Klasický sedan vyšší střední třídy Mercedes-Benz E se představil v šesté generaci. Vůbec prvním éčkem se stal ke konci výroby populární typ W124, jemuž předcházely další čtyři typy bez označení E, včetně takových legend, jako je piano, žralok, malý křídlák či ponton. Samotná automobilka ale za počátek považuje Mercedes-Benz 8/38 z roku 1926, kdy vznikl Mercedes-Benz spojením firem Benz & Cie a Daimler-Motoren-Gesellschaft. Záměrně píšeme o sedanu, protože počínaje touto generací neponesou odvozené karosářské varianty kupé či kabriolet označení E, ale CLE. Klasické písmeno E zůstane opravdu jen sedanu a kombi. Typové označení navazuje na předchůdce, proto nové éčko dostalo kód W214 či S214 (kombi) a vyrábět se bude přímo v Sindelfingenu.
Ačkoliv se technicky i designově podobá větší třídě S, z tradičních důvodů nechává Mercedes mezi oběma modely jasnou hranici. Právě éčko si totiž ve velkém kupují i taxikáři či střední manažeři, a to spíše ve skromněji vystrojených verzích. Kombi se zase stalo pro svou neuvěřitelnou skladnost velmi oblíbeným rodinným dopravním prostředkem. Proto se v nabídce, aspoň zpočátku, neobjevil žádný osmiválec a naprostá většina pohonů se spokojí s dvoulitrovým zdvihovým objemem. Ať už jde o evoluční verzi dieselu OM654 či přímovstřikového benziňáku M254. Zato došlo na rozsáhlé nasazení mild-hybridů ve formě ISG a plug-in hybridů. Aktuálně nejsilnější oznámenou verzí je řadový zážehový šestiválec E 450, ten však ve startovním menu zatím chybí. To se zřejmě změní s očekávanými verzemi AMG, o nich ale v tuto chvíli oficiální zdroje zatím mlčí.
Jak je dnes zvykem, nový Mercedes mezigeneračně narostl, ačkoliv šlo spíše o evoluční než revoluční posun. V dnešní době se totiž velikost aut obhajuje čím dál obtížněji a výsledných 4 949 mm je beztak více než dost. Rozvor si polepšil o dva centimetry (2 961 mm), které přilepšily prostoru pro posádku. Ten je vpředu dělen do dvou samostatných kójí oddělených středovou konzolu plynule navazující na palubní desku. K mání je volitelný superdisplej MBUX Hyperscreen a celá paleta aplikací i inovativních funkcí. Na výběr je z několika barevných variant interiéru i různých druhů ozdobných panelů i čalounicích látek. Mezi nimi stále nechybí poctivá přírodní kůže nappa.
Interiér nabízí bohaté ambientní osvětlení, které tak trochu vychází vstříc i vkusu jiných kontinentů než decentní Evropy. Obsahuje totiž několik svítících proužků na palubní desce, z nichž každý může zářit jinou barvou a vytvářet prostorový efekt, jak praví tisková zpráva. Zejména ve spojení s až třemi palubními displeji, z nichž jeden supluje přístrojový štít, které rovněž dokáží sdělovat řadu informací, může být interiér ozářen vskutku velmi pestře.
Aby těch barev náhodou nebylo málo, vyvinuli konstruktéři i barevnou hudbu spolupracující se zdroji audiosignálu. Ten je vizualizován pomocí světelného pásku na vrcholu palubní desky a dveřních panelů. Ten je vůbec poprvé průběžný, bez přerušení přístrojovým štítem. Plní ale i další funkce; pomáhá s léčením kinetózy ve speciálním audiovizuálním programu a varuje před příčným provozem při vjezdu do křižovatky.
Inovace pronikly i do klimatizace. Ta je standardně dvouzónová, za příplatek potom čtyřzónová s řadou doplňkových funkcí. Například s elektricky ovládanými lamelami směřujícími vzduch z výdech či příplatkovou dvoustupňovou filtrací s automatickou aktivací vnitřní cirkulace. Ta se dokáže spustit samočinně i před tunelem na základě navigačních dát a rovnou zavře i všechna okna, aby je po opuštění tunelu zase vrátila do původní polohy. Samozřejmě nechybí parfémování s trojstupňově nastavitelnou intenzitou.
