Tahač MAN TGX na elektřinu i vodík

IAA Hannover 2024, první pohled včetně videa
Tahač MAN TGX na elektřinu i vodík
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Na IAA Hannover 2024 vystavovala značka MAN hlavně elektromobily
  • Ukázala vodíkovou i elektrickou verzi tahače TGX
  • Na elektrickém tahači MAN eTGX jsme si prohlédli i standard MCS

Na výstavě IAA v Hannoveru značka MAN ukázala celé portfolio svých elektromobilů, od malých městských rozvážkových vozů až po tahače. Právě velké modely pro delší trasy, tahače MAN eTGX a vodíkový MAN hTGX nás zaujaly nejvíce. Mezi vystavenými vozy dominovaly elektrické modely, zatímco vodíkový byl zastoupen právě pouze dálkovým tahačem hTGX. Zajímavostí této expozice byl také nový nabíjecí standard MCS (Megawatt Charging System), který je určen pro nákladní elektromobily a umožňuje nabíjení výrazně vyšším výkonem než klasický standard CCS, který známe z osobních elektromobilů.

Elektrický a vodíkový tahač MAN i pohled na nový nabíjecí standard MCS

Elektrický nákladní vůz MAN eTGX zde byl prezentován jako tahač návěsů, ale MAN vystavoval i model eTGS v různých variantách, tedy se skříňovou nástavbou nebo jako sklápěč. Dále zde byly i menší modely značky MAN s elektrickým pohonem, které byly se skříňovou nástavbou a vzhledem ke kratšímu dojezdu a kompaktnějším rozměrům se hodí hlavně na městskou rozvážku. Na tahači MAN eTGX pak automobilka demonstrovala již zmíněný nabíjecí standard MCS, který by měl nabízet rychlejší nabíjení, což je klíčové pro dálkové tahače.

MAN eTGX nespoléhá jen na MCS

Při testu vozu Scania 40R Electric mě napadla otázka kompatibility s nabíjecími stanicemi, které nejsou vybavené konektorem MCS, ale zatím pouze CCS. Přestože nový standard MCS přináší řadu výhod, obava z nedostatku nabíjecích stanic vybavených tímto standardem, zejména na počátcích zavádění tohoto standardu, je reálná. MAN to řeší tím, že poskytuje oba nabíjecí konektory, jak MCS, tak i klasický CCS, což umožňuje flexibilitu při nabíjení a je optimální zejména v počátečních fázích rozvoje nabíjecí infrastruktury. Na levé straně vozu je MCS a na pravé CCS.

Dalším zajímavým exponátem zde byl MAN eTGS, třínápravový sklápěč s možností vybavení bateriemi s kapacitou od 240 do 480 kWh, což mu umožňuje delší dojezdy. Nejmenší z vystavených modelů, MAN eTGL, je ideální pro městskou a příměstskou rozvážku. S baterií o kapacitě 160 kWh se hodí do režimu s denním nájezdem do 235 km.

Unikátní je MAN hTGX s vodíkovým pohonem, který překvapivě není vybaven palivovými články. Není tedy vodíkovým elektromobilem, jak známe hlavně z osobních aut, ale spaluje vodík v řadovém šestiválcovém motoru o objemu 16,8 litrů. Výhodou je, že 90 % komponentů je shodných s klasickým dieselovým tahačem, což znamená minimální technické změny. MAN tak ukazuje, že v oblasti nákladní dopravy je otevřen oběma technologickým směrům – jak elektrickému, tak vodíkovému pohonu.


V rámci své expozice nabídl MAN i ukázku nových nabíjecích stanic s megawattovým nabíjením, tedy standardem MCS, což podtrhuje zaměření značky na moderní technologie v oblasti nákladní dopravy. V komentářích si rádi přečteme vaše názory na to, který z těchto směrů považujete za budoucnost dálkové nákladní dopravy. Prosadí se bateriový elektrický pohon i zde, nebo zvítězí vodík?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze