Na českých dálnicích se poprvé v historii legálně rozjíždí vozy až na 150 kilometrů v hodině. Pilotní projekt Ministerstva dopravy odstartoval na úseku dálnice D3 mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným u Českých Budějovic. Cílem přitom je ověřit, zda lze na moderních úsecích bezpečně zvýšit rychlost, aniž by rostla nehodovost.
„Vybraný úsek dálnice D3 je pro tento účel vybaven proměnným dopravním značením, aby bylo možné rychlost upravit podle aktuálních podmínek. Zkušební provoz nám ukáže, jak tento systém funguje v praxi a jak ovlivní plynulost a bezpečnost provozu na dálnici,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Zkušební režim se nicméně vztahuje výhradně na 47 kilometrů mezi exity 84 Planá nad Lužnicí a 131 Úsilné a s tím, že vyšší rychlost bude povolena pouze tehdy, když to dovolí počasí, viditelnost a hustota provozu. Pokud se podmínky zhorší, systém automaticky sníží povolený limit. Například v případě deště, snížené viditelnosti nebo výskytu kolon systém sníží rychlostní limit na 100 km/h. Cílem je minimalizovat riziko nehod a zajistit plynulost dopravy. Řidiči se mají řídit nejen proměnnými značkami, ale také přizpůsobit svou jízdu aktuálním povětrnostním podmínkám.
Rychlostní značení se totiž aktualizuje v reálném čase podle dat z meteorologických stanic, kamer, senzorů a dopravních systémů. Na provoz pak dohlíží Národní dopravní informační centrum Ředitelství silnic a dálnic. Pilotní provoz potrvá minimálně půl roku. Ministerstvo dopravy následně vyhodnotí nejen dopravní data, ale i zkušenosti policie a samotných řidičů. Pokud se systém osvědčí, může být vyšší rychlost povolena i na dalších moderních úsecích dálnic.
Na českých dálnicích se poprvé v historii legálně rozjíždí vozy až na 150 kilometrů v hodině.
Doplňme, že možnost zvýšit rychlost až na 150 km/h přinesla novela zákona o silničním provozu z roku 2024, která mimo jiné zpřísnila postihy za závažné dopravní přestupky a upravila bodový systém. Pilotní režim je naplánován minimálně na šest měsíců. Po jeho ukončení bude provedeno vyhodnocení, které zahrne analýzu dopravních dat, nehodovosti a zkušeností z provozu. Na základě těchto výsledků se rozhodne, zda bude režim rozšířen na další úseky.
Co si o tom myslíte vy? Je zvýšení rychlosti na moderních dálnicích správný krok, nebo zbytečné riziko? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem.

