Na právě probíhající výstavě IAA Mobility 2023 v německém Mnichově se Mercedes-Benz pochlubil novým elektrickým konceptem, který dostal označení Concept CLA. Vůz nabízí pohled na budoucnost značky na poli elektromobilů a nutno říci, že bude dost zajímavá. Představený vůz přijel na připravované platformě Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) a nabízí ikonický design a dynamický výkon. Vedoucí postavení v technologii je patrné v základech platformy MMA, jako je systém elektrického pohonu nové generace, jehož cílem je dojezd více než 750 kilometrů. Platforma MMA je přitom první elektrická platforma navržená pro rodinu hned čtyř elektromobilů s různými styly karoserie.
Dojezd 750 kilometrů? To ukazuje Mercedes CLA concept
Všechna vozidla na platformě MMA budou vyvíjena v souladu s filozofií „bezpečnost v reálném životě“. Ostatně, Mercedes-Benz nastavuje nové bezpečnostní standardy již po několik desetiletí. Nejzásadnější novinkou konceptu CLA je nový operační systém MB.OS, jenž je základem jedinečného uživatelského rozhraní a uživatelského zážitku. Ten je přenášen prostřednictvím obří obrazovky MBUX Superscreen, která dostala ještě pokročilejší grafiku. Představený vůz ukazuje použití udržitelných materiálů nejen v interiéru. Například ocel v karoserii je vyrobena bez větších emisí CO2. Mercedes-Benz dále použil udržitelné kožené čalounění a čalounění interiéru, které využívá klasický papír.
Jako první vůz vyvíjený na zcela nové elektrické platformě Mercedes-Benz MMA ukazuje Concept CLA cestu pro technologii elektrického pohonu nové generace, která je základem sériově vyráběného modelu. S předpokládaným dojezdem více než 750 kilometrů tak tento elektromobil definuje zcela nové měřítko ve své třídě. To představuje pozoruhodnou spotřebu energie kolem 12 kWh/100 kilometrů, díky čemuž je Concept CLA vhodným adeptem pro „elektrický věk“. Nově vyvinuté vlastní pohonné ústrojí přímo odvozené od systému elektrického pohonu v dříve představeném konceptu VISION EQXX obsahuje 800V elektrickou architekturu kombinovanou s baterií s výjimečnou hustotou energie. Využit je zde pohon zadních kol, avšak systém bude vhodný také pro vozidla s pohonem obou náprav.
Pokročilý MBUX Superscreen
MB.OS povyšuje rodinu vozidel Mercedes-Benz na úplně jinou úroveň, a to prostřednictvím softwaru a umělé inteligence (AI). Jedním z příkladů je unikátní uživatelské rozhraní přizpůsobené nejen vozu, ale také individuálním preferencím zákazníka. Systém spáruje pokročilý třídisplejový MBUX Superscreen v Concept CLA s okolním světlem a zvukem, aby poskytl řidiči a spolujezdci pohlcující luxusní zážitek, o kterém dříve v této třídě vozidel nebylo ani slechu. Ambientní osvětlení kabiny s celou řadou motivů pro všechny tři obrazovky nabízí další úroveň přizpůsobení, zatímco virtuální asistent umí podpořit uživatele vozu dalšími informacemi a návrhy.
MBUX Superscreen ožívá díky pokročilé grafice v reálném čase. Sdružený přístroj se přizpůsobuje potřebám uživatele, včetně různé úrovně asistence řidiče. Inteligentní systém začleňuje tvary a světlo do intuitivního dialogu. To zajišťuje řidiči jasný přehled o všech relevantních informacích v reálném čase. Posádka vpředu může využívat širokou možnost zobrazení informací. Od virtuálního kokpitu, který pomáhá optimalizovat styl jízdy pro maximální dojezd, až po 3D navigaci s integrovanými důležitými informacemi. Uživatelé si také mohou vytvořit svůj vlastní osobní prostor s krásně zobrazenými pohlcujícími světy. Rozsáhlé možnosti přizpůsobení prostřednictvím dynamického digitálního stahování jim umožňují individualizovat své potřeby.
Křišťálově čisté rozlišení a živé podání barev má za následek celkový efekt, který vytváří multimediální zážitek. Zábava je poskytována díky rozsáhlé integraci špičkových aplikací třetích stran. Kromě toho funkce MBUX Collectibles umožňuje vytvořit soukromou uměleckou galerii připojením osobní NFT peněženky zákazníka a umožnit mu procházet sběratelskou výstavu. Další výhodou softwaru je jeho nový systém Child Presence Detection (CPD) navržený tak, aby snižoval pravděpodobnost, že v rozpáleném voze zůstane například dítě. Systém detekuje změny v dechových vzorcích, které upozorní řidiče. Pokud řidič nereaguje, vůz spustí varovná světla a pokud to nepomůže, zavolá záchrannou službu.
Concept CLA přichází se systémem LiDAR
Stejně jako u všech technických inovací firmy Mercedes-Benz se Concept CLA snaží ukázat, že jezdit lze naprosto bez nehod. Vůz ukazuje veřejnosti své rozsáhlé asistenční a bezpečnostní systémy vyvíjené pro platformu MMA, které umožňují například částečně automatizovanou jízdu (SAE Level 2) prakticky na všech typech silnic. Vozidla budoucnosti s touto technikou dokáží automaticky zajíždět a vyjíždět z těsných parkovacích míst a také zabránit nebo snížit závažnost kolizí ve stále větším počtu situací. Automatizované systémy řízení ve vozidlech založených na platformě MMA nabídnou nejlepší asistenci řidiče ve své třídě. Platforma MMA je předzvěstí rozsáhlé sady senzorů, která udržuje vedoucí pozici značky Mercedes-Benz. Kromě několika kamer usnadňujících prostorové širokoúhlé vidění obsahuje základní sada také celou řadu radarových a ultrazvukových senzorů.
