Minulý víkend proběhla slavnost Legendy, kde měl největší zastoupení elektromobilů Mercedes-Benz a přivezl jak zajímavé studie, tak české premiéry několika sériových elektromobilů. Šlo o Mercedes-Maybach EQS SUV, modernizovaný Mercedes-Benz EQV a modernizované e-Vito. Českou premiéru pak měl i Mercedes-Benz EQS Manufaktur, byť se jedná jen o rozšíření stávajícího modelu a šlo ještě o verzi před modernizací, tedy bez hvězdy na kapotě. Ukázal se i nový Mercedes-Benz Třídy G, který nově dostal elektrický pohon, ale na Legendách byla spalovací verze. Českou premiéru pak měla i trojice hybridních vozů z divize AMG.
Mercedes-Benz Vision One-Eleven
Největší zájem ale budila trojice studií v čele s Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Je to koncept elektrického hypersportu, který vypadá futuristicky, ale odkazuje tvary i barvou na legendární experimentální vozy C 111, které v 60. a 70. letech sloužily k ověření vlastností Wankelova motoru a turbodieselů spolu s polymery na konstrukci karoserie. V tomto případě jde ale o elektromobil a mezi technologická lákadla patří trakční akumulátor s vysoce výkonnými, kapalinou chlazenými válcovými články s novým chemickým složením.
Během vývoje byly využity znalosti závodních expertů ze společnosti Mercedes-AMG High Performance Powertrain sídlící v britském Brixworthu. Vision One-Eleven je vybaven výjimečně výkonnými a pokročilými motory s axiálním tokem od společnosti YASA. Tato firma je od července 2021 dceřinou společností koncernu Mercedes-Benz AG. Automobilka si tak zajistila přístup k unikátní technologii budoucnosti, která má potenciál posunout elektrický pohon na zcela novou úroveň. Vedle vysokého výkonu a točivého momentu jsou další výhodou nízké nároky na zástavbu a hmotnost na třetině současných elektromotorů. Budoucí generace axiálních motorů YASA se bude vyrábět v berlínském závodě automobilky Mercedes-Benz v Marienfeldu pro vysoce výkonné modely.
Mercedes-Benz Vision EQXX
Dalším neméně zajímavým exponátem byl výzkumný prototyp Mercedes-Benz Vision EQXX, který je navržený jako praktická ukázka toho, jak může vypadat udržitelná a bezpečná doprava nejbližší budoucnosti. Vůz byl navržen pro dosažení elektrického dojezdu 1 000 km na jedno nabití při spotřebě energie nižší než 10 kWh/100 km. Během tří prezentačních jízd za různých povětrnostních podmínek – od cesty z Německa na pobřeží Francie přes Alpy v chladném počasí až po nedávnou trasu z Rijádu do Dubaje za značného horka – vůz dokázal, že s využitím nejmodernějších technologií lze zajistit dojezd přes tisíc kilometrů.
Vedle výjimečných úspěchů svého vysoce pokročilého pohonného ústrojí, světového rekordu v podobě koeficientu aerodynamického odporu cx=0,17 a odlehčeného bionického designu je Mercedes-Benz Vision EQXX také mistrovskou třídou v radikálně novém softwarově řízeném přístupu k uživatelskému rozhraní. Nové pojetí ovládání a pokročilá grafika otevírají zcela nové digitální možnosti i okamžité reakce na pokyny řidiče i interakci s nejbližším okolím. Studie Vision EQXX naznačuje další plány pro digitální a udržitelný luxus ve vozech Mercedes-Benz. Příkladem udržitelného luxusu je alternativa koženého čalounění v podobě vláken z kaktusu. Vůz ve velké míře využívá recyklované suroviny a také bionické inženýrství pro minimalizaci hmotnosti a šetrné nakládání se zdroji.
Mercedes-Benz Concept CLA Class
Třetí z vystavených studií je automobil velmi blízký sériové výrobě a odhaluje, jak bude vypadat modelová řada nové generace vozů Mercedes-Benz na modulární platformě Mercedes‑Benz (MMA). Součástí je i nový interní operační systém MB.OS. Nové pohonné ústrojí, přímo odvozené od inovativního systému z vozu Vision EQXX, je založeno na 800V palubní síti v kombinaci s trakčním akumulátorem s výjimečně vysokou energetickou hustotou. To ve spojení s efektivním pohonem přináší nižší hmotnost a očekávaný dojezd na elektřinu více než 750 km podle WLTP, což sériový vůz zařadí na špičku v jeho kategorii. I spotřeba kolem 12 kWh/100 kilometrů činí z konceptu CLA „jednolitrový“ vůz pro elektrickou éru.
Dojezd 750 kilometrů? To ukazuje Mercedes CLA concept
Při návrhu vozu uplatnili konstruktéři bionický přístup. Pomocí této techniky byla zlepšena řada komponent platformy MMA, včetně uchycení zadní nápravy, trakčního akumulátoru a komponentů podvozku. Na studii výrobce rovněž ve velké míře aplikoval recyklované materiály, aby tak ilustroval cíl dosáhnout použití v průměru 40 % druhotných surovin v rámci celé modelové nabídky v roce 2030.
První dva koncepty se do výroby nedostanou, ale...
První dva koncepty se určitě do výroby nedostanou, ale nejde jen o designové výstřelky. Vozy ukazují technologie, které se do výroby dostanou. Je to podobné jako s technologiemi z Formule 1, které se postupně dostaly i do špičkových vozů z divize AMG. Z nich jsme na slavnosti Legendy mohli vidět například Mercedes-AMG C 63 S E Performance nebo Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Tyto modely jsou vybaveny plug-in hybridní technologií E Performance, která vychází právě z F1 a je vyhrazena pro vrcholné supersportovní plug‑in hybridy Mercedes-AMG, které díky technice přenesené z motorsportu a takzvané hybridní architektuře P3 se spalovacím motorem vpředu a kompaktní elektrickou pohonnou jednotkou Electric Drive Unit s vysokovýkonným elektromotorem a dvoustupňovou převodovkou na zadní nápravě nabízí naprosto ojedinělé jízdní výkony. Součástí této technologie je i lehký akumulátor AMG High Performance Battery s cylindrickými články a přímým chlazením, které i při vysoké zátěži na závodním okruhu umožňuje neustálé rychlé vybíjení a nabíjení pro maximální výkon. Například model C 63 S E Performance díky této technologii dosahuje nejvyššího výkonu 500 kW (680 koní), maximálního točivého momentu 1 020 Nm a dokonalého vyvážení 50:50 s jediným cílem – opět posunout hranice výkonu ve svém segmentu díky poznatkům a technologiím z motorsportu.
Tento princip vidíme i na výše zmíněných konceptech, protože ačkoliv Mercedes od začátku říká, že Vision EQXX se vyrábět nebude, ale technologie z tohoto vozu se dostanou do výroby. Který z konceptů vás zaujal nejvíce? Rádi si přečteme vaše názory v komentářích a můžete napsat, zda jste Legendy navštívili osobně a viděli tyto vozy na vlastní oči.