Tesla pokračuje v krasojízdě, i nadále vládne českému trhu elektromobilů

Květen 2023
2
Tesla pokračuje v krasojízdě, i nadále vládne českému trhu elektromobilů
Fotografie: Tesla Motors
  • I za květen ovládla registrace elektromobilů v Česku Tesla
  • Mezi plug-in hybridy je dlouhodobě nejúspěšnější domácí Škoda
  • Registrace elektromobilů v Česku trhají rekordy

Pravidelně sledujeme vývoj registrací vozů s elektrifikovaným pohonem, zejména pak elektromobilů a plug-in hybridů, dle statistik SDA. Od začátku roku pozorujeme zajímavý trend v podobě vzestupu Tesly, která se po úpravě cenové politiky dostala do čela registrací elektromobilů. Tento trend pokračoval i v květnu. Zároveň pozorujeme výměnu pozic, kdy se od začátku roku drží elektromobily i plug-in hybridy nad vozy na LPG. Nedávno jsme psali také o celkovém stavu vozového parku v Česku a poměru EV a PHEV.

Registrace elektromobilů v květnu opět ovládla Tesla

Květen byl dalším měsícem, kdy registrace elektromobilů v Česku ovládla Tesla. Ta si připsala 171 nově registrovaných elektromobilů, což je téměř 30% podíl z celkového trhu nových elektromobilů. Druhá byla domácí Škoda Auto, která byla do konce loňského roku několik let lídrem trhu elektromobilů v Česku. Teď ale zůstává několik měsíců ve stínu Tesly a připsala si „pouze“ 111 nově registrovaných elektromobilů. To představuje tržní podíl necelých 20 %. Třetí pak byla značka Hyundai se 49 nově registrovanými elektromobily.

Od začátku roku vede registrace elektromobilů také Tesla

Podíváme-li se na čísla za prvních pět měsíců letošního roku, vidíme nadvládu Tesly v kategorii elektromobilů i zde. Jelikož na první místo se dostala až v únoru, zatímco v lednu ještě byla třetí, je její tržní podíl za prvních pět měsíců trochu menší než v samotném květnu. Ale 616 nových registracích a podíl 26,11 % mezi elektromobily je i tak skvělý výkon. Druhá Škodovka pak má 413 registrovaných elektromobilů od začátku roku a třetí Volkswagen 254 registrací. Podíl těchto značek pak je 17,5 % resp. 10,8 %. Celkově se za prvních pět měsíců v Česku zaregistrovalo 2 359 elektromobilů, zatímco loni to bylo za stejné období pouze 1 318. To je tedy meziroční nárůst o 79 %. V roce 2021 to pak bylo pouze 988 nových elektromobilů.

Plug-in hybridy nadále ovládá Škoda

V kategorii plug-in hybridů od začátku roku i nadále vládne domácí Škoda Auto, a to i přestože z nabídky vypustila například plug-in hybridní Octavii včetně verze RS iV. Ta si připsala již 440 nově registrovaných PHEV, což je 21% podíl na trhu. Druhý je tradičně Mercedes-Benz, který si připsal 214 nových plug-in hybridů, ale na třetí místo se těsně za něj dostalo BMW, jež má o pouhou jednu registraci plug-in hybridu méně. Tady se tedy schyluje k souboji prémiových značek z jihu Německa. I plug-in hybridy trhají rekordy. Zatímco v roce 2021 se jich za stejné období zaregistrovalo 1 720, loni to bylo 1 298 a letos 2 097. Zatímco loni jejich registrace dokonce klesly, letos je to meziroční nárůst o 62 % oproti loňskému roku a o 22 % proti roku 2021.

V součtu elektromobilů a plug-in hybridů vede Škoda před Teslou

Když sečteme všechna nabíjecí auta, tedy elektromobily i plug-in hybridy, dostane se za prvních pět měsíců do vedení domácí Škoda s 853 registracemi a tržním podílem mírně přes 19 %. Hned druhá je ale Tesla, přestože plug-in hybridy nemá. Ta má s 616 registrovanými elektromobily téměř 14% podíl mezi nabíjecími auty celkově. Třetí pak je Volkswagen se 427 registracemi a podílem necelých 10 %.

Mezi alternativními palivy vedou elektromobily před plug-in hybridy a LPG

Není žádným překvapením, že více než polovina trhu osobních aut patří vozům na benzín. Zkrátka u nás je drtivá většina vozů se spalovacím pohonem, protože za 54% podílem benzínových motorů je 23% podíl naftových vozů. Hned třetí jsou ale hybridy bez externího nabíjení, kam SDA řadí základní hybridy i mild-hybridy. Ty mají dohromady více než 14 %, ovšem tyto dvě různé kategorie dle dostupných údajů nelze rozlišit. Na čtvrtém místě pak jsou elektromobily s podílem 2,48 % před pátými plug-in hybridy s 2,21% podílem. Vozy na LPH, které dříve dlouhodobě byly před elektromobily a plug-in hybridy, jsou nyní za nimi a mají tržní podíl 1,57 %. Takřka zanedbatelné pak jsou registrace vozů na CNG (0,19 %) a vozy na vodík, které mají pouze 0,01 %.

Mezi elektrickými dodávkami vede Ford

Registrace lehkých užitkových elektromobilů, tedy většinou elektrických dodávek, jsou velmi malé. Za květen to bylo pouhých 26 vozidel, z čehož 23 % (6 vozidel) připadlo Fordu. O jednu registraci méně si připsala druhá Toyota a třetí Peugeot o další registraci méně.

Ford ovládá lehké užitkové elektromobily i od začátku roku

Registrace lehkých užitkových elektromobilů od začátku roku vede také Ford, také s podílem 23 %. Z celkových 127 lehkých užitkových elektromobilů od začátku roku je to 30 registrací. Druhý je Peugeot, který zaregistroval 19 lehkých užitkových elektromobilů, a třetí Volkswagen, který má o tři registrace méně.

Elektromobily jsou mezi lehkými užitkovými vozy třetí

Z pohledu paliv vládne v kategorii LUV nafta s podílem 89 % před benzínem, který má 5,6 %. Elektromobily jsou ale v této kategorii třetí, byť s minimálním podílem 1,48 %. Čtvrté LPG pak má 0,27 % a CNG 0,03 %, takže lze říci, že plynná paliva jsou u lehkých užitkových vozidel zanedbatelná. Plug-in hybrid se od začátku roku v této kategorii prodal jeden a šlo o Ford.

Zatímco v kategorii osobních aut už mají nabíjecí vozy své místo a dohromady téměř 5% podíl celého trhu, mezi užitkovými vozy je jejich podíl zatím malý. A to přesto, že právě pro městskou rozvážku dává elektrický pohon největší smysl. Bude zajímavé sledovat, kdy na to přijdou kurýrní firmy a začnou více používat elektromobily pro rozvoz ve městech.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Z toho ale vyplývá, že VAG se svou MEB pořád vede na Teslou? Přece jen jsou to dvě různé strategie dvou různých firem. VAG udělá jedno auto na tři způsoby a Tesla si buduje kult jedné značky.

Ale co se týče celosvětových prodejů, tak to tak minimálně loni nebylo.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze