Společnosti Scania a DHL Group společně vyvinuly elektrické nákladní vozidlo s benzinovým prodlužovačem dojezdu, které dokáže využívat elektrickou silniční přepravu, a to zcela bez čekání na dokončení sítě nabíjecích stanic. Nový nákladní elektromobil pochází od značky Scania a německou divizí poštovní a přepravní služby byl nasazen již počátkem tohoto měsíce. Na starosti má přepravu balíků v Berlíně a během toho se testuje jeho výkon v každodenním provozu. Teprve po vyhodnocení údajů se do vozového parku DHL přidají další tahače se stejným typem pohonného ústrojí. Vozidlo má možný dojezd 650 až 800 kilometrů (na základě poznatků z testu v Berlíně) a palivo lze v případě potřeby doplnit na jakékoli běžné čerpací stanici. Pro srovnání, u nejmodernějších a v rámci oboru špičkových stoprocentně elektrických nákladních automobilů Scania s podobným maximálním zatížením je to „jen“ 550 kilometrů.
Generální ředitel DHL Group Tobias Meyer říká: „Ještě chvíli potrvá, než budou obnovitelná elektřina, síť a nabíjecí infrastruktura natolik dostupné a robustní, aby bylo možné plně spoléhat na bateriové elektromobily, zejména u rozsáhlých systémů, jako je německá síť doručování balíků společností DHL. Místo pouhého čekání, až to nastane, spolupracují DHL a Scania na pragmatickém řešení pro zvýšení udržitelnosti logistiky a snížení emisí CO2 o více než 80 %. A proto takové vozidlo představuje citlivé a praktické řešení, které může krátkodobě znamenat okamžitý příspěvek ke snížení emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Toto snížení by se mělo proporcionálně odrážet v cenách poplatků za silniční přepravu a v plánu emisí vozidel EU. Tuto spolupráci vnímáme jako úspěšný inovační projekt dvou firem odhodlaných k boji s klimatickou změnou.“
Vozidlo s technologií EREV bylo vyvinuto oddělením Scania Pilot Partner, které zkoumá nové technologie a řešení. Elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem nabízejí slibné přechodné řešení pro významné snížení CO2, a to zejména tam, kde chybí infrastruktura a další podmínky pro plně elektrifikovanou dopravu. Předpisy EU a národních států by měly tento koncept zohlednit a motivovat k němu prostřednictvím přiměřeného uznání realistického omezení intenzity emisí a odpovídajícího snížení silničních poplatků. Generální ředitel společnosti Scania Christian Levin pak dodal: „Budoucnost je elektrická, ale na cestě k ní nesmí snaha o dokonalost bránit realizaci dobrých věcí. Vozidlo, které jsme vyvinuli společně s DHL, je příkladem dočasného řešení, které může podpořit rozšiřování dekarbonizované těžké dopravy.“
Tahač Scania s prodlužovačem dojezdu je 10,5 metru dlouhý, disponuje maximálním možným zatížením 40 tun a pohání ho elektromotor o výkonu 230 kW (ve špičce 295 kW). Energii dodává baterie o kapacitě 416 kWh a benzinový generátor o výkonu 120 kW. Pomocí generátoru ve vozidle – nejprve poháněného benzinem a později naftou/HVO – se dojezd zvětšil až na 800 kilometrů. Ve výbavě nechybí software, který omezuje používání palivového generátoru, což umožňuje omezení emisí na konkrétní nastavenou úroveň. Maximální rychlost tahače je 89 km/h a kapacita nákladového prostoru přibližně 1 000 balíčků (objem výměnné nástavby). Vozidlo může také táhnout přívěs s další výměnnou nástavbou.