Pod zemí až na ranvej. Praha chystá vlak až k Terminálu 2

1
Pod zemí až na ranvej. Praha chystá vlak až k Terminálu 2
Fotografie: Správa železnic
  • Projekt modernizace trati Praha – Letiště – Kladno pokračuje podle plánu, některé úseky jsou již hotové
  • Vzniknou dvě nové podzemní stanice – Dlouhá Míle a Letiště Václava Havla – s přímým přístupem do terminálů
  • Cestující by měli na pražské letiště dorazit vlakem kolem roku 2030

Modernizace železniční trati z centra Prahy na Letiště Václava Havla je jednou z největších dopravních staveb v Česku. Projekt Praha – Letiště – Kladno se skládá z 11 samostatných etap a jeho cílem je propojit Masarykovo nádraží s Kladnem a zároveň vybudovat odbočku přímo k letištním terminálům.


Jak připomíná spravazeleznic.cz, hotová je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu a vlaky jezdí po zmodernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Intenzivně pak aktuálně pokračuje přestavba Masarykova nádraží a ještě letos chce Správa železnic zahájit modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. A v příštím roce se má vybrat zhotovitel úseku od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.

Klíčové body modernizace trati Praha – Letiště – Kladno v kostce


  • Přímé spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla – rychle, bez přestupů a s návazností na všechny linky metra.
  • Nové a modernizované stanice – 6 zcela nových stanic a zastávek, 12 kompletně zrekonstruovaných.
  • Vyšší kapacita a spolehlivost – zdvoukolejnění trati a plná elektrizace pro tichou a bezemisní jízdu vlaků.
  • Bezpečnější provoz – zrušení 14 železničních přejezdů, náhrada 9 z nich podjezdy či nadjezdy a modernizace dalších 11.
  • Parkování a odlehčení silnic – přes 3 000 míst na P+R parkovištích u zastávek vlaku.
  • Rozvoj okolí – nové obchody a služby, zlepšení dopravní obslužnosti Kladenska a pražských částí 6 a 7.
  • Nové propojení pro pěší a cyklisty – spojení Stromovky, Letenských sadů, Dejvic a Veleslavína.
  • Výrazné zkrácení cestovních časů:
    • Masarykovo nádraží – Letiště Václava Havla: 25 minut
    • Dejvice – Letiště Václava Havla: 16 minut
    • Masarykovo nádraží – Kladno: 30 minut

Podzemní část projektu zahrnuje dvě nové stanice – stanice Dlouhá Míle vznikne u křížení trati s dálnicí D7, kde bude navazovat přestupní terminál pro autobusy. Druhá, konečná stanice Letiště Václava Havla, pak má být podle echo24.cz vybudována pod ulicí Aviatická, v těsné blízkosti Terminálu 2 a hotelu Marriot, cestující se z ní dostanou přímo do letištních hal. A přestože půjde o konečnou, bude navržena tak, aby se v budoucnu mohla napojit na trať směr Janeček a Kladno. Dodejme, že podle aktuálních plánů by měla být železniční trať z Prahy na letiště dokončena kolem roku 2030.

Diskuze ke článku
Ing.Václav Hellebrand
Je ostuda vedení Prahy ( potažmo státu), že to už není dávno. Byl jsem nedávno na letišti v Katovicích. A co moje oko vidí, spojení s Katovicemi je také vlakem (od roku 2023)
A to se Češi jsou schopni se dívat na Poláky skrz prsy. Opak je pravdou. Je toho hodně, co můžeme Polákům závidět.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze