😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Mercedes-Benz Trucks testuje tahač s palivovými články nové generace

1
Mercedes-Benz Trucks testuje tahač s palivovými články nové generace
Fotografie: Mercedes-Benz Trucks
  • Dva testovací prototypy celkem ujely 6 500 km
  • Sériová výroba vodíkových tahačů Mercedes-Benz bude probíhat v továrně Wörth
  • Do běžného provozu se dostanou koncem příštího roku

První prototypy nákladních vozidel Mercedes-Benz vybavené vodíkovými palivovými články nedávno podstoupily první sérii náročných testů. Jedná se o dvě vozidla typu GenH2, která prošla intenzivním zimním testováním v Simplon Pass ve švýcarském kantonu Valais. Náročné podmínky v chladu a sněhu, stejně jako náročné profily stoupání v regionu, poskytly vynikající podmínky pro testování inovativní technologie pod kapotou vozidel na kapalný vodík a umožnily týmu získat cenné poznatky v realistických extrémních podmínkách.

„Pro další vývoj našeho tahače Mercedes-Benz GenH2 plynule navazujeme na zkušenosti z první generace prototypu, a proto jsme schopni hned od začátku testovat vylepšenou technologii v extrémních podmínkách,“ vysvětluje Dr. Rainer Müller-Finkeldei, vedoucí produktového inženýrství divize Mercedes-Benz Trucks. „S maximálním převýšením více než 2 000 metrů nad mořem poskytla trasa přes průsmyk Simplon dobré podmínky pro testování souhry systému palivových článků s dalšími vylepšenými komponenty. Úspěšné testy podtrhly potenciál a spolehlivost nákladních vozů GenH2, a to i v náročných podmínkách.

Během testování byla intenzivně testována souhra všech podstatných součástí, včetně palivového článku, vysokonapěťové baterie, elektronické nápravy, systému nádrží a tepelného managementu. Zvláštní pozornost byla věnována použití systému Predictive Powertrain Controls, kdy se jedná o tempomat závislý na topografii. Cílem bylo efektivně využít baterii v kombinaci s palivovým článkem, a to jak s ohledem na pohon, tak i pro rekuperaci při jízdě z kopce. Oba zkušební exempláře prošly rozsáhlým a náročným testovacím programem, kdy hmotnost celé jízdní soupravy dosáhla hodnoty 40 tun. Celkem bylo ujeto 6 500 kilometrů a obzvláště náročné byly cca 20 km dlouhé úseky, kdy činil sklon a stoupání trasy 10 až 12 procent.

Vozidla byla tankována prostřednictvím mobilní vodíkové čerpací stanice od společnosti Air Products, která byla zřízena na testovací základně ve Valais. Zajímavostí je to, že již loni na podzim schválilo německé spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) a spolkové země Bádensko-Württembersko a Porýní-Falc finanční prostředky v celkové výši 226 milionů eur pro divizi Daimler Truck. Tyto finanční prostředky jsou určeny na další vývoj, malosériovou výrobu a pro provoz a údržbu stovky těchto nákladních vozidel. Sluší se dodat, že finální montáž nákladních vozidel Mercedes-Benz GenH2 se má uskutečnit v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu a očekává se, že tyto nákladní vozy budou uvedeny do provozu u různých zákazníků od konce příštího roku.