V lednu letošního roku bylo v ČR podle statistik SDA registrováno celkem 17 137 nových osobních automobilů, což je meziroční nárůst o 5,4 %. Z pohledu pohonů pak zaznamenaly nejvyšší meziroční nárůst elektromobily, konkrétně o 135,7 % ze 182 na 429 ks. Plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 80,1% z 271 na 488 ks. Zatímco loňský rok byl ve znamení prohození pozic mezi elektromobily a plug-in hybridy ve prospěch plně elektrických aut, letošní začátek roku pořadí prohodil zpět ve prospěch PHEV. Vozy na LPG pak po vysokých číslech registrací v prosinci klesly až na třetí příčku mezi alternativními palivy.
Mezi elektromobily byl nejúspěšnější Volkswagen
Podíváme-li se podrobněji na registrace elektromobilů, zjistíme že podruhé v řadě nebyla domácí Škoda Auto první a dokonce se po dlouhých měsících neumístila ani mezi první trojicí. Nejvíce registrací osobních elektromobilů si totiž připsal Volkswagen, konkrétně 107 kusů. Druhá byla automobilka Hyundai s 69 nově registrovanými elektromobily, třetí pak Tesla se 48 registracemi. Čtvrtá Škoda jich měla o 7 méně. U Volkswagenu není těžké odhadnout, co stojí za úspěchem. Je to fyzický příchod očekávaného Volkswagenu ID. Buzz, kterého se zaregistrovalo 41 kusů. Je běžné, že při vstupu na trh se zaregistruje více vozů jednoho typu, protože dealeři potřebují testovací vozy a importér také. I tyto vozy se ale zpravidla později dostanou ke koncovým zákazníkům. Volkswagen by si ale vedl skvěle i bez ID. Buzz, skončil by o tři registrované elektromobily druhý za značkou Hyundai. Nejúspěšnějším elektrickým modelem ale byla Kona, jak jsme již psali.
Nejvíce registrací plug-in hybridů si připsala Škoda
Mezi plug-in hybridy naopak domácí Škoda Auto zabodovala a dosáhla výrazně silnějšího výsledku než obvykle. Celkem si připsala 164 nových registrací, zatímco druhý Mercedes-Benz, který je v této kategorii tradičně silný, si jich připsal 57. Třetí skončila automobilka Hyundai se 41 registrovanými plug-in hybridy a čtvrtý Volkswagen měl o dvě registrace PHEV méně. 30 a více registrovaných PHEV pak zaznamenaly ještě značky Volvo, Mazda a BMW.
Registrace nabíjecích aut tvořily přes 5 % trhu
I po sečtení všech vozů s externím nabíjením, tedy elektromobilů a plug-in hybridů, si Škoda Auto udržela první příčku s 205 novými registracemi. Druhý Volkswagen má 146 nově registrovaných nabíjecích vozů, třetí Hyundai pak 110 nových registrací. Mercedes, který i v této kategorii bývá silný, je až čtvrtý s 87 registracemi a páté BMW jich má 64. Celkem se za měsíc v Česku zaregistrovalo 917 aut s externím nabíjením, což představuje tržní podíl 5,35 %, což je na naše poměry výborný výsledek.
Elektrifikované vozy měly téměř 20% podíl
Z hlediska paliva vede benzín s 65,59 %, podíl nafty tvoří 25,42 %. Registrace vozů s alternativním pohonem stouply oproti loňskému lednu o 30 % (3 671 vs. 2 826). Z alternativních paliv byly nejúspěšnější plug-in hybridy před elektromobily. Vozy na LPG, které se na konci loňského roku na chvíli vrátily na výsluní, se v lednu propadly až na třetí příčku. Vozy na CNG měly prakticky zanedbatelných 14 registrací a vodíkové auto se nezaregistrovalo žádné. Hybridů bez externího nabíjení, kam SDA řadí plnohodnotné hybridy i mild-hybridy, se zaregistrovalo 2 457, ale jelikož se do nich doplňuje pouze benzín (1 920 registrací) nebo nafta (537 registrací), neřadíme je mezi alternativní paliva a i SDA je standardně řadí mezi vozy na benzín nebo naftu. Pokud ale sečteme všechny hybridy a elektromobily, dostaneme se na tržní podíl 19,69 %, což není málo.
Lehkých užitkových elektromobilů se prodává málo
I v kategorii lehkých užitkových vozů již nalezneme nějaké elektromobily, ale je jich zde velmi málo. Za celý rok 2022 se jich registrovalo pouhých 134, což je tržní podíl 0,74 %. Nejúspěšnější byl Mercedes-Benz se 43 registracemi. Letos v lednu se zaregistrovalo 19 lehkých užitkových elektromobilů, což je 1,12 % tržního podílu. Nejlépe si vedl Ford s 9 registracemi, což je téměř polovina ze všech. Druhý byl Nissan a třetí Peugeot. Zajímavé je, že se v této kategorii neobjevil Volkswagen. VW ID. Buzz, který vyhrál i naši anketu Elektromobil Roku 2022 v kategorii Užitkový elektromobil ale má potenciál tuto kategorii rozhýbat. Budeme sledovat vývoj i v následujících měsících.
Mezi LUV jsou elektromobily třetí, ale s malým podílem
Pokud jde o poměr paliv v kategorii lehkých užitkových vozidel, naprostou převahu má nafta s 88% podílem. Vozy na benzín mají tržní podíl 6,4 % a elektromobily jsou třetí s podílem pouhých 1,12 %. Zde je tedy stále co dohánět a přitom právě v této kategorii by elektromobily například na městských rozvážkách dávaly největší smysl.
Jak se budou vyvíjet registrace v roce 2023?
Rok 2023 tedy začal jiným trendem než loňský rok, kdy se prohodily pozice EV a PHEV ve prospěch čistých elektromobilů. Naznačují lednové výsledky návrat plug-in hybridů na výsluní? Nebo je to jen náhodný výkyv? To se dozvíme z vývoje v dalších měsících, my to samozřejmě budeme i nadále sledovat.