Nejnovější generace vozu Mercedes-Benz třídy E se představila v létě minulého roku a my jsme samozřejmě přinesli kompletní představení tohoto vozu. Jelikož má Mercedes strategii nastavenou tak, že elektromobily ve vyšších třídách staví na samostatných platformách, nenabízí samozřejmě plně elektrický pohon. To by ostatně ani nedávalo smysl, protože by konkuroval modelu EQE. Prakticky všechny motorizace pod jeho kapotou jsou ale elektrifikované, alespoň v úrovni mild-hybridu. Nabízí ale i několik plug-in hybridních motorizací. My testujeme jeho naftovou plug-in hybridní motorizaci s karoserií kombi, tedy Mercedes-Benz E kombi 300de 4Matic.
Technické parametry Mercedes-Benz E kombi (2023) 300 de 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 949 × 1 880 × 1 469 mm, 2 370 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 230 (145 + 95) kW, 313 (197 + 129) koní, točivý moment: 550 Nm |
Baterie | 25,4 kWh (19,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 55 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 0,6 l / 100 km |
Cena od |
Zatímco benzínové plug-in hybridní motorizace jsou dvě, naftová je pouze jedna, kterou testujeme my a v testu se zaměříme zejména na spotřebu. Všechny ale mají stejné zásadní výhody mezi plug-in hybridy. Těmi jsou dlouhý dojezd na elektřinu a rychlonabíjení, jaké by mohly závidět i některé elektromobily. Poprvé jsem měl možnost nový Mercedes-Benz třídy E vyzkoušet v rámci testovacích jízd poroty Auto roku 2024 a hned moje první dojmy za volantem tohoto vozu byly, že třída E „zeskovatěla“, tedy že jsem měl pocit, jako kdybych řídil spíše Mercedes-Benz třídy S. Jak zpracováním interiéru, tak i komfortem podvozku a hlavně jízdními vlastnostmi, včetně obratnosti. Třída E totiž poprvé dostala natáčecí zadní nápravu, kterou jsem měl poprvé možnost vyzkoušet ve voze Mercedes-Benz EQS a byl překvapený, jak se auto s délkou 5,2 metru otočí na ploše, kde by mělo problém i auto o dvě třídy menší. Vše zmíněné má i aktuálně testovaný vůz, ovšem kromě natáčecí zadní nápravy. Ta je totiž za příplatek a ne všechny Mercedesy Třídy E ji tedy mají. Musím uznat, že i když se i s touto verzí nemanévruje špatně, rozdíl oproti verzi s natáčecí zadní nápravou je velký.
Hlavní je ale podle mě na Mercedesu E hybridní pohon, který díky baterii o kapacitě 25,4 kWh, z nichž je využitelných 19,5 kWh, nabízí teoretický kombinovaný dojezd na elektřinu okolo 100 km. Zároveň má, jako jeden z mála plug-in hybridů, i rychlonabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 55 kW. Některé městské elektromobily by mu tento výkon mohly závidět. Jen je potřeba před nabíjením (nebo v jeho průběhu) povolit vyšší výkon ve voze nebo v mobilní aplikaci MercedesMe. Jinak auto povolí pouze 20 kW, což je omezení kvůli ochraně baterie.
Tento test je zaměřený hlavně na spotřebu a to nejen Zaostřeno na spotřebu, ale i na dlouhodobější spotřebu včetně delší trasy, na které se hodí právě i naftový motor pod kapotou. Díky dlouhému elektrickému dojezdu je ale za první část testu, konkrétně prvních 159 km od plného tankování do opětovného doplnění nádrže, spotřeba podle tankování pouhých 0,75 l nafty na 100 km. Na elektřinu už mám ujeto více od prvního plného nabití do dalšího plného nabití. Tam spotřeba zatím po ujetí 273 km vychází na 24,74 kWh/100 km. I v tomto případě jde o reálnou spotřebu podle nabíjení.
Pokud vás na tomto autě něco konkrétního zajímá, ptejte se v komentářích pod tímto článkem. Na dotazy odpovím v testu.
1. Jak se to chová, když se dá do navigace trasa dlouhá těch 100km+ - umí to nějak využívat energii po celou trasu a jak? Nebo to jede prvních Xkm na elektřinu a po vyplácání je z toho běžný hybrid?
2. jak často startuje a zhasíná diesel a je to poznat? Corolla umí vypnout a nahodit motor klidně 5x za minutu a díky tomu, že nepoužívá startér, to vlastně ničemu nevadí. Dělá to i v dálničních rychlostech nad 130kmh - i tenhle diesel?
3. Jak funguje kooperace ICE a elektromotoru? je to spíš spalovák, kterému pomáhá motorek nebo je to spíš EV, kterému sekunduje spalovák?