Dnes sen, příští rok realita: projeli jsme futuristický Mercedes EQXX

Dojmy z budoucnosti
13
Dnes sen, příští rok realita: projeli jsme futuristický Mercedes EQXX
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Reálný dojezd Vision EQXX činí přes 1200 km
  • Spotřeba je kolem 8 kWh/100 km
  • Auto má špičkovou aerodynamiku
  • Technika z EQXX se objeví už příští rok v Mercedesu CLA

Testovací okruh Modlin blízko polské Varšavy. Pekelné teplo. A uprostřed toho futuristické auto, které vypadá, jako by ho na okruh transportovali z budoucnosti. Do ultraaerodynamického konceptu Vision EQXX jsem přesedl z elektrického géčka, které je pověstné svými hranatými tvary a kontrast to byl o to větší.

Řídil jsem Mercedes EQXX s dojezdem 1300 km a cenou přes čtvrt miliardy!

Mercedes na Vision EQXX ukazuje, co je už s dnešní technikou možné a že není problém postavit elektromobil s dojezdem přes 1 000 reálných kilometrů, a to s baterií dokonce menší, než mají dnešní sériové elektromobily. Zároveň to ale není jen futuristický výkřik, kterých jinak automobilky produkují nemalé množství. Poznatky a technologie totiž Mercedes použije v připravované platformě MMA, na které už příští rok vyjede nové elektrické CLA, které s menší baterií cíli na dojezd 750 kilometrů. Máme se tedy na co těšit.

Dva roky a stále jako z budoucnosti

Úžasný koncept Vision EQXX není nijak nový, ostatně Mercedes ho představil už před 2 lety a já jsem si ho už na CESu 2023 v Las Vegas mohl osobně prohlédnout. Nicméně koncepty nestárnou a EQXX stále nepřestává fascinovat a já jsem nyní měl poprvé možnost usednout nejen za volant, ale auto i projet.

Jeho ultra-aerodynamická karoserie se může pochlubit rekordně nízkým součinitelem čelního odporu vzduchu Cx 0,17, což je o tři setiny méně, než má například sériový Mercedes-Benz EQS. K výbornému číslu přispívají také tenká kola, malinká zrcátka a samozřejmě spousta chytrých řešení jako například elektricky výsuvný difuzor na zádi. Na střeše je pak umístěn solární panel o výkonu 0,2 kWp, který pár kilometrů dojezdu denně také přidá.

Mercedes-Benz EQXX

Cílem bylo udělat EQXX tak lehké, jak to jen jde. Na pohonu tak spolupracovali také konstruktéři z formule 1 a výsledkem je lehký elektromotor se stále solidním výkonem 180 kW na zadní nápravě. Auto pak pohání baterie o kapacitě 100 kWh, tedy menší, než kterou Mercedes používá u svých sériových aut, jako je právě EQS.

Reálný dojezd přes 1200 kilometrů

A výsledek tohoto koncertu stojí za to. Spotřeba v reálném provozu totiž činí výrazně pod 10 kWh/100 km. EQXX ujelo po dálnicích z Německa do Francie přes Alpy přes 1 000 kilometrů, a to jelo na hranici rychlostních limitů a v Německu i 140 km/h. Na trase ze Stuttgartu do britského Silverstonu pak ujel 1 202 kilometrů v reálném provozu a spotřeba činila jen 8,3 kWh. EQXX nezlomila ani rozpálená arabská poušť, kde ze Saudské Arábie do Spojených Arabských Emirátů ujel opět 1000 kilometrů a v cíli auto indikovalo dojezd ještě přes 300 kilometrů. Pokud bude stejně efektivní pohon použit i u nového CLA, máme se skutečně na co těšit.

Futuristický je také interiér, kde mě zaujal zejména obrovský displej táhnoucí se od jednoho A-sloupku k druhému. Jak je u Mercedesu zvykem, nechybí barevné ambientní osvětlení a výrazné výdechy klimatizace. Sedadla vypadají futuristicky a jsou velmi tvrdá. Testovací řidič mi však potvrdil, že se to jen zdá a na delší cesty jsou ve skutečnosti vcelku pohodlná.

Mercedes-Benz EQXX

Plachtí a plachtí

Ale já se teď už těším na historický okamžik. Nasedám a na testovací trati budu moci projet jediný prototyp na světě s cenovkou přes čtvrt miliardy. Čekám leccos, ostatně je to jediný prototyp, koncept, o to víc mě překvapuje, jak sériově a hotově vlastně jízda s EQXX působí. Při manévrování působí obratně, volant je lehký a odezva na plyn překvapivě hbitá. Jsou tu pádla pod volantem, kterými si mohu volit režimy rekuperace včetně jednopedálového ovládání až do zastavení tak, jako v jiných dnešních Mercedesech.

Mercedes-Benz EQXX

Pak to ale začne. Po rozjezdu takřka úplné ticho. Elektromotor není slyšet, úzká kola s minimálním valivým odporem také ne. EQXX se prostě jen začne pohybovat. Ještě víc fascinovaný jsem ale z toho, jak auto plachtí. Jiná auta po sejmutí nohy z plynového pedálu začnou na rovince zpomalovat, EQXX ale zdánlivě jede konstantní rychlostí. A jede. A jede. Tak vypadá úžasná efektivita v praxi a nedivím se, že se s tímto autem podařilo dosáhnout tak úžasných dojezdů.

Vision EQXX sice není žádný trhač asfaltu, ale zároveň není ani brzdou provozu. Díky nízké hmotnosti auta dokáže 180kW motor na zadní nápravě s autem překvapivě svižně pohnout a zrychlení za 7 vteřin je více než dostatečné.

Technika bude už příští rok v CLA

Vystupuji a říkám si jediné. Auto s takovou technikou bych chtěl hned. EQXX od Mercedesu jasně ukazuje, že není problém dosáhnout s dnešními technologiemi dojezd přes 1 000 kilometrů. Zároveň jde ale o velmi zajímavý příslib efektivity nadcházející platformy MMA a nového Mercedesu CLA. Pokud bude novinka alespoň z poloviny tak efektivní, jako EQXX, tak se na ni těším ještě víc. A teď už zpátky z budoucnosti do přítomnosti.

Technika z EQXX bude už příští rok součástí platformy MMA, na které vyjede nové CLA. Zde zatím jako koncept
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Tesla nevypada ze by ukazala neco prevratneho, spis docela rozumne boj vzdala a zkousi se prosadit s FSD, BMW vyckava, Audi se taky snazi...

A IMHO je jasny, ze jestli nekdo ma vyrobit opravdu pouzitelne EV jako hlavni auto za rozumnou cenu, budou to Nemci. Teslich 300km v zime ne, Cina bude mit krasny design, velke LCD, ale zbytek bude kopirovat...verim Nemecke nature 👍
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 3. 8. 10:52
Krasa.
A pritom k tomu neni potreba zadna zazracna technika nebo buh vi jaky vyvoj. Jak je tedy mozne, ze to najednou jde? To museli az Cinane spolu s Teslou zacit obsazovat trhy aby se zacalo chtit? Protoze muj tata vzdycky rikal “kdyz se chce, vsechno jde”…

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze