Ve Vídni začíná jezdit první vodíkový popelářský vůz s dojezdem okolo 160 km

Ve Vídni začíná jezdit první vodíkový popelářský vůz s dojezdem okolo 160 km
Fotografie: PID Votava
  • Baterie vozu má kapacitu 85 kWh
  • Kapacita nákladového prostoru činí 23 metrů krychlových

Na začátku května Vídeň uvedla do zkušebního provozu první popelářský vůz na vodíkový pohon. Ten nahradí stávající dieselové vozidlo. Provoz vodíkového vozu slibuje mnoho výhod, mezi které se počítá velmi tichý provoz a nulové emise. Vídeň bude poznatky porovnávat s daty z provozu dvou svozových vozů na elektrický pohon, aby se mohla rozhodnout, na kterou technologii se v budoucnu spolehnout. Vůz představil začátkem května vídeňský magistrátní odbor MA 48 odpovědný za odpadové hospodářství. Vůz je poháněn ekologickým vodíkem z čerpací stanice městského energetického podniku Wien Energie ve 21. městském obvodu Floridsdorf a ekologicky šetrnou elektřinou z vlastních fotovoltaických zařízení města.

Nové vodíkové auto nyní zkušebně jezdí po cestách Dunajského ostrova. Protože se zde obvykle pohybuje mnoho chodců a cyklistů, hraje zde bezpečnost návštěvníků této rekreační oblasti obzvláště důležitou roli. Díky tomu, že v novém vodíkovém voze řidič sedí v nízko položené kabině, má dobrý výhled, zda se někdo nachází před vozidlem, a může s kolemjdoucími dokonce navázat oční kontakt. Co se technických detailů týče, podvozek vozidla pochází od značky Mercedes-Benz, nástavba pro svoz odpadu naopak od firmy Stummer. Dva vodíkové palivové články, každý o výkonu 30 kW, nabíjejí během jízdy baterii o kapacitě 85 kWh.

Baterie pak dodává energii pro pohon dvou elektromotorů. Jak pohon, tak i provoz nástavby (v praxi procesy spojené s hutněním odpadu a vyprazdňováním kontejnerů) řeší elektřina. Při hmotnosti 17 tun má vozidlo kapacitu na sběr až 23 metrů krychlových objemu odpadu. Svezený odpad se poté zhutňuje pomocí systému lisovacích desek. Dojezd vozidla je přibližně 160 km, v porovnání s elektrickými alternativami tak dokáže při svozu odpadu urazit dvakrát delší vzdálenost a lze jej také velice rychle znovu natankovat. V současné době se vodíkové vozidlo používá ke svozu směsného odpadu a plastů, nápojových kartonů a kovů.

Vídeň za poslední roky podnikla v modernizaci svého vozového parku na cestě za uhlíkovou neutralitou velké kroky, zejména pak v oblasti e-mobility. Jak si město předsevzalo ve svém klimatickém plánu, má být přechod na alternativní pohony v celém vozovém parku v příštích letech ještě urychlen. Část z přibližně 3 100 vozidel města Vídně již jezdí na elektrický pohon, konkrétně 183 elektrovozů. Z toho se jedná o 111 osobních vozů, zbytek představují speciální vozidla nebo nákladní automobily. První plně elektrický bezemisní popelářský vůz byl nasazen do provozu již v polovině roku 2019.

V současnosti jsou městem využívána už dvě elektrická vozidla, přičemž jejich nasazení v praxi je také sledováno a vyhodnocováno místními odborníky. Odborníci zkoumají, jak se svozová vozidla, respektive jejich baterie, chovají v praxi při různých teplotách, na různých trasách nebo při svozu různých druhů odpadu. Tyto a také další cenné poznatky z každodenního provozu budou využity v rámci dalšího strategického směřování vozového parku města Vídně. V minulosti město testovalo i hybridní vozidla na svoz odpadu se spalovacím motorem a nástavbou na elektřinu. Tento typ se ale v praktickém provozu neosvědčil.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze