České dráhy se pochlubily, že jim byly v těchto dnech dodány první vysokorychlostní lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h. Do konce září by mělo být dodáno prvních osm strojů, dalších 12 pak dorazí do konce letošního roku.
„Moderní evropské lokomotivy Vectron od Siemensu máme v naší flotile již několik let a aktuálně jich provozujeme 61. Nyní začínáme přebírat jejich další generaci s maximální rychlostí 230 km/h. České dráhy budou prvním dopravcem na světě, který bude mít tyto vysokorychlostní Vectrony ve flotile. S novými Vectrony na 230 km/h, které u nás ponesou označení řady 384, počítáme do čela nejmodernějších souprav ComfortJet nebo Railjet,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Celkem mají České dráhy objednáno 50 vysokorychlostních lokomotiv. První dvacítka strojů vyrazí na koleje do konce letošního roku, flotila pak bude zkompletována do konce roku 2026. Lokomotivy přitom najdou využití především na prestižních mezistátních dálkových linkách do Německa, Rakouska, Dánska či Maďarska, kde jsou k dispozici traťové úseky s rychlostí 200 km/h a více. V budoucnu se počítá i s jejich nasazením na první úseky českých vysokorychlostních tratí.
Lokomotivy pro českého dopravce jsou vyráběny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu. „Vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h představují technologickou špičku v oblasti interoperabilní železniční dopravy. Jsou vhodné pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích napříč Evropou a jsme hrdí, že první lokomotivy s touto rychlostí budou ve flotile českého zákazníka. Celkem 20 lokomotiv předáme Českým drahám do konce roku a od ledna 2026 bude opouštět výrobní závod v Mnichově jedna lokomotiva týdně,“ řekl Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Česká republika.
Lokomotivy přitom najdou využití především na prestižních mezistátních dálkových linkách do Německa, Rakouska, Dánska či Maďarska, kde jsou k dispozici traťové úseky s rychlostí 200 km/h a více.
Vectron patří mezi nejpopulárnější elektrické lokomotivy v Evropě. Ke konci července 2025 jich bylo závazně objednáno více než 2 290.

