Část lidí zajímalo, jak se Dacia Spring nabíjí a jak se chová při jízdě s téměř vybitou trakční baterií. Na tyto aspekty jsem se proto zaměřil a zjišťoval veškeré možné kombinace dobíjení i vybití baterie téměř do extrému. K dispozici mám pro tento zkušební test verzi s příplatkovým DC nabíjením, jelikož základní AC nabíječka není podle mého pro majitele tohoto městského auta zcela ideální pro bydlení na sídlišti nebo časté nabíjení a jízdy.
Dojezd auta s malou kapacitou baterie
Nejdříve jsem musel auto téměř kompletně vybít, abych mohl otestovat, za jak dlouho se dobije trakční baterie při různých typech dobíjení. Takže jsem jezdil a jezdil a zjišťoval, kde je limit a co auto dělá a říká řidiči na palubním počítači. Stejně tak jsem zkoumal, jaká je odezva pedálů.
Pokud budete mít pod cca 20 % kapacity baterie, tak se vám na palubním počítači objeví hláška „EV Slabý akumulátor“ a rozsvítí se klasická oranžová kontrolka baterie, jak ji známe z fosilních aut. Okolo 8 % kapacity baterie zcela zmizí dojezd a objeví se jen tři pomlčky a rozbliká se oranžová kontrolka baterie. I tak ale zůstává k dispozici plný výkon motoru, ale to doporučuji jen když víte, že máte nedaleko volnou dobíjecí stanici, jelikož dojezd je cca 10 až 15 km. Když se dostanete k 1 %, nastává už opravdu krize a urychleně hledejte dobíjecí bod, jelikož jste krůček od rozsvícení oranžové želvy, která radikálně oseká vše, co sbírá energii z trakční baterie, auto výrazně zpomalí a na dojezd vám zbývá do cca 3 km.
Nabíjení z nuly do plna
Při vybití baterie na 1 % se po zapojení DC nabíjení v jarní teplotě 12 °C dobije baterie na 80 % za cca 50 minut, do 100 % cca za hodinu a čtvrt. Tedy skvělé hodnoty. Ovšem druhou důležitou otázkou z vaší strany určitě bude to, jakou rychlostí vlastně auto dokáže nabíjet. Návod i výrobce tvrdí, že to jde do maximálně 30 kW, ale při takto nízké kapacitě baterie se na ukazateli nabíjecí stanice ukázalo na delší dobu dokonce 34 kW. Tyto hodnoty však očekávejte jen nad cca 5 °C, jinak se budete pohybovat do 20 kW a při mrazu dokonce okolo 10 kW, což znamená výrazné prodloužení doby nabíjení v zimním období na AC i DC dobíjecích stanicích.
Pro lepší představu jsem sledoval nabíjení auta a vytvořil jsem vám přehled nejčastějšího rozmezí nabíjecích výkonů na DC kabelu při různém nabití trakční baterie. Ano, jsem si vědom toho, že drtivá většina nebude nabíjet na DC nad 80 %, ale abyste měli představu, tak jsem to podstoupil.
Výkon nabíjení | Kapacita baterie |
---|---|
25 až 34 kW | 0 až 70 % |
20 až 25 kW | 71 až 80 % |
12 až 20 kW | 81 až 90 % |
8 až 12 kW | 91 až 95 % |
6 až 8 kW | 96 až 100 % |
V příštím díle se podrobně podívám na to, kolik peněz auto za ujetí více než 5 tisíc kilometrů dokázalo uspořit na nákladech a nebude se jednat jen o náklady za provoz fosilního auta, ale i jiné alternativy. Dokonce zkusím zjistit délku záruky na různé prvky vozu. Co by vás zajímalo zjistit na servisu?
Technické parametry Dacia Spring
Konstrukce | hatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min |
Baterie | 26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
Cena od | 511 900 Kč |