím za prací. Bude tedy i pro mě vhodný elektromobil na delší dobu?
Výběr vozidla
Aby to byla co největší výzva, zvolil jsem si pro tento úkol nejlevnější elektromobil na trhu, kterým je čistě městská Dacia Spring. Ano, auto vhodné primárně do města s cenovkou okolo půl milionu korun a udávaným dojezdem v městském provozu okolo 300 km. Kromě výhodné ceny a dojezdu jsem auto bral i z pohledu velikosti, jelikož parkovat každý den na Praze 1 je někdy dosti o nervy a malé auto se do úzkých uliček opravdu velmi hodí. Navíc má dost komfortní velikost zavazadlového prostoru, která je jen o trochu menší než 300 l.
Hledání způsobů nabíjení
Prvním mým dotazem u dealera Dacia na Zličíně bylo to, zda má vozidlo příplatkový paket s DC dobíjením pomocí CCS konektoru, rezervní kolo a letní/zimní sadu pneumatik. Tím méně podstatným pro mě byla barva a další výbava auta. Po ubezpečení, že vozidlo má vše potřebné pro test jsem se pustil do seznamování s autem a první co mě napadlo, bylo, jak budu dobíjet, když denně najedu přes 130 km? Bude mě vůbec stačit nabíjení jednou za dva dny, když vůz na dálnici není vůbec stavěn, ale já po ní musím z hlediska úspory času jezdit denně? Hodně otázek a ještě více odpovědí, ale to už technik odběhl a já zůstal stát u auta.
V první řadě jsem hledal jakoukoliv aplikaci, pomocí které bych zjistil, za je nabíjecí stanice na mé trase volná nebo obsazená. Dále možnost zaplacení ideálně jednou platební metodou na drtivé většině nabíjecích stanic v Praze a okolí. Také jsem byl zvědavý na spotřebu auta, ale k tomu se dostaneme časem, až najedu pořádnou dávku kilometrů.
Správná aplikace pro možnost nabíjení
Hledání aplikace docela dalo zabrat, jelikož snad každá společnost, která vlastní nabíjecí stanice, má svou aplikaci. Nakonec se mě osvědčila dvojice aplikací. První je PlugShare, kde najdete přesné umístění asi každé dostupné dobíjecí stanice nejen v České republice, ale i v zahraničí. Takže za mě nejlepší pro cestování. Druhou aplikací pro sledování volnosti nabíjecích kabelů nebo celých stanic je Powerpass, kde najdete opravdu ucelený přehled volných i obsazených nabíječek v reálném čase. Super věc, dokonce si můžete objednat jejich kartu pro nabíjení na všech dostupných nabíječkách. Ovšem u ní se nejčastěji objevují jen stanice skupin ČEZ, PRE a E.ON, takže proto je dobré mít i tu předchozí pro rozšíření možností.
Placení za dobíjení
Aplikaci máme tedy vyřešenu a teď další komplikace – placení ideálně prostřednictvím jedné platební metody u více poskytovatelů najednou. Zde jsem delší dobu hledal a nakonec je k dispozici více poskytovatelů. Prvním je přímo Pražská energetika nebo E.ON, kde díky jejich čipu můžete dobíjet i u stanic E.ON, PRE i ČEZ. Ovšem ČEZ dokáže nabíjet jen u jejich nabíjecích stanic, tedy rychle vypadl z výběru. Další variantou jsou soukromí poskytovatelé dobíjecích karet a jednoho z nich jsem zvolil i já. Takže mohu nabíjet v klidu na všech stanicích PRE, ČEZ i E.ON.
Držte mi tedy palce v dalším zjišťování nástrah vlastnictví elektromobilu, když bydlíte v panelovém domě na sídlišti. Příště se zaměřím na možnost nabíjení zdarma u obchodních center. Rád si také přečtu vaše tipy i to, co vás zajímá.
Technické parametry Dacia Spring
Konstrukce | hatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min |
Baterie | 26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
Cena od | 511 900 Kč |