V českých registracích elektromobilů se vrátila na výsluní Tesla

Únor 2023
12
V českých registracích elektromobilů se vrátila na výsluní Tesla
Fotografie: Tesla Motors
  • Nejvíce registrací mezi elektromobily získala v únoru Tesla
  • Z alternativních paliv se nejlépe dařilo plug-in hybridům
  • Nejvíce užitkových elektromobilů prodává v Česku značka Ford

Průběžně sledujeme registrace elektromobilů, plug-in hybridů a celkový podíl vozů s alternativním pohonem. Zatímco v lednu v Česku zaregistroval nejvíce elektromobilů Volkswagen, zejména díky Volkswagenu ID. Buzz, po výrazném zlevnění Tesel jsme očekávali, že by mohla přijít změna. A zdá se, že opravdu přišla. Nejprve se ale podívejme na únorové statistiky SDA obecně.

V únoru letošního roku se meziročně zvýšil počet registrací nových osobních automobilů o 18,3 % na 16 826 ks. Na 2. místo v počtu registrovaných osobních automobilů se v únoru poprvé dostala Toyota. Počet dovezených ojetých automobilů letos za první dva měsíce poklesl o 12,9 %, ale jejich průměrné stáří nadále stoupá – v současné době je to 11,5 roku. Vedle osobních automobilů letos meziročně vzrostly i registrace lehkých užitkových vozů. V období 1–2/2023 bylo v ČR registrováno celkem 33 963 nových osobních automobilů a 3 151 lehkých užitkových automobilů. Za stejné období minulého roku to bylo 30 488 osobních automobilů a 2 347 lehkých užitkových automobilů. Celkově registrace nových osobních automobilů vzrostly oproti 1–2/2022 o 11,39 % (z 30 488 ks na 33 963 ks, tj. o 3 475 ks).

Registrace elektromobilů ovládla Tesla

Celkem se za únor registrovalo 299 nových elektromobilů. V pořadí značek se pravděpodobně projevilo výrazné snížení cen Tesly. Zatímco v lednu si nejvíce registrací připsal Volkswagen, za únor se na výsluní vrátila Tesla s velkým náskokem. Připsala si 93 nově registrovaných elektromobilů. Druhý byl Volkswagen s 39 registracemi a až třetí domácí Škoda Auto s pouhými 24 registracemi nových elektromobilů.

V registracích elektromobilů od začátku roku stále vede Volkswagen

Podíváme-li se na první dva měsíce letošního roku dohromady, je sice Volkswagen stále první, ovšem se 146 registracemi má před Teslou náskok pouhých 5 registrací. Takže Tesle stačí další takto silný měsíc a bude bezkonkurenčně první, jak tomu bývalo před příchodem elektromobilů značky Škoda. Na třetím místě je Hyundai s 88 registracemi a čtvrtá je Škoda Auto se 65 nově registrovanými elektromobily. Celkem se od začátku roku registrovalo 728 nových elektromobilů.

Mezi plug-in hybridy vede Škoda Auto

Plug-in hybridů se od začátku roku registrovalo 858, tedy více než elektromobilů. Zde je ale domácí Škoda bezkonkurenčně první s 236 registracemi před tradičně druhým Mercedesem, který si připsal 108 nově registrovaných plug-in hybridů. Třetí pak je Volkswagen s 88 registracemi plug-in hybridů. Plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 75,5 % (ze 489 na 858 ks).

Škoda vede i mezi nabíjecími auty celkově

Když sečteme všechna nabíjecí auta, tedy elektromobily a plug-in hybridy dohromady, zůstává první Škoda Auto s 301 registracemi před druhým Volkswagenem s 234 registracemi. Třetí Hyundai má na kontě 164 nově registrovaných nabíjecích aut a minimálně 100 nových registrací aut do zásuvky si připsal i čtvrtý Mercedes-Benz, pátá Tesla a šesté BMW.

Elektrifikované pohony mají téměř 20procentní podíl

Z hlediska paliva vede benzín s 66,78 %, podíl nafty tvoří 24,58 %. Registrace vozů s alternativním pohonem stouply oproti loňskému roku o 31,4 % (7 303 vs. 5 557). Mezi benzínová a naftová auta ale SDA počítá i hybridy bez externího nabíjení. Pokud ale odečteme full-hybridy a mild-hybridy, dostaneme se na podíl benzínu 54,85 %, nafty 21,4 % a hybridů bez nabíjení (naftových i benzínových) 15,11 %. Ze statistik SDA ale není možné rozlišit full-hybridy a mild-hybridy. Z alternativních paliv pak vedou plug-in hybridy, tedy vozy částečně na elektřinu, s podílem 2,53 % před elektromobily, které mají podíl 2,14 %. Vozy na LPG se letos drží až za elektrifikovanými vozy, ale z plynných paliv si vedou bezkonkurenčně nejlépe. Jejich podíl je 1,79 % (609 registrací), zatímco CNG má pouhých 38 registrací a podíl zanedbatelných 0,11 %. Vozy na vodík pak letos nezaznamenaly zatím žádnou registraci, ale třeba se to po otevření první plnohodnotné vodíkové stanice v Česku změní.

Mezi užitkovými elektromobily je nejúspěšnější Ford

Zbývají tedy elektrické užitkové vozy, které ve statistikách sledujeme od začátku letošního roku. Těch se zatím prodává velmi málo, jejich tržní podíl za únor je ale 1,38 %, což není úplně zanedbatelné. V absolutních číslech to je 20 registrací za měsíc, ale jde v podstatě o jediné alternativní palivo v této kategorii. Kromě toho se zaregistrovaly dvě dodávky na LPG a jedna na CNG. Mezi elektrickými dodávkami si nejlépe vede Ford se 6 registracemi před Peugeotem se 4 registracemi a Volkswagenem, který má o jednu méně.

Od začátku roku se v Česku zaregistrovalo 39 lehkých užitkových elektromobilů, což znamená tržní podíl 1,24 %. Kromě toho se zaregistrovalo 7 vozů na LPG a jeden na CNG. I z tohoto pohledu je tedy nejúspěšnějším alternativním palivem elektřina. Mezi značkami zůstává ve vedení Ford s 15 registracemi před druhým Peugeotem se 7 registracemi a třetí je Nissan, který má o dvě registrace méně.

Z pohledu paliv vede u lehkých užitkových vozidel jasně nafta s podílem 87,62 % před benzínem s 5,9 % a elektřinou, která má 1,24 %, tedy třetí největší podíl. LPG i CNG jsou v této kategorii zanedbatelné a jiné pohony se zatím neprodávají. Teoreticky se nyní můžeme dočkat i vodíkových lehkých užitkových aut.

Bude zajímavé sledovat další vývoj. Udrží si Tesla znovu získané vedoucí postavení mezi elektromobily? Budou plug-in hybridy pokračovat v nadvládě mezi alternativními pohony? Dočkáme se více vodíkových aut? To jsou otázky, na které odpoví výsledky dalších měsíců. Ale můžete nám napsat svůj předpoklad do komentářů, rádi si přečteme i váš názor.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Že vám není hanba. Z tohoto článku tendence přímo stříkaji. Co takhle vyvážený článek?

Apropo. Taky jste překvapení že se všichni nehrnou jen pro Teslu a ostatní mají nulu? Uvidíme co bude, ale moje proroctví že se z Tesly jen stane levná značka zatím pořád nevypadá jako nesmysl.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze