Již od roku 1973 je na trhu Passat, který je oblíbenou volbou mnoha firem i rodin. Nyní je tu jeho devátá generace s kódovým označením B9, která nabízí zase o něco více než předchůdce. Na výběr je nespočet motorizací, avšak nás zajímal plug-in hybrid, jenž přichází s větší kapacitou baterie, a tím pádem i o dost vyšším dojezdem na elektřinu. Novinka ve srovnání s předchůdcem lehce narostla do délky, ale tím nejzásadnějším je prodloužení rozvoru. Ten se zvětšil o pět centimetrů a s hodnotou 2 841 mm je ve vozidle skoro až královský prostor pro obě řady sedadel. Volkswagen v rámci změn zapracoval taktéž na aerodynamice, takže nyní činí součinitel odporu vzduchu 0,25. Trošku netradičně je devátá generace Volkswagenu Passat dostupná zatím jen jako kombi (Variant).
Technické parametry Volkswagen Passat (2024) eHybrid (150 kW)
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 917 × 1 849 × 1 496 mm, 1 921 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 25,7 kWh (19,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 384 900 Kč |
Již letos možná dorazí do nabídky sedan, který u předešlých generací byl vstupní variantou. Při pohledu na německou novinku se mi líbí uhlazené tvary karoserie i tvar předních a zadních světlometů s LED technikou, kterým navíc nechybí propojená světelná linka. Ta vypadá v noci velmi efektně a dá se podle ní poznat, že se právě díváte na nový Passat. Hezky vypadají i ladně tvarované nádechy v předním nárazníku pro směrování vzduchu k brzdám. Kdo pak zvolí verzi eHybrid, nabíjecí zdířku je potřeba hledat u levého předního blatníku. S tím ale souvisí první nedokonalost. Pokud například ve spěchu dvířka po ukončení nabíjení úplně nedovřete, za jízdy se zpět otevřou do plné polohy. Vůz ale nemá žádné čidlo, které by takovou situaci hlásilo. Přitom třeba plug-in hybridní Toyota C-HR to umí.
Trošku mě mrzí taktéž to, že nové vydání Passatu zatím nemůže mít špičkové hlavní světlomety IQ.Light HD Matrix, které jsou dostupné pro Tiguan. Tato technika má být pro testovaný model dostupná až později. Passat B9 si tedy zatím musí vystačit s jednodušším systémem IQ.Light, který ale rozhodně nepatří do průměru. Jízda s tímto typem světel byla dostatečně bezpečná a vůz dokáže svítit dostatečně daleko a přitom má široký kužel světla. Jak to pak vypadá v kabině? Výbava Elegance byla doplněna o příplatková přední sedadla ErgoActive Plus s perforovaným černým koženým čalouněním (příplatek 29 400 Kč). Tato sedadla nabízela výhřev, ventilaci i funkci sušení. Po jeho aktivaci sedadlo samo usoudí, jak moc má hřát a přitom foukat vzduch.
Samozřejmostí bylo plně elektrické ovládání jak u řidiče, tak i u spolujezdce. Třešničkou na dortu byla masáž, která nabízela 10 programů, volbu intenzity a taktéž délky. Musím uznat, že po dlouhé době jsem si opět mohl dopřát řidičský wellness, který je v novém Passatu dokonalý. Během cest jsem měl dost času prozkoumat novou palubní desku, která je plně digitální, přehledná a jako řidič jsem měl několik možností, jak si upravit její vzhled. Vhod přišel i dotykový displej infotainmentu s úhlopříčkou 32 cm, takže není potřeba mít obavy z toho, že by se na něj nevešly všechny důležité informace. Hezké jsou i typické „volkswagenovské“ dlaždice a přehlednost nabídky systému. Passat je tak moderním, ale stále dostatečně jednoduše nastaveným vozem, za jehož volantem se málokdo „ztratí“. Možná snad jen dnešní móda v podobě voliče automatické převodovky vpravo pod volantem je něco, co osobně nesu velmi těžce.
