Historický moment: MAN spouští sériovou výrobu elektrických náklaďáků

Historický moment: MAN spouští sériovou výrobu elektrických náklaďáků
Fotografie: MAN
  • MAN zahájil sériovou výrobu elektrických nákladních vozidel v Mnichově, společně s diesely na jediné lince
  • Prvních 1 000 vozů už míří k zákazníkům, nabídnou dojezd až 740 km na nabití

Budoucnost bez výfuku začíná teď – alespoň podle MANu. Německý výrobce těžké techniky totiž oficiálně spustil sériovou výrobu elektrických nákladních vozů. A ne někde bokem, ale přímo na stejné montážní lince, kde vznikají i klasické diesely.

V mnichovském závodě tak sjíždí z výrobní linky první kusy nových eTrucků MAN, které mají na baterie zvládnout až 740 kilometrů bez zastávky u nabíječky. A to s plnou parádou – ve verzích od 12 do 50 tun, od svozových vozů po dálkové tahače. Srdce těchto vozů přitom tvoří modulární baterie typu NMC z Norimberku. Pokud jich zákazník zvolí plný počet (a sedmou přidá navrch), dostane hrubou kapacitu až 534 kWh.

Výroba elektrických nákladních vozů MAN
E-Powerpack se montuje na samostatné předmontážní lince poblíž hlavní montážní linky. Sestává mimo jiné ze dvou bateriových jednotek, vysokonapěťového rozvaděče a kompresoru klimatizace. Úkolem Powerpacku je dodávat energii (elektřinu) pro elektrickou pohonnou jednotku, klimatizaci, topení, chladicí systém, posilovač řízení a případně i další pomocná zařízení.

Budoucnost MAN začíná teď,“ prohlásil generální ředitel Alexander Vlaskamp, když spolu s europoslancem Manfredem Weberem a výrobním šéfem Kobrigerem symbolicky odstartovali výrobu. A nemluví do větru – MAN už má na kontě 700 objednávek a plánuje letos vyrobit první tisícovku elektrických náklaďáků.

Výroba dieselů a elektromobilů na jedné lince? Ano. V praxi to znamená obrovskou flexibilitu. Zatímco diesel dostane nádrže a výfuk, eTruck místo toho dvě baterie pod kabinu a tzv. powerpack. Celý proces je nastaven tak, aby se dalo rychle reagovat na vývoj trhu. Výroba jednoho náklaďáku přitom zabere zhruba 8 hodin a linka zvládne až 100 vozů denně. „Výrobu elektrických nebo dieselových nákladních vozidel na jediné lince lze flexibilně přizpůsobit vývoji trhu a vozidla lze vyrábět přesně v pořadí, v jakém si je zákazníci objednají. Tento inovativní koncept je doprovázen rozsáhlými změnami na montážní lince i v dodavatelském řetězci a logistice,“ říká Michael Kobriger, člen představenstva MAN Truck & Bus odpovědný za výrobu a logistiku.

MAN v tiskové zprávě také nezapomíná zmínit, že investoval miliardu eur do přestavby závodů a 400 milionů eur do vývoje samotného eTrucku. Více než 5 000 zaměstnanců pak prošlo školením v oblasti vysokonapěťových technologií. Výsledkem je, že předsériová vozidla najela na evropských silnicích už přes dva miliony kilometrů.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze