Toyota Motor Europe ve spolupráci s nizozemskou společností VDL Groep oznámila spuštění pilotního projektu nasazení těžkých nákladních vozidel poháněných palivovými články na vodík. Po úspěšném testu prvního vozu přibyly další čtyři vodíkové nákladní vozy, které nyní jezdí na logistických trasách v Belgii (Diest), Francii (Lille), Německu (Kolín nad Rýnem) a Nizozemsku (Rotterdam a Weesp).
Toyota spolupracuje s logistickými partnery Vos Transport Group, CEVA, Groupe CAT a Yusen na integraci těchto ekologických vozidel do každodenních provozů. Cílem je podle tiskové zprávy nejen snižovat emise ve vlastních dodávkách dílů a příslušenství (Toyota Parts Centre Europe expeduje denně přes půl milionu položek), ale i podpořit rozvoj vodíkové ekonomiky v Evropě.
„Tato iniciativa je v souladu s cílem Toyoty dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality v rámci jejích logistických operací, ale zároveň má přispět k rozvoji vodíkové ekonomiky. Těžké nákladní vozy na palivové články mohou zvýšit poptávku po vodíku, což je jeden z klíčových faktorů, společně s implementací nařízení EU o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR). Ve spolupráci s našimi poskytovateli logistiky se snažíme shromáždit poznatky z každodenního provozu naší první logistické flotily na vodíkové palivo a dále zlepšovat vozidla a provozní procesy,“ říká Thiebault Paquet, viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Toyota Motor Europe.
Těžký 40tunový vodíkový nákladní vůz nabízí výkon srovnatelný s klasickým naftovým vozem, přitom však neprodukuje žádné škodlivé emise – jediným „výfukem“ je vodní pára. Na jedno natankování dokáže ujet až 400 kilometrů, což je reálný dojezd pro běžné logistické trasy. Elektromotor poháněný palivovými články navíc pracuje tišeji, čímž zlepšuje komfort řidiče i okolí.

