Testovací okruh Modlin blízko polské Varšavy. Pekelné teplo. A uprostřed toho futuristické auto, které vypadá, jako by ho na okruh transportovali z budoucnosti. Do ultraaerodynamického konceptu Vision EQXX jsem přesedl z elektrického géčka, které je pověstné svými hranatými tvary a kontrast to byl o to větší.
Řídil jsem Mercedes EQXX s dojezdem 1300 km a cenou přes čtvrt miliardy!
Mercedes na Vision EQXX ukazuje, co je už s dnešní technikou možné a že není problém postavit elektromobil s dojezdem přes 1 000 reálných kilometrů, a to s baterií dokonce menší, než mají dnešní sériové elektromobily. Zároveň to ale není jen futuristický výkřik, kterých jinak automobilky produkují nemalé množství. Poznatky a technologie totiž Mercedes použije v připravované platformě MMA, na které už příští rok vyjede nové elektrické CLA, které s menší baterií cíli na dojezd 750 kilometrů. Máme se tedy na co těšit.
Dva roky a stále jako z budoucnosti
Úžasný koncept Vision EQXX není nijak nový, ostatně Mercedes ho představil už před 2 lety a já jsem si ho už na CESu 2023 v Las Vegas mohl osobně prohlédnout. Nicméně koncepty nestárnou a EQXX stále nepřestává fascinovat a já jsem nyní měl poprvé možnost usednout nejen za volant, ale auto i projet.
Jeho ultra-aerodynamická karoserie se může pochlubit rekordně nízkým součinitelem čelního odporu vzduchu Cx 0,17, což je o tři setiny méně, než má například sériový Mercedes-Benz EQS. K výbornému číslu přispívají také tenká kola, malinká zrcátka a samozřejmě spousta chytrých řešení jako například elektricky výsuvný difuzor na zádi. Na střeše je pak umístěn solární panel o výkonu 0,2 kWp, který pár kilometrů dojezdu denně také přidá.
Cílem bylo udělat EQXX tak lehké, jak to jen jde. Na pohonu tak spolupracovali také konstruktéři z formule 1 a výsledkem je lehký elektromotor se stále solidním výkonem 180 kW na zadní nápravě. Auto pak pohání baterie o kapacitě 100 kWh, tedy menší, než kterou Mercedes používá u svých sériových aut, jako je právě EQS.
Reálný dojezd přes 1200 kilometrů
A výsledek tohoto koncertu stojí za to. Spotřeba v reálném provozu totiž činí výrazně pod 10 kWh/100 km. EQXX ujelo po dálnicích z Německa do Francie přes Alpy přes 1 000 kilometrů, a to jelo na hranici rychlostních limitů a v Německu i 140 km/h. Na trase ze Stuttgartu do britského Silverstonu pak ujel 1 202 kilometrů v reálném provozu a spotřeba činila jen 8,3 kWh. EQXX nezlomila ani rozpálená arabská poušť, kde ze Saudské Arábie do Spojených Arabských Emirátů ujel opět 1000 kilometrů a v cíli auto indikovalo dojezd ještě přes 300 kilometrů. Pokud bude stejně efektivní pohon použit i u nového CLA, máme se skutečně na co těšit.
Futuristický je také interiér, kde mě zaujal zejména obrovský displej táhnoucí se od jednoho A-sloupku k druhému. Jak je u Mercedesu zvykem, nechybí barevné ambientní osvětlení a výrazné výdechy klimatizace. Sedadla vypadají futuristicky a jsou velmi tvrdá. Testovací řidič mi však potvrdil, že se to jen zdá a na delší cesty jsou ve skutečnosti vcelku pohodlná.
Plachtí a plachtí
Ale já se teď už těším na historický okamžik. Nasedám a na testovací trati budu moci projet jediný prototyp na světě s cenovkou přes čtvrt miliardy. Čekám leccos, ostatně je to jediný prototyp, koncept, o to víc mě překvapuje, jak sériově a hotově vlastně jízda s EQXX působí. Při manévrování působí obratně, volant je lehký a odezva na plyn překvapivě hbitá. Jsou tu pádla pod volantem, kterými si mohu volit režimy rekuperace včetně jednopedálového ovládání až do zastavení tak, jako v jiných dnešních Mercedesech.
Pak to ale začne. Po rozjezdu takřka úplné ticho. Elektromotor není slyšet, úzká kola s minimálním valivým odporem také ne. EQXX se prostě jen začne pohybovat. Ještě víc fascinovaný jsem ale z toho, jak auto plachtí. Jiná auta po sejmutí nohy z plynového pedálu začnou na rovince zpomalovat, EQXX ale zdánlivě jede konstantní rychlostí. A jede. A jede. Tak vypadá úžasná efektivita v praxi a nedivím se, že se s tímto autem podařilo dosáhnout tak úžasných dojezdů.
Vision EQXX sice není žádný trhač asfaltu, ale zároveň není ani brzdou provozu. Díky nízké hmotnosti auta dokáže 180kW motor na zadní nápravě s autem překvapivě svižně pohnout a zrychlení za 7 vteřin je více než dostatečné.
Technika bude už příští rok v CLA
Vystupuji a říkám si jediné. Auto s takovou technikou bych chtěl hned. EQXX od Mercedesu jasně ukazuje, že není problém dosáhnout s dnešními technologiemi dojezd přes 1 000 kilometrů. Zároveň jde ale o velmi zajímavý příslib efektivity nadcházející platformy MMA a nového Mercedesu CLA. Pokud bude novinka alespoň z poloviny tak efektivní, jako EQXX, tak se na ni těším ještě víc. A teď už zpátky z budoucnosti do přítomnosti.
A IMHO je jasny, ze jestli nekdo ma vyrobit opravdu pouzitelne EV jako hlavni auto za rozumnou cenu, budou to Nemci. Teslich 300km v zime ne, Cina bude mit krasny design, velke LCD, ale zbytek bude kopirovat...verim Nemecke nature 👍
A pritom k tomu neni potreba zadna zazracna technika nebo buh vi jaky vyvoj. Jak je tedy mozne, ze to najednou jde? To museli az Cinane spolu s Teslou zacit obsazovat trhy aby se zacalo chtit? Protoze muj tata vzdycky rikal “kdyz se chce, vsechno jde”…