Jak svítí nový Volkswagen Tiguan s IQ.Light HD světlomety?
test

Jak svítí nový Volkswagen Tiguan s IQ.Light HD světlomety?

I v noci umí vykouzlit den
1

Nedávno otestovaný plug-in hybridní Volkswagen Tiguan nás dostal mnoha věcmi, jednou z nich jsou hlavní světlomety. Proto přinášíme detailnější rozbor, jak celý světelný systém pracuje a proč je označení IQ tak důležité.

S novou generací modelu Tiguan se dostal na trh prvek výbavy, kterému je z mého pohledu věnována nedostatečná pozornost. Tím jsou hlavní světlomety IQ.Light HD Matrix. Jsou sice příplatkovou výbavou, jenže s jejich volbou strčíte do kapsy i prémiové značky jako BMW či Audi. Nedávný test Tiguanu eHybrid mě opět přesvědčil o tom, že tak dobré hlavní světlomety v současné době nikdo nenabízí. Nejblíže byla technika LED Matrix společnosti Volvo, kterou bych v pomyslném žebříčku umístil na druhé místo.

Aby bylo ve všem jasno hned zkraje, světlomety IQ.Light HD Matrix jsou vrcholnou verzí standardních LED světlometů, které získá každý, kdo zakoupí novou generaci modelu Tiguan v nižších výbavách. Otestovaná verze LED světel zahrnuje 12pixelová dálková světla a homogenní světelný obraz s vysokým jasem a čistotou. U nové generace Tiguanu najdeme v současnosti tři typy LED osvětlení. Naprostým základem jsou světlomety LED Basic. Ty mají jeden objektiv s potkávacími/dálkovými LED světly + LED indikátory. Jedná se o nejjednodušší osvětlení bez adaptivní funkce. O něco lepší jsou světlomety LED Plus. Ty již nabízejí statické a dynamické osvětlení zatáček a poznat je lze především podle propojeného světelného pásu mezi každým světlometem.

¨

Nejvýše v nabídce jsou právě světlomety IQ.Light HD Matrix. Ty totiž v sobě mají 19 000 nezávisle ovládaných LED a potěší už při příchodu/odchodu. Může za to světelná projekce „Welcome & Goodbye“, která dokáže na překážku před vozem vykreslit padající segmenty nebo otevřít/zavřít světelnou roletu. Světelnou signaturu vozu pak působivým způsobem doplňují světelné lišty na mřížce chladiče a zadní partii, dynamická směrová světla a osvětlení okolí vozu, které po stranách zajišťuje projekcí motivu loga VW speciální LED ve vnějších zpětných zrcátkách. Chybět nesmí ani osvětlené kliky dveří. Mnohem intenzivnější dojmy si ale užijete při nočních jízdách. Sám jsem byl několikrát okouzlen tím, co světla dokázala na silnici vytvořit. Stačí, aby řidič vjel na zúžený úsek dálnice a světla těsně před tím rozsvítí dvě vodící čáry před vozem. Podle nich řidič zjistí, kam má s vozidlem směřovat.

Tím to ale teprve začíná. Při přejíždění z pruhu do pruhu se světlomety „připraví“ a při aktivaci jedné ze směrovek se světlo na straně, kam vůz začne vybočovat, rozšíří a „čeká“, než se tam vůz zařadí. Posléze pruh zhasne na původní intenzitu a světelná show je u konce. Specifické nastavení pak mají světelné kužely vyzařované dálkovými světly. Ty jsou stíněny ještě přesnějším způsobem, ostatní účastníci provozu tak nejsou oslňováni a ani vás neoslepuje světlo odražené od dopravních značek. Tiguan navíc může na povrch vozovky promítat vodorovné značení, které vám pomůže orientovat se v zúžených pruzích, a zlepšuje tak viditelnost. Celkově lze využít až 13 světelných režimů a jediným omezením může být situace, pokud vozidlu chybí pohon všech čtyř kol.

Vždy lze počítat s funkcemi: Leaving/Coming Home, Město, Mimo obec, Dálková světla mimo obec, Dálniční potkávací světla, Maskovaná dálniční světla, Redukce oslnění dopravních značek, Světlo do špatného počasí a Offroad režim. Právě poslední zmíněný je ale spojen výhradně s provedením 4Motion, kterému nechybí pohon všech kol a systém pro volbu jízdních režimů v terénu. Naprostou novinkou u Volkswagenu jsou pak zbylé čtyři režimy: Pomocné orientační světlo, Světlo v pruhu, Světlo v pruhu (adaptivní dosvit) a Maskování protilehlého jízdního pruhu. Musím říci, že všechny režimy fungovaly na jedničku a po celý týden, kdy jsem s vozidlem jezdil, na mě nezablikalo jediné protijedoucí vozidlo. Vždy jsem měl přitom aktivovaný adaptivní režim a často jsem si říkal, že to přeci řidič naproti musí vidět.

Volkswagen v informačních materiálech upozorňuje na to, že světla v režimu Offroad a Špatné počasí nejsou totéž. Zatímco druhé nastavení vlastně jen rozšíří pruh světel do strany (hodí se například při jízdě na okresní silnici, v jejíž blízkosti je často lesní zvěř), terénní nastavení umí vidět překážky před vozem a světlo trošku nadneseně „poslat za ně“. Funkci Offroad jsem bohužel neměl šanci vyzkoušet, protože vůz nedisponoval pohonem všech kol. I tak si myslím, že i toto nastavení světel bude mít své opodstatnění. Za mě se světelný systém IQ.Light HD Matrix nesmírně povedl a příplatek za něj se rozhodně vyplatí. Lepší světelný systém jsem již dlouhé roky neviděl, což může být pro značku Volkswagen pocta.

Možná se ptáte, co nějaká nevýhoda? V poslední době se začíná ukazovat, že výrobci vozidel jaksi zapomínají na ostřikovače hlavních světel. To je i případ nového Tiguanu, takže jeho jinak dokonalé hlavní světlomety dostanou hlavně v zimním počasí plném sněhu, vody a špíny zabrat.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Klady
  • v dálkovém režimu neuvěřitelně široký paprsek světla
  • dlouhý dosvit
  • v zúžených jízdních pruzích se tok světla dodatečně upraví
  • systém počítá i se zpětným oslněním od dopravních značek
Zápory
  • vozidlo postrádá ostřikovače světlometů