A jelikož se jedná o plug-in hybrid, v palubním menu je ikonka s logem baterie. Po jejím stisknutí se dá jednoduše zvolit, zda chcete jet výhradně na elektrický režim (ten se spustí při každém nastartování automaticky), nebo zda se lépe hodí hybridní režim. V testované výbavě naopak chyběla možnost nastavit si jeden z několika jízdních režimů, což se pojí s tím, že testovaná specifikace nenabízela adaptivní odpružení. To je za mě škoda, protože i sám Volkswagen při jedné z prezentací prohlašoval, že s tlumiči DCC Pro je nový Passat velmi pohodlným manažerským vozem. Cením ale, že středový tunel je celkem štíhlý a nezabírá tolik místa pro pravé koleno řidiče. Dvojitě dělená loketní opěrka vpředu nabízí typickou úzkou poličku, jakou má i konkurenční Škoda Superb Combi. Tato polička mi ale během test několikrát vypadla, takže jsem ji po zbytek týdne vozil schovanou.
Pro rychlé nabíjení telefonů vůz nabízí vpředu dvojici USB s výkonem až 45 W. Kdyby to bylo málo, je tu i bezdrátová nabíjecí plocha s odvětráváním a v útrobách loketní opěrky je dále 12V zásuvka na autonabíječku. Tady se myslelo na všechno a za to velký palec nahoru. Trošku horší to ale bude praktičností, kterou jinak verze Variant vždy vynikala. Kvůli plug-in hybridní technice nelze jakkoliv upravovat podlážku zavazadelníku a současně je k dispozici objem 510 litrů. Ostatní verze bez označení eHybrid ale nabízejí 690 litrů, což je podstatný rozdíl. Cením proto alespoň to, že pod podlážkou je několik malých odkládacích prostor, kam se vejdou drobnosti nebo nabíjecí kabely. Tím však negativa verze eHybrid končí. Testovaná specifikace nabízela kombinovaný výkon 204 koní, což je dost pro většinu myslitelných situací.
Konkrétně jde o kombinaci benzinového motoru 1.5 TSI evo2 o celkovém výkonu 110 kW s elektromotorem integrovaným do šestistupňové převodovky DQ400e evo. Ten přidává dalších 85 kW, ale komu by to přišlo málo, v nabídce je ještě silnější verze se spalovacím motorem o výkonu 130 kW. Ta nabízí kombinovaný výkon 200 kW a nedávno jsme takovou variantu otestovali u sesterského Tiguanu. Nejdůležitější změnou je, že baterie má vždy kapacitu 19,7 kWh a i v zimním počasí na ni lze ujet okolo 90 km. Tolik přesně jsem s testovaným Passatem eHybrid ujel v počasí, kdy venku poměrně dost mrzlo. V případě nabíjení se hodí 11kW palubní nabíječka, ale pro co nejrychlejší nabití je připraven i DC port s výkonem až 50 kW. Tedy, čistě teoreticky, protože za celou dobu testu jsem na DC nabíjecí stanici nikdy neviděl číslo vyšší než 40 kW. Bylo přitom úplně jedno, zda jsem nabíječku předem zadal do navigace, či nikoliv.
U plug-in hybridu má řidič vozu k dispozici palivovou nádrž s objemem 45 litrů. I z toho důvodu je potřeba častěji nabíjet, protože jedině tak se dá dosáhnout přijatelné spotřeby. Já jsem po ujetí 950 km a několika nabíjecích cyklech evidoval na konci testu spotřebu 2,7 l na 100 km. To je na tak velké auto solidní. Pokud vás testovaný automobil zaujal, pamatujte na to, že se dodává výhradně s pohonem přední nápravy. Čtyřkolku nedostanete, což platí i pro sesterský Tiguan. Nový Passat je pak opět vynikajícím zlatým středem. Vypadá dostatečně reprezentativně, má bohatou výbavu a dostatek místa v kabině. Zamrzela mě ale rychlost nabíjení na DC nabíjecí stanici, tužší pasivní podvozek a prozatímní absence lepších světlometů IQ. Light HD Matrix.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz