Mercedes vzal jeho připravovaný elektromobil CLA na vysokorychlostní trasu Nardò v jižní Itálii a rozhodl se zjistit, kolik je vůz schopen ujet za 24 hodin, včetně zastávek pro nabíjení a výměny řidiče. A dopadlo to světovým rekordem – za 24 hodin urazil 3 717 kilometrů, což odpovídá cestě z Trondheimu do Istanbulu.
Tzv. „Projekt N“, jak zní interní kódové označení akce, se uskutečnil už začátkem dubna 2024 a zúčastnily se jej dva prototypy CLA. Teploty se přitom v jižní Itálii pohybovaly od 13 °C v noci až po 29 °C přes den a asfalt byl ještě teplejší.
Během 24 hodin byla baterie vozu o kapacitě 85 kWh (prodávat se bude i 58kWh verze) na standardní nabíjecí stanici celkově nabita přesně 40krát s tím, že přestávky pro nabíjení trvaly pokaždé jen cca 10 minut, během nichž by se mělo dobít cca 300 km dojezdu. Průměrná rychlost vozu přitom dosáhla pozoruhodných 154,9 km/h.
Auto přitom přenášelo data ze senzorů z okruhu do nedalekého řídícího centra v reálném čase, kde je vyhodnocovali experti ze sériového vývoje a kompletního vývoje vozidel spolu datovými analytiky. Reálná data přitom byla porovnána s daty simulace a pak použita pro další optimalizaci jízdy, aby tým dobře reagoval na okolní vlivy, jako je například teplota.
Mercedes se přitom na překonání rekordu připravoval skutečně poctivě – v týdnu před samotným vytrvalostním testem totiž vůz ujel přes 7 000 kilometrů na zkušebním okruhu v různých klimatických podmínkách.
„Naše 24hodinová jízda v Nardò prokázala vysokou časovou efektivitu naší nové kompaktní generace elektromobilů na dlouhých cestách. Vozidla také prokázala svou vyspělost dobrý rok před uvedením na trh. Zároveň je úspěšný test samozřejmě velmi povzbuzující pro celou společnost,“ uvedl Markus Schäfer, člen představenstva Mercedes-Benz Group AG.
Litrové auto elektrické éry
Ač se Mercedes nepochlubil spotřebou při překonání rekordu, víme, že jeho hnací ústrojí má potenciál na spotřebu kolem 12 kWh/100 km a dojezd WLTP přes 750 km. Elektrická verze CLA přitom do sériové výroby zavede technologie známé z konceptu EQXX, který jsme už měli šanci projet. Nabídne také superrychlé nabíjení až 320 kW díky 800V architektuře., stejně jako nově vyvinutou pohonnou jednotku EDU 2.0 o výkonu 200 kW.
CLA ale bude k dispozici i s nově vyvinutým hybridním spalovacím motorem, jenž využívá 48V technologii v kombinaci s novou elektrifikovanou převodovkou a 1,3kWh baterií.
Navíc to má mít dvoustupňovou prevodovku, která při 110 kmh rádi dálniční stupeň, takže zlepší dojezd i při vysokých rychlostech.
Uf, na tohle se fakt těším a jsem zvedavej. Obvzlast, jestli ty ceny budou vážně od cca 55k euro.
Stejný testovací okruh, rok 1983, Mercedes Benz 190 E 2.3-16 (4 válce, výkon 136 kW).
201 hodin, 39 minut a 43 sekund. Najetá vzdálenost 50 000 km. Průměrná rychlost 247,94 km/h. Průměrná spotřeba 22 L/100 km.
Na každém ze tří aut se střídalo 6 řidičů. Každých 8500 km se měnily zadní pneumatiky (přední pneumatiky za dvojnásobek), motorový olej s filtrem a seřizovaly se ventilové vůle.