Daimler Truck zveřejnil výsledky jednoho z nejzajímavějších testů, které kdy provedl a který jistě bude zajímat i vás – do elektrického tahače eActros 600 záměrně narazil vozidlem, jež simulovalo automobil o hmotnosti přes tunu rychlostí více než 50 km/h. Cílem přitom bylo ověřit, jak se při těžkém bočním střetu zachová rám, kabina i obrovská baterie o kapacitě 621 kWh rozdělená do tří samostatných modulů. „Pro mě osobně jsou poslední dvě až tři minuty před nárazem obzvlášť fascinující,“ uvedl Christoph Berger z týmu pasivní bezpečnosti a popsal okamžik těsně před zahájením testu: „Všechno ztichne víc než dřív a ve vzduchu je cítit soustředěné napětí.“







Výsledek překvapil i samotné vývojáře. „Test ukázal, že mechanické namáhání bylo vysoké – ale náš koncept funguje spolehlivě,“ uvedl Frank Müller, vedoucí výzkumu nehod a pasivní bezpečnosti v Mercedes-Benz Trucks. Tělo baterie nevykazovalo kritické deformace, a to díky speciální rámové architektuře vyvinuté právě pro těžké kolize. Interní tým výzkumu nehod přitom při navrhování vozidla analyzoval reálná data z nehod těžkých nákladních vozidel a podle nich upravil konstrukci kabiny i umístění akumulátorů. Před samotným testem navíc byly provedeny detailní simulace a kalibrace senzorů, aby se chování vozu při nárazu dalo přesně porovnat s virtuálním modelem.
„Od samého začátku bylo naším cílem nedělat v oblasti bezpečnosti žádné kompromisy,“ řekl Felix Pietler, vývojář pasivní bezpečnosti ve společnosti Mercedes-Benz Trucks. „Zejména u elektrických pohonů je důležité nejen chránit posádku, ale také zajistit ochranu bezprostředního okolí.“ . V praxi to kromě jiného znamená zesílenou kabinu, zóny pro řízenou deformaci a sofistikované airbagy i předpínače pásů, které se aktivují při čelním i bočním střetu.
Vysokonapěťový systém eActrosu 600 každopádně v praxi potvrdil, že splňuje přísné interní normy pro izolaci, mechanickou ochranu i požární bezpečnost, které jdou nad rámec legislativních požadavků. Po každém fyzickém testu pak specializované týmy provádí kontrolu a ověřují, že vozidlo nepředstavuje žádné riziko pro okolí, což se zde potvrdilo.
Müller pak na závěr shrnuje, jak test dopadl: „Výsledky jednoznačně potvrdily naše očekávání – v reálném provozu by zde žádné nebezpečí nehrozilo.“ Firma navíc dodává, že provádí nárazové zkoušky i po zahájení sériové výroby, aby mohla průběžně reagovat na nové poznatky z provozu a také měnící se předpisy.