Budoucí aplikace SAE úrovně 2 jsou také připraveny pro použití technologie širšího snímání vozovky, které bude doplněné o LiDAR. Díky tomu bude možné řešit vysoké provozní složitosti a bezpečnostní požadavky městského provozu. Systém bude možné vylepšit prostřednictvím bezdrátových aktualizací, a to i několik let po zakoupení. To také znamená, že Mercedes-Benz bude moci neustále vylepšovat stávající systémy a zpřístupňovat je zákazníkům (s přihlédnutím k místním legislativním rámcům), čímž zajistí, že jejich vozy zůstanou na samém čele inovací v segmentu.
Vysokonapěťová baterie
Inovativní bateriový systém vyvíjený pro platformu MMA je založen na vysoce modulární architektuře, kde si zákazníci mohou vybrat ze dvou různých chemických článků. Varianta nejvyšší úrovně se vyznačuje přítomností oxidu křemíku pro vynikající hustotu energie. Naopak vstupní varianta se vyznačuje použitím LFP. Samotná baterie má pozoruhodně malý celkový objem. Poprvé jsou jeho buněčné moduly drženy na místě pomocí lepidla místo šroubů. Výsledná konstrukce je nejen lehčí než konvenční konfigurace baterie; je také tužší, což nabízí výhody z hlediska bezpečnosti při nárazu. Stejně tak 800V architektura umožňuje vysokou úroveň elektrické odolnosti v kompaktním balení a s nižšími požadavky na chlazení.
Elektrická pohonná jednotka Mercedes-Benz (MB.EDU)
Nový vysoce účinný pohonný systém MB.EDU obsahující motor, převodovku a výkonovou elektroniku byl vyvinut zcela interně. Tato jednotka založená na modulární koncepci je první z rodiny pohonných jednotek navržených tak, aby splňovaly širokou škálu požadavků na výkon napříč řadou modelových řad. Trvale buzený synchronní elektromotor o výkonu 175 kW je spárován s dvoustupňovou převodovkou. Vysoce výkonná výkonová elektronika zahrnuje řízení motoru a převodovky za pomoci jednoho výkonného procesoru a je vybavena měničem z karbidu křemíku pro výjimečně efektivní využití energie. To odráží vysoký stupeň funkční integrace v rámci MB.EDU, jehož výsledkem je kompaktní váha 110 kg.
Udržitelnost pokročila v systému elektrického pohonu MMA
Synchronní motor s permanentními magnety v elektrické pohonné jednotce MB.EDU má skoro nulový podíl těžkých vzácných kovů. Pokud jde o baterii, nový systém elektrického pohonu umožňuje dosáhnout uhlíkově neutrální výroby. Všechna řešení výroby poskytuje značce Mercedes-Benz snížit uhlíkovou stopu článků o 40 procent. Dalšího snížení emisí bude dosaženo využitím obnovitelné energie při výrobě a rafinaci surovin.
Obousměrné nabíjení
Přeměna vozidla na úložiště energie pro domácnost je v případě vozu Concept CLA naprosto běžným úkonem. Obousměrné nabíjení založené na novém softwaru a hardwaru otevírá nový potenciál pro zákazníky i poskytovatele energie. Po připojení ke kompatibilní obousměrné stejnosměrné nabíjecí stanici se vozidlo stane zařízením pro ukládání energie, které může například ukládat solární energii pro pozdější použití. A co je nejdůležitější, může sloužit také jako zdroj elektřiny, a to buď skrze systém Vehicle-to-Home (V2H) nebo Vehicle-to-Grid (V2G). Jedním z příkladů V2H je zajištění záložního napájení v případě výpadku proudu, zatímco aplikace V2G zahrnuje pomoc při vyrovnávání špiček a propadů v rozvodné síti. Stranou nezůstává ani možnost obchodování se zelenou elektřinou na volném trhu. Inteligentní obousměrný systém dobíjení ve všech situacích zajišťuje dostatečné nabití vozidla, aby vyhovovalo potřebám zákazníků v určených časech odjezdu.
Výroba vozidel s platformou MMA bude zpočátku zahájena v německém Rastattu, dále v Keckskemetu v Maďarsku a v čínském Pekingu. S platformou MMA je Mercedes-Benz průkopníkem nových výrobních technik pro začlenění svého nového elektrifikovaného produktového portfolia. Díky aktualizovanému digitálnímu výrobnímu systému MO360 závod Mercedes-Benz v německém Rastattu představí své budoucí modely virtuálně s pomocí digitálních dvojčat. Pomocí přístupu „digital first“ může Mercedes-Benz zajistit, že novou výrobní linku bude možné předělat, nakonfigurovat a optimalizovat za pomoci vysoce přesných digitálních simulačních technik.
Pak lepit baterky lepidlem pokud sam to nevyrabis - to museji sakra verit vyrobcovi clanku, ze nedodaji nejakou vadnou sarzi. Pripadna oprava vyjde draho. Anebo vyrobce clanku to odnese?
175kW pripada malo, 2 stupnova privodovka pripada jako zbytecnost pri tom to vykonu.
Ale koncept je zajmavy. Take je videt modu v nemeckem dizajnu na zraloci cumak. Take rikaji ze zaklad bude stat kolem 50000Eur - to take neni spatny. Uvidime.