Život s elektromobilem na sídlišti – 2. díl

Hledáme nejlevnější veřejné nabíjení
11
Život s elektromobilem na sídlišti – 2. díl
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • U Lidlu nabijete zdarma, ale jen po omezenou dobu
  • Kaufland nabízí nabíjení zdarma, ale jen pomalé na zásuvce Typ 2
  • Vytvořil jsem pro vás i stručný seznam míst pro nabíjení zdarma

Jelikož na sídlištích mimo Prahu téměř vůbec neexistují dobíjecí body, jsou vlastníci elektromobilů odkázáni výhradně na prodlužku ze svého bytu, což není reálné, nebo hledání nabíjení na veřejných místech. Já jsem se po najetí přes 2,5 tisíc kilometrů rozhodl pro vás shrnout veškeré poznatky z hledání nabíjení zdarma.

Existuje nabíjení zdarma?

Při diskuzi u nabíjecích stanic a nakupování u obchodních center jsem se dozvěděl, že existují i možnosti dobíjení elektromobilu zcela zdarma. Pátral jsem tedy dále a našel jsem dvě velmi výhodné varianty. Tou první je nabíjení u vybraných provozoven prodejny s potravinami Lidl, tou druhou s „dobrodružstvím“ je nabíjení u vybraných obchodních domů Kaufland.

Začneme tou nejlepší variantou u obchodního domu Lidl. Vybrané obchodní domy mají klasickou velkou nabíječku, která má v sobě zabudovány tři nabíjecí konektory. Prvním pro nás důležitým je CCS o maximálním výkonu 50 kW, podobná je Chademo například pro Nissan Leaf. Třetí je pomalejší konektor AC (Type 2) nazýván i jako Mennekes, který se hodí pro delší nabíjení. Mennekes nejvíce využijí vlastníci Fiatu 500e a Ranaultu ZOE. Když však budete nabíjet auto na jakémkoliv dobíjecím bodě, tak očekávejte, že se po 40 minutách automaticky ukončí, jelikož je to přesně vypočteno pro dobu většího nákupu. Kromě toho se mimo otevírací dobu zcela vypíná – například večer pravidelně ve 22 hodin.

Druhou variantou je nabíjení u obchodního domu Kaufland. Zde potřebujete aplikaci FUTUR/E/GO od ČEZu, abyste mohli nabíjení vůbec spustit. Na vybraných místech je jen AC konektor s maximálním výkonem 22 kW, ovšem musíte si k nabíjení pořídit kabel, jelikož na stojanu je jen zásuvka. Výhodou je však fakt, že nabíjení není limitováno časem, což je kámen úrazu, jak popíši níže.

Nabíjení Kaufland Vypich

Zdarma = komplikace

Nabíjení zdarma podle posledních praktických zkušeností přináší i jistá úskalí. Tím prvním je, že ho chce každý. Takže se vás u jedné šňůry může sejít velké množství s různě vybitou baterií. Druhým problémem je to, že část lidí nabíječky nevyužívá primárně v době nákupu, ale jen jako levný zdroj elektrické energie – tedy třeba v autě hrají hry, čekají na další zakázku (nejčastěji taxi a rozvoz jídla) nebo spí a čekají na další 40minutový cyklus. Úskalím je i to, že někteří jedinci jsou dosti arogantní a bez ohledu na váš nízký stav baterie a chuť nakupovat vás ke kabelu z principu silnějšího nepustí a třeba zapnou další cyklus a jdou na procházku. V neposlední řadě se na místo také vydávají ti, kteří mají možnost nabíjet auto doma, ale chtějí za každou cenu ušetřit a vy opět „ostrouháte“. Vy pak máte ve všech těchto případech docela komplikovanou situaci, jelikož doma nemáte šanci dobíjet a na levných veřejných stanicích je plno. Ovšem má to i jeden velký plus. Během nákupu se vám auto nabíjí a navíc si občas velmi dobře popovídáte s jiným vlastníkem elektromobilu a vyměníte si zkušenosti.

Mapa nabíjecích stanic s možností nabíjení zdarma u obchodních domů Lidl.

Držte mi tedy nadále palce v dalším zjišťování nástrah vlastnictví elektromobilu v rámci bydlení v panelovém domě. V příštím díle se zaměřím na placená místa pro nabíjení elektromobilů. Rád si také přečtu vaše tipy i to, co vás zajímá.

Diskuze ke článku
Martin Temlík Services
No tady mám jednoduchý tip, taková etika nabíjení zdarma, kterou praktikuju:

U Lidlu nabíjím jen během nakupování a pokud u stojanu nejsou další auta, tak nabíjím zdarma tak dlouho dokud nepřijede někdo další. Pak vypínám, pouštím a odjíždím.
Roman Placer
Roman Placer
Měl bych několik upřesnění k nabíjení zdarma. Krásně je shrnuje jedna nadšenci budovaná mapa na stránkách Mapotic/nabijim zdarma, popř stejnojmenná appka "Nabíjím zdarma". Zjistíte, že těch míst je mimo Lidlu a Kaufu mnohem více. Dále pak Lidl i Kauf jsou každý v něčem specifické, pokud se týče zdarma nabíjení, ikdyž mají společného vlastníka. Lidl sice celkem chytře ukončuje nabíjení po rozumné době, ale zase díky neexistující autorizaci ho může každý vypnout a děje se to často. Toto u Kaufu nehrozí, zas tam ale může být někdo připojený i půl dne a těžko s tím něco udělat, snad jen reset stojanu červeným hřibem. Fakt ale je, že ať tak či onak to moc nakupujícím neslouží, toto by chtělo vychytat - např. autorizací pomocí účtenky s určitou útratou apod.
Ad Chademo- není pravda, že je vyhrazeno jen Leafum, též ho používá třeba staré C-Zero, iMiev apod, též Tesla s redukcí z toho umí nabíjet.
Jinak Lidl a Kauf používají stejné klasické ABB Terry, kde u všech Kaufů potřebujete na AC vlastní kabel, u Lidlu jen někde, čili je dobré ho mít. Jinak u Lidlu bývá AC často volné, jelikož je tam zdarma i DC, toto u Kaufu neplatí, ale obsazenost Kaufů se zas dá hlídat přes appku, což je velký+.
Sorafenib Nexavar
Sorafenib Nexavar
Zaslechl jsem, ze pry u Kauflandu skonci od 1.7. AC nabijeni zdarma. Mate o tom nejake i nformace? Mimochodem, doba AC nabijeni zdarma je oficialne 8 hodin max., ale pry se pote poplatky za obsazeni stanice neuctuji. Coz je trochu skoda, protoze 8 hodin uz je vazne na hrane blokovani nabijecky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze