Scania zahajuje prodej autonomních důlních nákladních vozidel, vytváří tak prostor pro větší bezpečnost, efektivitu a udržitelnost v těžebních provozech. Praktické uplatňování autonomní dopravy zaznamenalo velký krok kupředu, když společnost Scania začala přijímat objednávky na důlní řešení se samořízenými vozidly. Nyní je možné objednat 40tunový autonomní těžký sklápěč Scania pro důlní průmysl a brzy poté bude následovat 50tunový model.
Později budou k dispozici i autonomní elektromobily Scania
Je možné objednávat autonomní řízení v kombinaci se všemi pohony, které má aktuálně Scania na trhu. Tyto těžké nákladní vozy pro těžební průmysl však zatím Scania nedodává s elektrickým pohonem, takže zpočátku se překvapivě jedná o autonomní řízení u vozů se spalovacím motorem. V roce 2025 by ale i vozy pro těžební průmysl měly být v dostupné také s plně elektrickým pohonem, takže poté bude možné objednávat autonomní vozy do dolů i jako bateriové elektromobily.
Nejprve zahájí Scania prodej autonomních důlních řešení v Austrálii, kde jsou první dodávky a zahájení provozu plánovány od roku 2026. Dalším trhem v pořadí bude pravděpodobně Latinská Amerika, region, kde má Scania v těžebním segmentu významné zastoupení. „Přechod od výzkumu a vývoje k uvedení komerčního produktu na trh je pro nás i pro celý obor autonomní těžké dopravy významným milníkem. Jedná se o nejvyspělejší produkt, jaký společnost Scania kdy uvedla na trh,“ říká Peter Hafmar, viceprezident a vedoucí oddělení autonomních řešení společnosti Scania.
Autonomní řízení přinese vyšší efektivitu a nižší emise
Doly jsou již dlouho považovány za jednu z nejslibnějších oblastí pro uplatnění autonomních vozidel, která zde mohou přispět k větší bezpečnosti práce a efektivitě provozu. Těžební řešení Scania s menšími „civilními“ nákladními vozidly mají celkově proti tradičním těžkým nákladním vozidlům v odvětví také potenciální výhody, a to jak z hlediska emisí, tak z hlediska produktivity. Využitím autonomních důlních nákladních vozidel Scania lze redukovat celkovou stopu těžby včetně nároků na energii a infrastrukturu, a díky tomu na jednotlivých pracovištích snížit i kapitálové a provozní náklady.
Autonomní nákladní vozidla Scania lze díky jejich interoperabilitě s ostatními systémy a vozidly snadno začlenit do stávajícího provozního uspořádání v dole. „Další výhodou našeho řešení je, že pomáhá těžebním společnostem v rychlejším přechodu k provozu s nulovými emisemi. S autonomními nákladními vozidly Scania je elektrifikace provozu snazší než s tradičními těžkými nákladními vozidly,“ říká Hafmar.
Vyvinuto v úzké spolupráci se zákazníky z těžebního průmyslu
V posledních deseti letech investovala společnost Scania do vývoje samořízených vozidel značné prostředky. Inovace zahrnují jak aplikace pro přepravu mezi dopravními uzly na dálnicích, tak autonomní vozidla pro omezené prostory, jako jsou právě doly. Autonomní sklápěč Scania byl vyvinut v úzké spolupráci mezi oddělením výzkumu a vývoje společnosti Scania a zákazníky z těžebního průmyslu a byl podroben rozsáhlému testování v těch nejnáročnějších reálných podmínkách.
„Je to pravděpodobně nejambicióznější výzkumný a vývojový projekt, který jsme dosud společně se zákazníky realizovali, a výsledek mě velmi těší. Díky řadě důkladných kontrol a četným testům na místě jsme dokázali vyvinout optimální řešení autonomní dopravy pro doly,“ uzavírá Peter Hafmar.