Spojí Ostravu a Karvinou znovu tramvaj? Moderní rychlodráha vstupuje do další fáze

1
Spojí Ostravu a Karvinou znovu tramvaj? Moderní rychlodráha vstupuje do další fáze
Fotografie: Škoda Group
  • Moravskoslezský kraj chystá výstavbu 26 km dlouhé tramvajové trati z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné
  • Moderní dvoukolejná rychlodráha má umožnit jízdu rychlostí až 80 km/h

Jak se ví už nějakou dobu, Moravskoslezský kraj připravuje ambiciózní dopravní projekt – výstavbu nové tramvajové trati, která spojí Ostravu, Rychvald, Orlovou a Karvinou. Trať dlouhá více než 26 kilometrů má být moderní dvoukolejnou rychlodráhou s rychlostí až 80 km/h mimo zástavbu. A jak nyní upozornily novinky.cz, Moravskoslezský kraj v těchto dnech zadal projektantům přípravu tzv. záměru projektu a doprovodné dokumentace. Ty určí přesné technické požadavky, finanční náročnost a možnosti využití trati nejen pro každodenní dopravu, ale také pro turistiku a obsluhu průmyslových zón. Pro vedení trasy má být maximálně využita síť starých báňských vleček, po kterých se v minulosti přepravovalo černé uhlí.

Tramvaje jezdily mezi Ostravou a Karvinou už před více než sto lety, trať měla tenkrát smysl díky intenzivní těžbě uhlí. Nyní, s dynamicky probíhající transformací našeho kraje má vize obnovit toto tramvajové propojení opět své opodstatnění. Tramvajová trať bude mít pozitivní vliv na ekonomiku kraje, čistotu ovzduší, také náš kraj zatraktivní. Chceme totiž oživit místa, která dříve patřila těžbě uhlí. S uzavíráním dolů nám pohornická krajina nabízí obrovský potenciál, tramvajové propojení rozvojových lokalit s okolními městy bude jistě pro budoucí investory velmi zajímavé,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.

První etapa má vést z Karviné po třídě 17. listopadu přes území pohornické krajiny, Staré náměstí v Orlové, Rychvald a Slezskou Ostravu, kde se napojí na stávající tramvajovou síť. V budoucnu je pak dokonce možné prodloužení trati až na Havířov. „Naším hlavním úkolem je v regionu vytvářet lákavé investiční příležitosti. Zvýšení mobility pracovní síly v rámci aglomerace, urychlení komunikačních vazeb a propojení obyvatel může v budoucnu zcela jistě znamenat naši výhodu při lákání investorů zajímajících se o náš kraj. Lidé budou tramvají jezdit za prací, ale i zábavou. Karvinsko se totiž v hledáčku menších i velkých společnosti objevuje stále častěji,“ řekl předseda představenstva MSID Václav Palička.

Náklady na stavbu se odhadují na přibližně 7 miliard korun. Financování má být zajištěno převážně z evropských zdrojů a podpory státu. Pokud půjde vše podle plánu, první cestující by se mezi Ostravou a Karvinou mohli svézt novou tramvají zhruba za deset let.

Diskuze ke článku
Tibor Ganzer
Tibor Ganzer
Vidím to spíš jako snahu efektivně vytěžit z utlumovych penězi maximum, a to prodejem už nevyuzitelnich soukromých trati statu, resp. kraji.
Po Bakalovi, po Guptovi, další malá domu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze