Pravidelně sledujeme vývoj registrací elektromobilů a plug-in hybridů v Česku. Do dubna registrace elektromobilů ve srovnání s předchozím rokem rostly, zatímco celkový trh klesal a pokles zaznamenaly i plug-in hybridy. Auta do zásuvky ale celkově posilovala. Nyní se pojďme podívat na květen a červen mezi elektromobily podrobněji a poté celkově na celou první polovinu roku – na elektromobily i plug-in hybridy samostatně a poté na nabíjecí auta dohromady.
V květnu se nestal oproti předchozímu průběhu od začátku roku mezi elektromobily žádný zásadní zlom. Oproti stejnému měsíci v roce 2021 se jednalo o mírný nárůst, konkrétně se letos v květnu zaregistrovalo 283 elektromobilů, zatímco v roce 2021 to bylo za stejný měsíc 235 nových elektromobilů. Největší změnou tedy bylo, že domácí Škodovku poprvé na prvním místě vystřídala jiná automobilka, konkrétně Volkswagen. Ten si připsal 62 nově zaregistrovaných elektromobilů, zatímco domácí Škoda „pouze“ 58 nových registrací elektrických aut a třetí byla Kia s 29 registracemi. Z Volkswagenů byl nejúspěšnější Volkswagen ID.5 s 25 registracemi, ale celkově nejúspěšnějším elektromobilem v květnu byla Škoda Enyaq, protože jí připadlo všech 58 registrací elektromobilů značky Škoda.
V červnu se v Česku zaregistrovalo 600 nových elektromobilů
V červnu sice došlo k výraznému nárůstu registrovaných elektromobilů, ale zase složení první trojice se vrátilo k normálu. První Škoda měla nebývale velký náskok, což evidentně bylo obnovením výroby Enyaqů, na které mnoho zákazníků čekalo. Těch se registrovalo 364 kusů, což znamená 60 % celého trhu elektromobilů. Druhou nejúspěšnější automobilkou byl Hyundai se 40 registracemi a třetí Volkswagen měl pouze o jeden zaregistrovaný elektromobil méně. Celkem za červen na českých silnicích přibylo přesně 600 elektromobilů.
Registrace elektromobilů meziročně stouply o 52 %
Když se podíváme na výsledky za celou první polovinu roku 2022, není překvapením, že nejvíce registrací elektromobilů si připsala právě domácí Škoda Auto, konkrétně 782 vozů Škoda Enyaq, což znamená tržní podíl v rámci kategorie elektromobilů mírně přes 40 %. Druhý Volkswagen se 189 registrovanými elektromobily atakuje 10 % a třetí Hyundai je mírně pod 8 % s počtem 152 nově registrovaných elektromobilů. Celkově se za první pololetí v Česku zaregistrovalo 1 918 nových elektromobilů, což je o 656 registrací víc než za stejné období loňského roku. Meziroční nárůst je tedy téměř 51,98 %.
Mezi plug-in hybridy nemá Škoda očekávaný náskok
U plug-in hybridů je ale situace opačná. Loni se jich za první pololetí zaregistrovalo 2 192, ale letos to bylo výrazně méně. Konkrétně 1 628 nových vozů, z nichž pouze 114 kombinuje elektrický pohon se vznětovým motorem, ostatní jezdí na elektřinu a benzín. Celkově tedy registrace plug-in hybridů klesly o 25,73 % oproti prvnímu pololetí loňského roku. Zatímco loňský poměr mezi elektromobily a plug-in hybridy byl na evropské poměry anomálií, letos se již blíží k evropskému standardu, protože celkově v Evropě v registracích vedou elektromobily nad plug-in hybridy. Byť samozřejmě celkový tržní podíl nabíjecích aut je na západ od našich hranic výrazně vyšší než u nás. Ani zde není překvapením, že první je domácí Škodovka, ale překvapení je, že nemá zdaleka tak velký náskok před ostatními jako třeba u elektromobilů, případně i celkově bez ohledu na druh pohonu. S 252 registrovanými plug-in hybridy má 15,48% podíl trhu, zatímco druhý Mercedes-Benz má 193 registrací a podíl 11,86 %. Třetí Toyota pak má 166 registrací a 10,2 %.
Za půl roku se v Česku registrovalo 3,5 tisíce nabíjecích aut
Sečteme-li elektromobily a plug-in hybridy, abychom dostali celkový počet nabíjecích aut, dostaneme 3 546 nově registrovaných vozů, což je tržní podíl 3,59 %. To je zatím poměrně málo a v tomto ohledu výrazně zaostáváme za evropským průměrem, ale na druhou stranu, u nás je to pouze s minimální podporou prodeje nízkoemisních vozidel. I po sečtení je samozřejmě první domácí Škoda, ale s 1 034 registracemi má tržní podíl mezi auty do zásuvky 29,16 %. Druhý je, díky výbornému výsledku mezi plug-in hybridy a 5. místu mezi elektromobily, Mercedes-Benz s 332 registracemi a necelými 10 %. Třetí Hyundai s 305 registracemi nabíjecích aut pak má o necelé procento méně.
Z alternativních paliv těsně vede LPG před elektřinou
Na závěr se podívejme, jaký je celkový poměr jednotlivých druhů pohonů. I nadále samozřejmě vede benzín s počtem 55,5 tisíc registrací před naftou, která jich má 22 tisíc. Poměrně dost ale mají hybridy, konkrétně 12 514 registrací. Jelikož ale statistiky SDA nerozlišují plnohodnotné hybridy a mild-hybridy, u kterých je sporné, zda by se měly řadit mezi hybridy, nejsme schopni určit, kolik z tohoto počtu tvoří full-hybridy. Mezi alternativními palivy stále vede LPG, které je mírně před elektromobily s počtem 1 985 registrací, zatímco elektromobilů se registrovalo 1 918. Plug-in hybridů se registrovalo 1 628 a předposlední pak je CNG s 470 nově registrovanými osobními auty. Zanedbatelné pak zatím jsou vodíková auta, protože za první polovinu roku se registrovalo pouze jedno. Ale uvidíme, jak se to začne vyvíjet nyní, když už vzniká infrastruktura. První veřejná plnicí stanice na vodík už je v provozu a druhá je evidentně blízko dokončení.
Jaký vývoj předpokládáte ve druhé polovině roku? Půjdou podle vás registrace elektromobilů nahoru díky obnovení výroby Enyaqů a příchodu nových aut na trh? Relativně čerstvě dorazil například Mercedes EQE, nově lze objednávat Mercedes EQS SUV a mnoho lidí čeká i na Škodu Enyaq RS iV, kterou bylo možné objednávat, ale výroba neběžela. A nesmíme zapomenout ani na novou Kiu e-Niro nebo třeba Toyotu bZ4X. Můžete nám napsat svůj předpoklad dalšího vývoje nebo třeba tip, které z nově příchozích aut podle vás sehraje důležitou roli na trhu. A myslíte, že do statistik začne výrazněji promlouvat i vodík?