Budoucnost těžké logistiky je podle Toyoty ve vodíku. Firma startuje pilotní projekt

2
Budoucnost těžké logistiky je podle Toyoty ve vodíku. Firma startuje pilotní projekt
Fotografie: Toyota
  • Toyota Motor Europe s VDL Groep oznámila pilotní projekt vodíkových těžkých nákladních vozidel v pěti evropských městech
  • Projekt podporuje cíl Toyoty dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2040

Toyota Motor Europe ve spolupráci s nizozemskou společností VDL Groep oznámila spuštění pilotního projektu nasazení těžkých nákladních vozidel poháněných palivovými články na vodík. Po úspěšném testu prvního vozu přibyly další čtyři vodíkové nákladní vozy, které nyní jezdí na logistických trasách v Belgii (Diest), Francii (Lille), Německu (Kolín nad Rýnem) a Nizozemsku (Rotterdam a Weesp).

Toyota spolupracuje s logistickými partnery Vos Transport Group, CEVA, Groupe CAT a Yusen na integraci těchto ekologických vozidel do každodenních provozů. Cílem je podle tiskové zprávy nejen snižovat emise ve vlastních dodávkách dílů a příslušenství (Toyota Parts Centre Europe expeduje denně přes půl milionu položek), ale i podpořit rozvoj vodíkové ekonomiky v Evropě.

Tato iniciativa je v souladu s cílem Toyoty dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality v rámci jejích logistických operací, ale zároveň má přispět k rozvoji vodíkové ekonomiky. Těžké nákladní vozy na palivové články mohou zvýšit poptávku po vodíku, což je jeden z klíčových faktorů, společně s implementací nařízení EU o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR). Ve spolupráci s našimi poskytovateli logistiky se snažíme shromáždit poznatky z každodenního provozu naší první logistické flotily na vodíkové palivo a dále zlepšovat vozidla a provozní procesy,“ říká Thiebault Paquet, viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Toyota Motor Europe.

Těžký 40tunový vodíkový nákladní vůz nabízí výkon srovnatelný s klasickým naftovým vozem, přitom však neprodukuje žádné škodlivé emise – jediným „výfukem“ je vodní pára. Na jedno natankování dokáže ujet až 400 kilometrů, což je reálný dojezd pro běžné logistické trasy. Elektromotor poháněný palivovými články navíc pracuje tišeji, čímž zlepšuje komfort řidiče i okolí.

Diskuze ke článku
Mario Kovačič
Mario Kovačič
To vážne sa nevzdajú? Ak nenájdu prelomové technológie na skladovanie a výrobu vodíka za zlomok ceny je to totálny nezmysel. Ak by nebola alternatíva tak ok idú skúšať vodík ale máme tu batérie. Navyše každý rok sa batérie veľmi zlepšujú a za pár rokov nebude nákladná doprava žiaden problém. A na prechod na batérie sú v podstate všetky kľúčové technológie hotové zatiaľ čo vodík má stále veľa nedostatkov ktoré sa možno ani nikdy nepodarí odstrániť. Ale hlavne ekonomicky je to totálna hovadina a neviem prečo by nejaká firma používala ťahač ktorý je výrazne drahší na prevádzku ako nafta alebo batérie.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze