Ostravský dopravní podnik dává vale vodíku a obrací se k elektřině

1
Ostravský dopravní podnik dává vale vodíku a obrací se k elektřině
Fotografie: Dopravní podnik Ostrava
  • Ostravský dopravní podnik zrušil tendr na nákup vodíkových autobusů a stavbu plničky
  • Chce se místo vodíku vydat cestou elektromobility, s níž má dobré zkušenosti

Dopravní podnik Ostrava (DPO) v tiskové zprávě oznámil, že přehodnotil svůj záměr budovat a rozvíjet park vodíkových městských autobusů a chce pokračovat v rozvoji elektrického pohonu, ať už v v podobě trolejbusů, či elektrobusů se statickým dobíjením. Důvodem jsou především ceny vodíku, které v poslední době prudce vzrostly, a také dosud neexistující infrastruktura, stejně jako dosud nedořešený, dostatečně bezpečný a propracovaný řetězec od ekologické výroby a přepravy až po bezpečnou manipulaci. Podle generálního ředitele DPO Daniela Moryse vodík nezavrhují, jen mu dají ještě nějaký čas.

DPO vytvořil a zveřejnil v roce 2021 rozvojovou strategii Bez dieselu. V jejím rámci provozuje nejen 227 CNG vozů, které však čeká útlum, ale především největší pilotní projekt svého druhu, zahrnující provoz celkem 32 elektrobusů, z toho 26 s průběžným dobíjením. Díky nim je dopravní podnik schopen vypravit každý desátý spoj v čistě elektrické trakci i v místech, kde nevedou troleje. A skvělé zkušenosti s touto technologií vedly k tomu, že místo vodíku se DPO nyní zaměří na elektrobusy s nočním dobíjením. Ty by mohly být schopné ujet na jedno nabití i více než 350 km a plnohodnotně nahradit spalovací autobusy prakticky kdekoliv. Limitem bude pouze dobíjecí kapacita, proto půjde jen o překlenutí období, než vodík ekonomicky i technologicky dozraje.