Jelikož na sídlištích mimo Prahu téměř vůbec neexistují dobíjecí body, jsou vlastníci elektromobilů odkázáni výhradně na prodlužku ze svého bytu, což není reálné, nebo hledání nabíjení na veřejných místech. Já jsem se po najetí přes 2,5 tisíc kilometrů rozhodl pro vás shrnout veškeré poznatky z hledání nabíjení zdarma.
Existuje nabíjení zdarma?
Při diskuzi u nabíjecích stanic a nakupování u obchodních center jsem se dozvěděl, že existují i možnosti dobíjení elektromobilu zcela zdarma. Pátral jsem tedy dále a našel jsem dvě velmi výhodné varianty. Tou první je nabíjení u vybraných provozoven prodejny s potravinami Lidl, tou druhou s „dobrodružstvím“ je nabíjení u vybraných obchodních domů Kaufland.
Začneme tou nejlepší variantou u obchodního domu Lidl. Vybrané obchodní domy mají klasickou velkou nabíječku, která má v sobě zabudovány tři nabíjecí konektory. Prvním pro nás důležitým je CCS o maximálním výkonu 50 kW, podobná je Chademo například pro Nissan Leaf. Třetí je pomalejší konektor AC (Type 2) nazýván i jako Mennekes, který se hodí pro delší nabíjení. Mennekes nejvíce využijí vlastníci Fiatu 500e a Ranaultu ZOE. Když však budete nabíjet auto na jakémkoliv dobíjecím bodě, tak očekávejte, že se po 40 minutách automaticky ukončí, jelikož je to přesně vypočteno pro dobu většího nákupu. Kromě toho se mimo otevírací dobu zcela vypíná – například večer pravidelně ve 22 hodin.
Druhou variantou je nabíjení u obchodního domu Kaufland. Zde potřebujete aplikaci FUTUR/E/GO od ČEZu, abyste mohli nabíjení vůbec spustit. Na vybraných místech je jen AC konektor s maximálním výkonem 22 kW, ovšem musíte si k nabíjení pořídit kabel, jelikož na stojanu je jen zásuvka. Výhodou je však fakt, že nabíjení není limitováno časem, což je kámen úrazu, jak popíši níže.
Zdarma = komplikace
Nabíjení zdarma podle posledních praktických zkušeností přináší i jistá úskalí. Tím prvním je, že ho chce každý. Takže se vás u jedné šňůry může sejít velké množství s různě vybitou baterií. Druhým problémem je to, že část lidí nabíječky nevyužívá primárně v době nákupu, ale jen jako levný zdroj elektrické energie – tedy třeba v autě hrají hry, čekají na další zakázku (nejčastěji taxi a rozvoz jídla) nebo spí a čekají na další 40minutový cyklus. Úskalím je i to, že někteří jedinci jsou dosti arogantní a bez ohledu na váš nízký stav baterie a chuť nakupovat vás ke kabelu z principu silnějšího nepustí a třeba zapnou další cyklus a jdou na procházku. V neposlední řadě se na místo také vydávají ti, kteří mají možnost nabíjet auto doma, ale chtějí za každou cenu ušetřit a vy opět „ostrouháte“. Vy pak máte ve všech těchto případech docela komplikovanou situaci, jelikož doma nemáte šanci dobíjet a na levných veřejných stanicích je plno. Ovšem má to i jeden velký plus. Během nákupu se vám auto nabíjí a navíc si občas velmi dobře popovídáte s jiným vlastníkem elektromobilu a vyměníte si zkušenosti.
Mapa nabíjecích stanic s možností nabíjení zdarma u obchodních domů Lidl.
Držte mi tedy nadále palce v dalším zjišťování nástrah vlastnictví elektromobilu v rámci bydlení v panelovém domě. V příštím díle se zaměřím na placená místa pro nabíjení elektromobilů. Rád si také přečtu vaše tipy i to, co vás zajímá.
U Lidlu nabíjím jen během nakupování a pokud u stojanu nejsou další auta, tak nabíjím zdarma tak dlouho dokud nepřijede někdo další. Pak vypínám, pouštím a odjíždím.
Ad Chademo- není pravda, že je vyhrazeno jen Leafum, též ho používá třeba staré C-Zero, iMiev apod, též Tesla s redukcí z toho umí nabíjet.
Jinak Lidl a Kauf používají stejné klasické ABB Terry, kde u všech Kaufů potřebujete na AC vlastní kabel, u Lidlu jen někde, čili je dobré ho mít. Jinak u Lidlu bývá AC často volné, jelikož je tam zdarma i DC, toto u Kaufu neplatí, ale obsazenost Kaufů se zas dá hlídat přes appku, což je velký+.