Vyznavači moderních technologií si mohou nově přímo do palubního infozábavního systému stáhnout a nainstalovat vybrané aplikace ze světa Androidu i iOS. Umožňuje to nová kompatibilní vrstva. Přímo na displeji auta tak lze hrát třeba hry, chatovat, používat sociální sítě či internetový prohlížeč. Samozřejmě lze stejnou cestou i pracovat prostřednictvím kancelářských aplikací. Pokud je v autě MBUX Hyperscreen, může na svém displeji spolujezdec bez obav sledovat zábavu bez rušení řidiče. Jeho oči totiž sledují kamery a hlídají jeho pozornost. Pokud je spolujezdcovo sedadlo prázdné, displej se automaticky změní ve statický dekorativní obrázek podle výběru.
Mezi inovativní funkce patří tzv. rutiny neboli strojové učení, které dokáže zautomatizovat denně opakované úkony za volantem. Přijíždíte-li například každý den do práce v určitou hodinu a musíte si pípnout čipem u vjezdu do garáže, vůz se to časem naučí a okno stáhne na obvyklém místě a v obvyklém čase sám. Poprvé v této třídě se také objevují digitální světlomety, každý s 1,3 milionem projekčních bodů v podobě mikrozrcadel. Ty dokáží na vozovku promítat piktogramy a komunikovat s řidičem při jízdě i parkování. Dokáží například varovat před blížícím se nebezpečím, případně zobrazovat vodicí čáry ve zúženém průjezdu.
Nabídka pohonných jednotek radikálně zeštíhlela a zpočátku ji tvoří pouhé dva spalovací motory, byť jeden z nich ve dvou výkonových verzích. Jde o moderní přímovstřikové dvoulitrové čtyřválce s turbem, přičemž ten naftový používá revoluční turbodmychadlo v kuličkových ložiskách a benzinový zase pokročilou regulaci ventilového rozvodu a integrované výfukové svody. Standardně jsou vybaveny startérgenerátorem ISG, který posílil z 20 na 23 koní a 205 Nm.
Silnější benzinové verze (a později i diesely) se zase spolehly na přídavný elektromotor v převodovce o výkonu 130 k a baterii o využitelné kapacitě 19,5 kWh uloženou pod dnem kufru. Ten kvůli ní sice přišel o 150 litrů objemu, avšak základní verzi 300 e baterie zajišťuje elektrický dojezd až 115 km. Navíc ji lze standardně nabíjet třífázovými 11 kW, případně na přání stejnosměrně příkonem až 55 kW. Novinkou jsou verze 300 e 4Matic a 400 e 4Matic s kombinací plug-in hybridu a klasického mechanického pohonu všech kol. Později se přidá i plug-in hybridní diesel, jehož je právě Mercedes průkopníkem. Počítá se i s verzí 450, která jako jediná angažuje šestiválec.
Standardem všech verzí je devítistupňový automat 9G-Tronic, který obsahuje zároveň rozvodovku pro verze 4Matic a elektromotor pro PHEV. Volitelné je naopak vzduchové pérování s plynule měnitelnou tuhostí tlumičů a také natáčení zadních kol až o 4,5 stupně. Zavěšení kol počítá s klasikou, tedy se závěsy pseudo McPherson vpředu a pětiprvkovými závěsy vzadu.
Dobrou zprávou pro nomády, jezdce na koních, jachtaře či aktivní sportovce je, že každá motorizace utáhne 2,1 tuny těžký brzděný přívěs. Příplatkové tažné zařízení je elektricky výsuvné a potěší i svislou zatížitelností 84 kg místo obvyklých 50 kg, což umožní vézt na něm ve speciálním nosiči i elektrokola. Kromě aktivní stabilizace přívěsu v rychlostech nad 65 km/h, asistentu couvání a panoramatických kamer usnadňujících zapojení je řidiči k dispozici i nová funkce navigace plánující cestu s ohledem na různá omezení týkající se právě přívěsů.
Technické parametry Mercedes-Benz E (2023) 220 d 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 949 × 1 880 × 1 468 mm, 1 900 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 145 + 17 kW, 197 + 23 koní, točivý moment: 440 Nm / 1 800 ot/min |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | ?, dojezd: 1 347 km |
Cena od |