Vývoj registrací elektromobilů a plug-in hybridů v Česku průběžně sledujeme. Zatímco v loňském roce měly převahu plug-in hybridy, letos se to otočilo a elektromobily vedou. To je zároveň i trend v západní Evropě. I v červenci jsme zaznamenali meziroční výrazný nárůst registrací elektromobilů a mírný pokles plug-in hybridů ve srovnání se stejným měsícem minulého roku. Letos se dle statistik SDA za červenec v Česku registrovalo 311 nových elektromobilů a 231 plug-in hybridů. Loni to ve stejném měsíci bylo 164 elektromobilů a 252 plug-in hybridů. Nárůst registrací elektromobilů byl tedy téměř o 90 %, zatímco pokles registrací plug-in hybridů byl přibližně o 8 %. Registrace elektromobilů tedy stoupají, zatímco plug-in hybridy mírně klesají. Celkově ale meziročně registrace nabíjecích aut stouply o 30 %.
Když se podíváme na registrace samotných elektromobilů za minulý měsíc, není žádným překvapením, že vede domácí Škoda, která si připsala 156 nových registrací, což je mírně přes polovinu celého trhu elektromobilů. Na druhém místě je Volkswagen s 28 registracemi a následují značky Hyundai, Kia a Mercedes-Benz, které mají velmi podobný počet registrovaných elektromobilů. Konkrétně 18, 16 a 15.
Ani registrace elektromobilů od začátku roku do konce července nejsou velkým překvapením. Tedy alespoň pořadí značek na prvních třech místech. Ale i počet registrací nových elektromobilů a nárůst ve srovnání se stejným obdobím minulého roku odráží letošní trend. Zatímco loni se ve stejném období registrovalo 1 426 nových elektromobilů, letos to bylo za prvních 7 měsíců 2 229, což je nárůst o 56 %. První Škoda si drží 42% podíl na trhu elektromobilů, druhý Volkswagen má mírně pod 10 % a třetí Hyundai je těsně pod 8 procenty. Hranici 5 % pak přesahuje ještě čtvrtý Mercedes-Benz a pátá Kia.
Podíváme-li se na registrace plug-in hybridů od začátku roku, jejich počet byl letos 1 859 kusů, zatímco před rokem to bylo za stejné období 2 444, tedy dokonce více než letos elektromobilů. Meziroční pokles registrací plug-in hybridů činí téměř 24 %. A stále platí to, že domácí Škoda Auto v této kategorii nemá zdaleka takový náskok jako mezi elektromobily. Sice je na prvním místě, ale podíl trhu má necelých 15 %, zatímco druhý Mercedes-Benz má mírně přes 12 %. Třetí Toyota pak má mírně pod 10 % a čtvrtý Hyundai o necelé procento méně. Zde jsou tedy síly rozloženy o poznání rovnoměrněji.
Zbývá se tedy podívat na pořadí mezi nabíjecími auty celkově, tedy na registrace elektromobilů a plug-in hybridů od začátku roku dohromady. Celkový počet nově registrovaných nabíjecích aut je 4 088, zatímco loni to za prvních 7 měsíců bylo 3 870 vozů. Nárůst nabíjecích aut celkově byl tedy pouze mírný, konkrétně 5,6 %. I zde samozřejmě vede domácí Škoda Auto, ale má jen necelých 30 % z trhu nabíjecích aut. Druhý je, díky skvělému výsledku mezi plug-in hybridy, Mercedes-Benz s tržním podílem 9,25 % a třetí Hyundai má o procento méně. Následují značky Volkswagen, BMW a Toyota, přičemž poslední zmíněná už je mírně pod 5 %.
Nakonec se podíváme na poměr mezi jednotlivými pohony. Z celkových 112 363 registrovaných aut znamená celkový počet 4 088 nabíjecích aut ve srovnání se státy západní Evropy zanedbatelných 3,64 %. Samotné elektromobily pak mají podíl necelé 2 % a plug-in hybridy mírně přes 1,5 %. Z alternativních paliv stále vede LPG s 2 464 registracemi, tedy s podílem 2,2 %. Celkově samozřejmě vedou vozy na benzín s podílem téměř 57 %. Hybridy bez externího nabíjení mají 12,5 %, ale ze statistik SDA nelze odlišit, kolik z tohoto počtu jsou full-hybridy a kolik pouze mild-hybridy, u kterých je sporné, zda je vůbec hybridy nazývat. Pravděpodobně je ale více mild-hybridů. Vodík má od začátku roku stále jen jednu registraci a druhé od konce je CNG, které zabíjí extrémně vysoké ceny tohoto paliva v Česku.
Počty registrovaných elektromobilů i hybridů ale stoupají i přes celkový výrazný pokles trhu. Celkový počet nově registrovaných aut totiž vlivem čipové krize a nedostatku dalších komponent opět výrazně klesl z loňských 131 210 o 14,36 %. Reálně je tedy vzhledem k poklesu nárůst elektrifikovaných pohonů větší, ale i tak je poměr registrací těchto aut zatím malý. Jaký vývoj odhadujete v dalších měsících. Myslíte, že například příchod nových modelů na trh ještě navýší poměr registrovaných elektromobilů? Můžete se podělit o svůj názor v komentářích.