České koleje stále brázdí desítky stejnosměrných elektrických lokomotiv Škoda ze 60. a 70. let na napětí 3 kV, které jsou kvůli své odporové regulaci, absenci elektrodynamické brzdy (EDB) a rekuperace velice nehospodárné. Navíc svým nižším výkonem podvazují kapacitu vytížených hlavních tratí, protože utáhnou zlomek zátěže oproti moderním strojům, navíc pomaleji. Nákladní dopravce ČD Cargo dosud provozuje stroje řad 122 a 123 (obě typu 57E), stavěných od 1. poloviny 60. let, které jsou sice jednoduché a spolehlivé, avšak nestačí moderním nárokům. A mají omezenou přechodnost; pochopitelně nesmějí do zahraničí (kromě Slovenska) a navíc nemohou jezdit v jižní části Česka elektrifikované střídavým napětím 25 kV. To je navíc vybráno jako perspektivní do budoucna a celá síť se na něj bude postupně přepínat.
Proto ČD Cargo objednalo u Siemens Mobility ke stávajícím 12 dalších 10 moderních čtyřnápravových vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron MS ve verzi A54, která má nižší maximální rychlost 160 km/h ve prospěch tažné síly. A navíc budou mít přechodnost do Nizozemska a Belgie, což bude v případě Vectronů u českých dopravců vůbec poprvé. Dceřiná společnost Českých drah totiž expanduje i na zahraničních trzích a přizpůsobuje se modernímu trendu jízdy nákladních vlaků přes hranice bez časově a logisticky náročných přepřahů. ČD Cargo by s novými Vectrony MS A54 rády nabídly své služby na nových trzích, včetně velmi zajímavých přístavů.
Dopravce již provozuje flotilu 12 třísystémových Vectronů na rychlost 160 km/h jako řadu 383, další dva má objednané ve verzi AC DPM, tedy na střídavý napěťový systém 15 kV, 16,7 Hz/25 kV, 50 Hz a doplněné méně výkonným pomocným dieselagregátem určené speciálně pro zajíždění do Rakouska. Vedle Vectronů provozuje také 10 obdobných strojů konkurenčního výrobce Bombardier, konkrétně ve verzi TRAXX MS3 jako řadu 388. Cílem je samozřejmě úplné nahrazení starých odporových strojů v provozu, zatímco novější lokomotivy Škoda druhé generace s hospodárnou tyristorovou regulací typů 71E (řada 163), 99E (řada 163.2), 69E (řada 363) či rekonstruovaných 71Em (řada 363.5) budou jezdit i nadále a jsou vybavovány moderním evropským zabezpečovacím zařízením ETCS 2.