Ostravské elektrobusy vyrážejí do ostrého provozu, napojí je Siemens

2
Ostravské elektrobusy vyrážejí do ostrého provozu, napojí je Siemens
Fotografie: Siemens
  • Značce Siemens se u nás velice daří
  • Její logo nosí lokomotivy, motorové vlaky a nově i nabíjecí stanice elektrobusů

Ostrava usilovně pracuje na zmírnění své značné ekologické zátěže z minulosti. Extrémně industrializovaný region, kde ještě před 40 lety nebývalo ani za slunného letního dne vidět na druhý konec ulice, se postupně mění na město kultury, vzdělání a turistiky. A k tomu patří i urychlená ekologizace dopravy. Prakticky všechny hlavní železniční tratě v oblasti už jsou elektrifikovány, modernizuje se tramvajová i trolejbusová síť a aktuálně došlo i na nezávislé trakce. Už loni se ostravská MHD pochlubila prvenstvím, kdy jako první dopravní podnik v Česku zcela eliminovala naftové autobusy (nahradily je vozy na CNG) a letos dorazila zásilka 24 elektrobusů Solaris, která doplnila ověřovací flotilu stávajících sedmi kusů typů Ekova Electron a SOR EBN 10,5 a stane se plnohodnotnou součástí ostravské MHD.

Elektrobusy budou jezdit na autobusových linkách 22, 28, 30, 32, 34, 51, 52, 53, 56 a na noční lince č. 43. Základnu budou mít na multimodálním terminálu MHD Hranečník, kde také vyrostla první dobíjecí stanice ve standardu OppCharge s Wi-Fi komunikací mezi vozy a infrastrukturou. Druhá následně vyroste ve Valchařské ulici v centru města, což dále rozšíří operační možnosti elektrobusů. Zvolena byla technologie Siemens, přičemž nabíjecí stanice Sicharge UC se špičkovým výkonem 400 kW zvládne za necelých 10 minut doplnit energii na 30 km jízdy, během provozního dne tento cyklus zopakovat až 12× a zajistit denní dojezd až 400 kilometrů. To s rezervou vystačí na pokrytí výkonů dosud obsluhovaných autobusy se spalovacími motory.

Elektrobus Solaris Urbino 12 electric zvládne po desetiminutovém nabíjení ujet 30 km v plném provozu

Nabíjecí stanice Sicharge UC poskytují, podobně jako klasické stojanové přípojky, maximálně 1 000 V a 500 A. Ty dodává řídicí systém nabíjení s řízenými usměrňovači, převedeny jsou pak do krakorce s výdejníkem a reverzním pantografem, který připojuje nabíjené vozidlo. Součástí je suchý vysokonapěťový transformátor 800 kVA, kiosková trafostanice, rozvaděče vysokého i nízkého napětí, systém pro vzdálené řízení a kamery. Celý systém je bezobslužný a bezúdržbový. Součástí dodávky bylo i 24 mobilních stejnosměrných dobíjecích stanic s výkonem 22 kW pro noční balanční dobíjení.

Elektrobusy standardní délky 12 metrů dodá Solaris Bus & Coach. Třídveřové nízkopodlažní vozy Solaris Urbino 12 electric jsou vybaveny bateriemi Solaris High Power s celkovou kapacitou 91,4 kWh. Ta je optimální volbou pro časté krátké dobíjení, které je typické pro trasy, na nichž budou tyto vozy nasazeny. Celá flotila stála 308 milionů korun bez DPH a většinu nákladů pokryly fondy Evropské unie. Další kapitolu v ekologizaci hromadné dopravy v moravskoslezské metropoli už má psát vodík.

Solaris Urbino 12 electric může být vybaven asynchronním elektromotorem o výkonu až 408 koní
Diskuze ke článku
Petr Kimler
Petr Kimler
Pan redaktor by si mohl některé informace ověřit, než začne psát bláboly!
Kompletně eliminovalo spalovací vozy v MHD město Hranice v Olomouckém kraji. Již Od konce října 2017 je MHD Hranice kompletně elektrifikovaná a provoz zajišťuje šestice vozů SOR EBN 9,5. To znamená ze Hranice předběhly Ostravu o čtyři roky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze