Český hypervlak má zelenou. VRT Moravská brána projela ekologickou kontrolou

Český hypervlak má zelenou. VRT Moravská brána projela ekologickou kontrolou
Fotografie: Ministerstvo dopravy ČR
  • První česká vysokorychlostní trať Moravská brána získala kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)
  • Výstavba se přiblížila, 63 km dlouhý úsek spojí Brodek u Přerova s Ostravou-Svinovem
  • Projekt má být realizován formou PPP, vlaky zde pojedou až 320 km/h a výrazně uleví dopravě i ovzduší

Vysokorychlostní trať Moravská brána udělala zásadní krok vpřed. Dozvěděli jsme se, že Ministerstvo životního prostředí jí po důkladném posouzení dalo zelenou. Znamená to jediné – moderní železnice, která umí konkurovat autům i letadlům, už není jen na papíře. Zatím jde „jen“ o úsek z Prosenic do Ostravy-Svinova, ale i tak je to revolučních 63 kilometrů. Vlaky zde mají jezdit rychlostí až 320 km/h a ulevit nejen dálnicím, ale i našim plicím.

Ministerstvo životního prostředí vydáním historicky prvního závazného stanoviska pro vysokorychlostní železnici dokončilo odborně náročný proces hodnocení vlivů na životní prostředí. Ten například prokázal, že provoz na plánovaných úsecích trati nezpůsobí překračování platných hlukových limitů. Závěr tedy je, že dopady na životní prostředí a veřejné zdraví jsou akceptovatelné. Výjimkou je negativní vliv záměru na lokalitu soustavy Natura 2000, který bude předmětem samostatných postupů podle zákona o ochraně přírody a krajiny. Ministerstvo vydání stanoviska podmínilo 61 komplexními podmínkami pro minimalizaci či kompenzaci vlivů vysokorychlostní trati na životní prostředí, které musí Správa železnic splnit,“ vysvětluje ministr životního prostředí Petr Hladík.

Vedle ekologických přínosů, jako je až sedminásobně nižší spotřeba energie oproti autům, nabídne VRT i zásadní úsporu času. A s plánovaným propojením na Polsko se z ní má stát strategická tepna pro celou střední Evropu. „Kladné stanovisko EIA pro vysokorychlostní tratě představuje významný milník. Je důkazem, že je projekt připravován profesionálně a v rámci nejvyšších kvalitativních standardů. Zároveň nám stanovisko umožní posunout se blíž k vlastní realizaci,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zásadní je i forma financování – trať má vzniknout v režimu PPP, tedy ve spolupráci státu a soukromého sektoru. Pokud se tento model osvědčí, může se stát standardem i pro další železniční megaprojekty. „Schválení EIA nás posouvá do další fáze projektu vysokorychlostní tratě, která výrazně zvýší kapacitu železniční infrastruktury na Moravě. Zároveň s přípravou výstavby řešíme financování úseku z Brodku u Přerova do Ostravy, který jako vůbec první projekt na železnici chceme stavět formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership),“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Momentálně připravované úseky VRT:


  • RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava
  • RS 2 VRT Brno – Břeclav
  • RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
  • RS 5 VRT Praha – Hradec Králové / Pardubice – Vratislav
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze