Společnost HOPI Logistics otestovala elektrickou Scanii 40 R, dojezd překvapil

Společnost HOPI Logistics otestovala elektrickou Scanii 40 R, dojezd překvapil
Fotografie: Scania Česká republika
  • Nová elektrická Scania 40 R určená pro regionální provoz prošla reálným testem
  • Potvrdila u společnosti HOPI Logistics svoji nízkou spotřebu
  • Reálný dojezd na jedno nabití přesáhl dokonce 400 kilometrů i s více než 40t soupravou

Přední česká logistická společnost HOPI Logistics, která se zabývá přepravou rychloobrátkového zboží, testovala v reálném provozu čistě elektrický tahač Scania 40 R. Během jednoho týdne ho vyzkoušela na trasách mezi Ostravou, Olomoucí a svými sklady v Prostějově a Jažlovicích u Prahy.

Naši řidiči na vozidle pozitivně hodnotili účinnou rekuperaci a intuitivní ovládání, které funguje stejně jako v případě naftových Scanií,” říká Václav Šetelík ze společnosti HOPI Logistics „Elektrický tahač přesvědčil také okamžitým nástupem výkonu a tichým provozem bez vibrací. V pozitivním světle se ukázala rovněž spotřeba.” dodává Václav Šetelík.

Elektrický kamion Scania jezdil i s plným zatížením

Během týdenního testu jezdilo vozidlo s průměrným zatížením 17 tun, což znamená celkovou hmotnost soupravy přibližně 35 tun, a dosáhlo spotřeby 116,6 kWh/100 km. Baterie s využitelnou kapacitou 468 kWh v takovém případě stačí na více než 400 km reálného dojezdu. Na vybraných trasách se ale řidičům podařilo dosáhnout mírně lepších hodnot dokonce s plnou 40t soupravou.

Testy jasně ukazují, jak se může spotřeba měnit v závislosti na řidiči a zátěži. Ze závěrů testu u HOPI jsem nadšený. Potvrdily, že elektrické nákladní automobily dnes mohou v řadě případů zvládnout to, co jejich naftové protějšky,” říká Lukáš Martinů, manažer prodeje elektrických vozidel Scania pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Elektrický kamion Scania 40 R

Scania 40 R má za sebou rovněž první testy na Slovensku. Ve svém provozu ji mohly vyzkoušet společnosti METRANS a AB-SPED. V obou případech vozidlo s přibližně 30tunovou soupravou zvládlo na jedno nabití ujet více než 430 kilometrů.

Scania nabízí různé tahače pro regionální přepravu

 

Svá elektrická vozidla pro regionální přepravu nabízí Scania s několika různými typy pohonného ústrojí. Testovaný tahač využívá pohon označený CM3-6, který kombinuje trojici elektromotorů se šestistupňovou bezespojkovou plně automatizovanou převodovkou. Její specialitou jsou dvě vstupní hřídele, které umožňují řazení prakticky bez přerušení přísunu točivého momentu. Toto pohonné ústrojí je dostupné ve dvou výkonových verzích: 40 o výkonu 400 kW/2 800 Nm a 45 se 450 kW/3 500 Nm.

Baterie složené z článků vyráběných s nízkou uhlíkovou stopou společností Northvolt nabízejí celkovou kapacitu 624 kWh. Dostupných je podle požadavků zákazníka a podmínek jeho provozu 75, resp. 83 % kapacity. V případě testovaného vozidla bylo toto tzv. SoC okno nastaveno na 75 %, tedy 468 kWh. To by mělo se 40t soupravou umožnit dojezd 350 kilometrů. Praxe ale ukazuje, že je možné tuto hodnotu překonat a dojezdovou vzdálenost ještě prodloužit. V případě potřeby je možné nasadit do provozu i vozidlo s bateriemi 624 kWh a SoC 83 %, kde by dojezd při spotřebě 113 kWh/100 km dosahoval bezmála 460 km.

Elektrický kamion Scania 40 R

Baterie lze nabíjet výkonem až 375 kW pomocí standardního CCS konektoru, zcela vybitou baterii lze takovým výkonem dobít za 85 minut. Do budoucna je elektrická Scania připravena i na instalaci dobíjecího standardu MCS s násobně vyšším výkonem.

Vozidla jsou k dispozici v nejrůznějších konfiguracích. Pro regionální přepravu jsou určeny především tahače 4×2 a třínápravové podvozky 6×2 a kabiny řad R a S, které umožňují i komfortní přespání. Kromě vozidel samotných Scania nabízí i kompletní paletu souvisejících služeb včetně návrhu, instalace a provozu dobíjecí infrastruktury. V případě testu mohly firmy použít mobilní dobíjecí stanici Kempower o výkonu až 40 kW, k dispozici jsou ale i komplexní řešení s vyššími výkony. Samozřejmostí je rovněž sofistikovaný software se vzdáleným přístupem a možností regulace dobíjecího výkonu podle aktuálních potřeb a rezervovaného příkonu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze