Na letošní konferenci Čisté mobility tentokrát konané v hotelu Sen v Senohrabech byla představena Vodíková strategie Ministerstva dopravy ČR Petrem Mervartem. Za uplynulý rok se v souvislosti s využitím vodíku v dopravě událo mnoho. Například do České vodíkové a technologické platformy (HYTEP) se za minulý rok přidalo mnohem více členů než za její 15letou existenci. Přibyla další plnicí stanice na vodík na pražském Barrandově a kromě osobních automobilů se objevují i další dopravní prostředky využívající k pohonu vodík. Alstom představil první vlak poháněný vodíkem, Hyundai první náklaďák na vodík a do třetice všeho dobrého máme vodíkem poháněné autobusy od společnosti Caetano.
Je vodík úsporné palivo?
Vodík jako alternativní palivo je z energetického hlediska v porovnání k fosilním palivům velice úsporný. Znamená to, že při dnešním množství spotřebované elektřiny, kdy na průmysl a dopravu připadá zhruba stejná část z celkového spotřebovaného množství, se zavedením vodíku do dopravy ušetří až 28 % elektřiny.
Budeme-li však porovnávat dojezd vodíkem poháněného automobilu s elektromobilem z hlediska spotřebované elektrické energie, přesněji s množstvím elektrické energie potřebného k vyrobení zeleného vodíku, vyhraje vždy elektromobil. K porovnání můžeme použít následující příklad, kdy obě auta spotřebují 15 kWh. Elektromobil při této spotřebě urazí vzdálenost 100 km, zatímco vodíkem poháněný vůz pouze 35 km.
Převedeme-li však porovnání do řeči peněz, jako nejúspornější vychází z porovnání automobil na alternativní fosilní paliva CNG nebo LPG. Na druhém místě se umístí elektromobil, který se ovšem při častějším nabíjení na rychlonabíjecích stanicích dostává na úroveň vozů na běžná fosilní paliva, tedy benzín a naftu. Automobil na vodíkový pohon tento souboj zatím prohrává.
Vodík jako jedna z variant uchování vyrobené elektřiny z fotovoltaiky
Jednou z možností, jak využít vodík, je například k akumulaci vyrobené elektrické energie z obnovitelných zdrojů, zvláště pak z fotovoltaiky. Vodík je v tomto ohledu stále ještě pro obyčejného člověka vzdálená technologie, zatímco nabíjení doma z fotovoltaiky pomocí wallboxu už je skutečnost. Nevýhoda vodíku je v jeho náročnosti na skladování a distribuci, avšak co do stálosti uchování naakumulovaného množství náboje je vodík lepší než baterie.
Co stojí rozšíření vodíku v cestě?
Největším kamenem na cestě k rozšíření vodíku jako alternativního paliva ke stávajícím fosilním palivům je cena výroby čistého zeleného vodíku, tedy v době, kdy nesvítí slunce. Dále proti vodíku hovoří také finance, jež jsou vynaložené k transportu z výroby na plnicí stanice. Je to doopravdy velká nevýhoda, jelikož se musí dopravovat stejnou cestou, jako se nyní dopravují fosilní paliva – nafta, benzín a LPG. Kromě zmíněného je i technologie plnicí stanice a její vybudování nákladná záležitost.