Hodně velké přemlouvání a testů vedlo k tomu, abych přihlásil nejlevnější elektromobil Dacia Spring do druhého dílu České trophy v ecoRally na 1. Valašské regularity rally, která se jela v okolí Fulneku v Moravskoslezském kraji. Jednalo se hlavně o to, že výrobce vozidla udává dojezd auta v kombinovaném cyklu dle normy WLTP na hodnotě 230 kilometrů, ale sobotní etapa měřila 270,20 kilometrů. Tedy o dost více, než je dojezd auta. Proto jsem 14 dní před závodem auto všemožně testoval a podařilo se mi při kombinovaném cyklu dojet 283 kilometrů na jedno nabití – tím jsem si prověřil, že to vůz zvládne.
Cesta na závody ale nebyla snadná, jelikož jsem si asi nešťastně vybral jízdu po dálnici D1 a cíl jsem měl v Novém Jičíně, kam jsem měl dorazit okolo 20:00 hodin, ale realita všedního dne v práci i přehřátí baterie při druhém nabíjení na DC stanici plány změnila na dojezd před 23. hodinou. Naštěstí na místě byl Kaufland, kde pomocí AC konektoru bylo noční 4hodinové nabíjení na 100 % kapacity zcela zdarma a navíc jsem nikoho neblokoval. Ovšem vstávání k přejezdu nic moc. Plně nabití a odlehčeni od všech věcí z auta, jako například koberečků, antény, krytů v kufru, kabelu do klasické zásuvky, třetinou vody do ostřikovačů a zavazadel jsme se vydali na administrativní a technickou přejímku, kde jsme pobavili všechny startující, ale i pořadatele. „Když byste to nedali, můžete uprostřed během oběda nabít, ale nebudete klasifikováni v kategorii spotřeba a získáte trestné body,“ řekli nám organizátoři. To se nám samozřejmě nechtělo a stoupli jsme si na start jako 9. posádka.
Každý den na nás čekalo 6 regularity stage, což znamená jízda na přesnost, ne rychlost. Ovšem celý sobotní program jsme podřídili čistě dojezdu auta a podle toho vypadal výsledek, kde jsme se v celkovém pořadí propadli na 11. místo ze 14. Pro toto auto totiž nebylo možné využít plného výkonu motoru, ale jen režimu ECO, který seškrtí výkon z 33 kW na 23 kW. S tím se opravdu nedá prudce zrychlit například z průměrné rychlosti 38 na 57 km/h. Takže jsme spíše byli sběratelé trestných bodů na úkor dojezdu a do cíle jsme dojeli s 5 % kapacity baterie, dojezdem ještě 17 kilometrů a 600 trestnými body za 3minutový skluz při dojezdu kvůli zásahu hasičů a semaforům u omezení.
Na neděli bylo auto připraveno jen se 71 % kapacity baterie, ale už nás čekalo „pouze“ 145,81 kilometrů a dalších 6 RS. Ráno jsme si tedy řekli, že zkusíme všechny překvapit a pojedeme na výsledek z jednotlivých RS. První nedělní RS jsme dokončili na 4. místě, druhou kvůli kopcovitému terénu a omezenému výkonu auta na 10. místě, třetí jsme nějakým zázrakem vyhráli, ve čtvrté jsme byli opět zázrakem na 2. místě, v páté jsme opět kvůli terénu dokončili na 13. pozici a poslední šestou RS jsme dojeli na 5. místě. Ovšem k našemu údivu jsme neděli dokončili s 1 384 body na celkovém 5. místě v kategorii elektromobilů a za oba dny jsme i přes penalizaci za pozdní sobotní dojezd získali se spotřebovanými 39,396 kWh (10,56 kWh na 100 km) celkové druhé místo v kategorii spotřeba. Do výpočtu spotřeby se však počítá i buffer každého z aut. Opět se tedy ukázalo, že i nejlevnější elektromobil na trhu je konkurenceschopný v porovnání s daleko většími a dražšími auty, tedy až na omezený výkon motoru v kopcovitém terénu.
Technické parametry Dacia Spring
Konstrukce | hatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min |
Baterie | 26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
Cena od | 511 900 Kč |