Autobus Scania Touring se představuje s pohonem LBG/LNG. Ujede až 1 000 kilometrů

5
Autobus Scania Touring se představuje s pohonem LBG/LNG. Ujede až 1 000 kilometrů
Fotografie: Scania
  • Bioplyn je bezfosilní a obnovitelné palivo
  • Model Touring má plynový motor o objemu 13 litrů
  • Točivý moment dosahuje 2 000 Nm

Společnost Scania je proslulá širokým sortimentem nízkouhlíkových variant pohonu a v tomto trendu nyní pokračuje uvedením LBG/LNG verze modelu Touring. Hnací ústrojí, které funguje na zemní plyn, bioplyn nebo jejich směs, umožňuje hladký přechod na bioplyn, takže představuje cirkulární a ekonomicky životaschopné řešení pro udržitelnost dnešní dálkové dopravy. Autobusy a autokary na plyn představují pro řadu dopravců velmi zajímavé řešení, které podporuje udržitelný rozvoj se zohledněním ekonomických aspektů. „Nová varianta vozidla Scania Touring na LBG/LNG je skvělou volbou pro provozovatele expresní autobusové a dálkové přepravy, kteří chtějí být udržitelnější a obejít se přitom bez masivních investic nebo negativního dopadu na provoz,“ říká Carl-Johan Lööf, vedoucí produktového managementu v oddělení řešení pro osobní dopravu společnosti Scania. Novinka se dodává s 13litrovým plynovým motorem, který má výkon 410 koní a točivý moment 2 000 Nm, a s účinností, která uživatelům umožňuje snížit náklady na palivo. Se standardně dodávanou nádrží má dojezd větší než 1 000 km.

Scania Touring

„Tento produkt vám poskytne výkon, točivý moment a dojezd ekvivalentní autobusu nebo autokaru s dieselovým motorem, přičemž reálně snižuje hladinu hluku a zajišťuje nižší provozní náklady. Když k tomu připočteme příspěvek používání bioplynu k udržitelnosti, jde o skutečně vynikající řešení,“ vysvětluje Lööf. Ve stlačené formě se bioplyn již dlouho používá k pohonu městských a příměstských autobusů a společnost Scania v tom vždy byla průkopníkem. V posledních několika letech umožnil technologický pokrok plyn ochlazovat a transformovat na kapalinu s vysokým obsahem energie – LBG/LNG, což z něj dělá životaschopnější řešení pro těžká komerční vozidla obsluhující dálkové trasy. „Bioplyn může hrát klíčovou roli v dekarbonizaci těžké nákladní dopravy, zejména na dlouhé vzdálenosti. Infrastruktura pro výrobu paliva a čerpací stanice se za mohutných investic nadále rozšiřuje a Evropa v tom nezůstává pozadu,“ říká Jonas Strömberg, obchodní ředitel společnosti Scania pro udržitelnou dopravu.

Bioplyn je bezfosilní a obnovitelné palivo, které z hlediska celého palivového cyklu (od zdroje ke kolu) zajišťuje snížení emisí CO2 oproti dieselu až o 90 procent a poskytuje i další výhody z hlediska udržitelného rozvoje. Prostřednictvím lokální výroby paliv mohou města a obce vytvářet pracovní místa a řešit místní problémy s odpadem a při tom všem ještě zvýšit energetickou bezpečnost a vracet uhlík a živiny zpět do půdy. „Tato řešení jsou skutečně cirkulární a myslím, že náš 13litrový plynový pohon je nejudržitelnější a nejživotaschopnější volbou na trhu pro provozovatele dálkové dopravy. Je ekologický, tichý, inteligentní, a co je možná nejdůležitější, je okamžitě k dispozici, což provozovatelům dálkové dopravy umožňuje udělat obrovský krok směrem k udržitelné dopravě,“ uzavírá Strömberg.

Scania vyvíjí plynové motory už od začátku 20. století. Díky možnosti provozu na zemní plyn i bioplyn jde o ideální nástroj pro přechod k udržitelnějšímu bioplynu. Flexibilitu dále zvyšuje skutečnost, že tyto motory mohou běžet na zkapalněný i stlačený plyn. A protože plynové motory Scania nepotřebují žádná aditiva, nejsou závislé na jejich dostupnosti. Nová varianta pohonu pro vozidlo Scania Touring rozšiřuje současné portfolio plynových řešení společnosti Scania pro segment dálkové dopravy, které zahrnuje autobusy a autokary zkonstruované ve spolupráci s externími výrobci karosérií jako například Scania Beulas DD LBG/LNG nebo vůz Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG představený na loňském veletrhu Busworld.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Mně se LNG ohromě líbí v dálkové přepravě lidí a zboží, ale problém je, že skoro nikde nejsou tyhle čerpačky. Netuším, když by si doprace sám chtěl zbudovat v místě startu a cíle LNG stanici, jaké jsou pořizovací náklady. Ale mít takovou stanici na LNG na termínálech typu Florenc v Praze, by prostě dávalo smysl podle mě. Dalo by se to spočítat, aby to oproti naftě vyšlo ekonomicky s nějakou rozumnou návratností. Nevíte, kolik taková LNG stanice stojí?
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Mimo jiné, když jsem se díval na Něměcko, tam těch LNG stanic je docela dost oproti našim podmínkám. Dnes je v ČR registováno vice jak 140 velkých vozů na LNG. To je zatím skutečně nizký počet.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze