Vodíková plnicí stanice na Barrandově už je otevřena

9
Vodíková plnicí stanice na Barrandově už je otevřena
Fotografie: Ladislav Čermák, fDrive.cz
  • Společnost Orlen Unipetrol otevřela první plnohodnotnou veřejnou plničku vodíku
  • Stojí v Praze na Barrandově v prostorách čerpací stanice Orlen
  • Brzy budou následovat další, do roku 2030 by jich u nás mělo být 80

Po několika odkladech dnes společnost Orlen Unipetrol konečně otevřela první veřejnou plnicí stanici vodíku bez omezení. Jedna veřejná sice už stojí v Ostravě, avšak ta není otevřená non-stop, navíc pracuje s nižším tlakem a naplnění zásobníků na 100 % trvá déle. Na pražském Barrandově lze normálně přijet, naplnit, zaplatit a odjet. Za kilogram vodíku tu aktuálně zaplatíte 278 Kč, což je zároveň i částka, za níž lze s vodíkovým osobním autem ujet zhruba 100 km. Platit lze prostřednictvím QR kódu na místě, případně normálně u pokladny čerpací stanice.

Součástí ceremoniálu bylo i vůbec první naplnění vodíkové Toyoty Mirai po oficiálním otevření, které zrealizoval osobně ministr dopravy Martin Kupka

Orlen Unipetrol chce v aktivitě, na níž se finančně podílí i stát, pokračovat a do roku 2030 otevřít 28 veřejných plniček pro motoristy v Česku a dalších 26 na Slovensku. Kromě nich vybuduje i dva distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. Železniční doprava je totiž spolu s letectvím považována za mimořádně perspektivní mód pro vodíkový pohon. Plničky však budou stavět i jiné společnosti, a proto jich má být podle aktuální podoby Národního plánu čisté mobility v Česku za dva roky celkem 12 a v roce 2030 už 80. Jenže plán bude v nejbližší době aktualizován, protože zatím neobsahuje nové evropské nařízení o vybudování plnicí stanice vodíku nejméně každých 200 km na panevropské síti TEN-T. V již zmíněném roce 2030 by u nás mělo podle odhadů Ministerstva dopravy jezdit až 50 000 vodíkových automobilů.

První plnohodnotná vodíková stanice v Česku byla právě spuštěna

Plnění je opravdu rychlé, navíc se uživatelsky velice podobá obsluze plničky CNG. Ostatně bajonetová koncovka se té plynové také velice podobá, takže stačí otevřít víčko, sejmout krytku, mírným tlakem nacvaknout bajonet, zajistit jej pootočením páčky a pak už jen stačí zmáčknout zelené tlačítko. Na rozdíl od pilotního provozu u ostravské plničky (která nepatří Orlenu) je tu zákazníkovi vyúčtováno reálně odebrané množství, nikoliv paušální částka za odběr.

Protože je u nás aktuálně zaregistrováno 12 vodíkových automobilů, přinejmenším zpočátku se fronty nejspíš tvořit nebudou. Mimochodem, v areálu plnicí stanice se jich sešlo plných osm (z toho sedm Toyot Mirai a jeden Renault Master H2 Tech), tedy dvě třetiny z nich. To už se asi nikdy nezopakuje. Zato k plničce bude pravidelně zajíždět autobus MHD v rámci testovacího provozu vodíkového autobusu Škoda H'City na tangenciální lince 170 Pražská čtvrť–Jižní Město. Autobus už je prý hotový a chystá se brzy vyjet.

Zatímco v současné době se u nás používá ve velké většině tzv. šedý vodík vzniklý buď termickým rozkladem zemního plynu, nebo jako vedlejší produkt zpracování ropy. Aby to celé dávalo smysl, je potřeba v budoucnosti přejít na zelený vodík vzniklý elektrolýzou vody. Ta je energeticky náročná, proto se Orlen již nyní pustil do budování velkých slunečních i větrných parků, mj. v pobřežních vodách Baltského moře. Obnovitelné zdroje energie ale buduje i u nás. Cílem společnosti je do roku 2030 vyrábět 4 500 tun zeleného vodíku ročně, aktuálně vyrábí celkem 80 000 tun šedého vodíku každý rok.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
K plnění na Barrandově používají tedy šedý vodík? Je dostatečně čistý pro palivové články?
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 11. 3. 2023 18:04
Teď už jen zbývá koupit auto o 50% dráže než podobnou třidu u prémiových značek a jezdit dráže než na naftu, to se vyplatí!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze