Mercedes schválně naboural elektrický kamion. Co se stalo s baterií?

3
Mercedes schválně naboural elektrický kamion. Co se stalo s baterií?
Fotografie: Daimler Truck
  • Mercedes-Benz otestoval bezpečnost elektrického tahače eActros 600 při bočním nárazu
  • I po silném nárazu zůstala baterie nepoškozená, stejně jako další elektrické komponenty

Daimler Truck zveřejnil výsledky jednoho z nejzajímavějších testů, které kdy provedl a který jistě bude zajímat i vás – do elektrického tahače eActros 600 záměrně narazil vozidlem, jež simulovalo automobil o hmotnosti přes tunu rychlostí více než 50 km/h. Cílem přitom bylo ověřit, jak se při těžkém bočním střetu zachová rám, kabina i obrovská baterie o kapacitě 621 kWh rozdělená do tří samostatných modulů. „Pro mě osobně jsou poslední dvě až tři minuty před nárazem obzvlášť fascinující,“ uvedl Christoph Berger z týmu pasivní bezpečnosti a popsal okamžik těsně před zahájením testu: „Všechno ztichne víc než dřív a ve vzduchu je cítit soustředěné napětí.

Crash test eActrosu 600

Výsledek překvapil i samotné vývojáře. „Test ukázal, že mechanické namáhání bylo vysoké – ale náš koncept funguje spolehlivě,“ uvedl Frank Müller, vedoucí výzkumu nehod a pasivní bezpečnosti v Mercedes-Benz Trucks. Tělo baterie nevykazovalo kritické deformace, a to díky speciální rámové architektuře vyvinuté právě pro těžké kolize. Interní tým výzkumu nehod přitom při navrhování vozidla analyzoval reálná data z nehod těžkých nákladních vozidel a podle nich upravil konstrukci kabiny i umístění akumulátorů. Před samotným testem navíc byly provedeny detailní simulace a kalibrace senzorů, aby se chování vozu při nárazu dalo přesně porovnat s virtuálním modelem.

Od samého začátku bylo naším cílem nedělat v oblasti bezpečnosti žádné kompromisy,“ řekl Felix Pietler, vývojář pasivní bezpečnosti ve společnosti Mercedes-Benz Trucks. „Zejména u elektrických pohonů je důležité nejen chránit posádku, ale také zajistit ochranu bezprostředního okolí.“ . V praxi to kromě jiného znamená zesílenou kabinu, zóny pro řízenou deformaci a sofistikované airbagy i předpínače pásů, které se aktivují při čelním i bočním střetu.

Vysokonapěťový systém eActrosu 600 každopádně v praxi potvrdil, že splňuje přísné interní normy pro izolaci, mechanickou ochranu i požární bezpečnost, které jdou nad rámec legislativních požadavků. Po každém fyzickém testu pak specializované týmy provádí kontrolu a ověřují, že vozidlo nepředstavuje žádné riziko pro okolí, což se zde potvrdilo.

Müller pak na závěr shrnuje, jak test dopadl: „Výsledky jednoznačně potvrdily naše očekávání – v reálném provozu by zde žádné nebezpečí nehrozilo.“ Firma navíc dodává, že provádí nárazové zkoušky i po zahájení sériové výroby, aby mohla průběžně reagovat na nové poznatky z provozu a také měnící se předpisy.

Diskuze ke článku
Marek Novak
Marek Novak
Jake auto dnes vazi tunu?? Odpovidajici by byla hmotnost spise 2 tuny vzhledem k dnesni dobe plug-in hybridu, elektromobilu a SUV. A navic utocne vozidlo melo ochranny ram z “polstaru”… A to ma byt relevantni crashtest?? Takze v podstate ani tuna nebourala, ale tak pulka ci tretina hmotnosti… Takze informace je irelevantni a naprosto neodpovida praxi… Jak to vidite ostatni?
František Ševčík
František Ševčík
Čekal bych, že těch testů bude víc a hmotnost se bude zvyšovat a totéž s rychlostí. Možná, že interně je dělají, ale tohle byl asi oficiální test a tak marketing.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze