Plně elektrický nákladní vůz s logem Mercedesu slaví svou světovou premiéru na letošním veletrhu Bauma v Mnichově. Na výstavě, která probíhá od 7. do 13. dubna, je k vidění model eArocs 400, který se zatím bude vyrábět v počtu 150 vozidel ročně. Všechny kusy budou pečlivě rozděleny pro vybrané trhy a těžká elektrická novinka bude zpočátku k dispozici ve 32/41tunové variantě a dále v konfiguraci náprav 8 x 4 se čtyřmi různými rozvory. Zákazníci mohou objednat například domíchávač betonu nebo stavební sklápěč. eArocs 400 tak pokrývá zásadní aplikace pro pouliční stavební dopravu. Díky bezemisnímu provozu může vozidlo bez obav vjet do nízkoemisních a bezemisních zón v městských oblastech a současně je vhodné pro prostředí citlivá na hluk. Zahájení prodeje je naplánováno na 1. čtvrtletí příštího roku, ale první dodávky vyrobených kusů se uskuteční až ve 3. čtvrtletí.
Stina Fagerman, vedoucí marketingu, prodeje a služeb pro Mercedes-Benz Trucks uvedla: „eArocs 400 jezdí lokálně bez emisí CO2 a je zároveň tak výkonný a robustní, jak jsou naši zákazníci zvyklí z konvenčně poháněného Arocsu. Je navržen tak, aby pokryl základní aplikace pro stavební nákladní dopravu s převahou silničního provozu. Díky svému bateriovému pohonu je proto zvláště vhodný pro použití v oblastech s omezeným provozem, například v obytných oblastech měst nebo v místech citlivých na hluk.“ Mercedes-Benz eArocs 400 přebírá zásadní komponenty z eActrosu 600. Kromě pomocných zařízení pod kabinou a vedlejšího pohonu (PTO) sem patří také baterie založené na technologii lithium-železo fosfátových článků (LFP). Díky své výrazně vyšší účinnosti je novinka nejméně o 50 % energeticky účinnější, než srovnatelné nákladní vozidlo se vznětovým motorem.
Vozidlo využívá 800V architekturu a obří zdvojený bateriový set s celkovou kapacitou 414 kWh, který se nachází přímo ve „věži“ přímo za kabinou řidiče. Dojezd v provedení jako domíchávač betonu je až 200 kilometrů, což by mělo bohatě stačit. Dle průzkumu značky totiž zákazníci obvykle jezdí v jednosměnném provozu a průměrně denně urazí trasy kratší než 100 kilometrů. U varianty stavební sklápěč se dojezd zvyšuje až na 240 kilometrů a pokud by to nestačilo, na ultra rychlé nabíjecí stanici půjde vozidlo nabíjet výkonem až 400 kW. Dvě baterie tak potřebují přibližně 45 minut k nabití z 20 na 80 procent.
Multimediální kokpit Interactive 2 s ovládáním řečí
Ve výbavě vozu se nachází systém „Multimedia Cockpit Interactive 2“, díky čemuž je vozidlo digitálně ještě propojenější a má lepší ovladatelnost při každodenním použití na staveništi. Jeho hlavní dominantou je 12palcový hlavní displej před řidičem a vylepšená dotyková obrazovka středového displeje. Tato kombinace zajišťuje intuitivní ovládání, a to i při jízdě v nerovném terénu. Navíc, mnoho funkcí lze rychle aktivovat pomocí hlasového ovládání. Nechybí ani funkce „Oblíbené“, jež umožňuje přímý přístup k funkcím specifickým pro funkce vozidla, jako jsou například vedlejší pohony.
Asistenti na palubě
Klíčovou prioritou pro Mercedes-Benz Trucks je zajištění bezpečnosti řidičů. Za tímto účelem jsou u modelu eArocs 400 přítomné různé bezpečnostní asistenční systémy. Mezi ně se řadí například systém Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 a Front Guard Assist. Elektrický pracant s logem Mercedesu tak dokáže včas rozpoznat nebezpečí, zabrzdit a udržet přehled o dopravní situaci. Systémy splňují standardy obecného bezpečnostního nařízení (GSR) vydané EU, které platí od roku 2022, respektive 2024, ale v některých případech je svým rozsahem i překračují.
