Šéf softwaru Mercedesu: naše auta už přebírají za autonomní řízení odpovědnost

Rozhovor
6
Šéf softwaru Mercedesu: naše auta už přebírají za autonomní řízení odpovědnost
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Během CES 2023 jsme vyzpovídali Magnuse Östberga, šéfa softwarové divize automobilky Mercedes-Benz
  • Kam bude software Mercedesu směřovat a jak se Mercedesům jezdí bez řidičů?

Mercedes-Benz představil na CES 2023 Las Vegas celou řadu technologických i zábavních novinek a nechal také publikum obdivovat ultraúsporný prototyp EQXX. A také představil záměr budovat vlastní síť nabíječek. Do nadité firemní pokladnice vědomostí tak přibyl kromě dalších novot také systém samočinné změny pruhů a s ním související autonomní řízení třetí úrovně. To se zároveň na několika místech světa stalo legálním, což byla ideální příležitost k rozhovoru s Magnusem Östbergem, šéfem softwarové divize Mercedes-Benz.

Jak se Mercedes-Benz mění v dnešním automobilovém světě zaměřeném stále více na software?

Vnímáme zpětnou vazbu od našich koncových zákazníků a učíme se z ní. Snažíme se se zákazníkem propojit a zjistit, co potřebuje, co mu nevyhovuje a postupně to vylepšovat. Mění se tak způsob, jakým vyvíjíme nové produkty, jaké lidi k tomu potřebujeme, ale mění se zejména pohled na samotný produkt. Tedy, že to není pouze fyzický objekt, ale musíme se na něj dívat také jako na softwarový produkt. A to je zásadní změna filosofie celé společnosti. Dosud byl Mercedes vnímán jako něco fyzicky hmatatelného, ale to se právě mění. Je potřeba vnímat obě složky – hardware i software.

Technologický veletrh CES se stal oblíbeným místem pro prezentaci novinek mezi automobily. Mercedes tu představil například plány na vybudování vlastní nabíjecí sítě, digitální infozábavu ZYNC či partnerství s Apple Music a Universal Musig Group

V současnosti v Mercedesech najdeme systém MBUX. Chystáte ale zcela nový. Kdy odstartuje?

S příchodem digitální identity byl zmíněn vlastní operační systém MB.OS (Mercedes-Benz Operating Systém) 1.0 s možnosti kompletní a flexibilní OTA aktualizace. Spuštění je plánováno na rok 2024, dílčí části jsou však využívány již nyní, např. cloudová infrastruktura, infotainment, kokpit. Jedná se tak o modulární systém, vyvíjený a nasazovaný postupně. V budoucnu bude možné prostřednictvím MB.OS provést například aktualizaci infotainmentu vozidla nebo obohacení dalších součástí vozu o novou funkci, aniž by zákazník musel jezdit s vozem kamkoliv do servisu. To je jeden z hlavních přínosů tohoto systému, který si Mercedes-Benz sám vyvíjí.

Sázíte stále na svůj vlastní vývoj. Proč nejdete cestou Androidu či Applu jako konkurence?

Mercedes-Benz se pustil do vývoje vlastní platformy, protože ji chce mít plně pod kontrolou a poskytovat zákazníkovi ucelený zážitek. Pro MB není cesta spoléhat na Android či Apple, jako je tomu u jiných automobilek. To však ale neznamená, že by nebylo možné v MB.OS používat aplikace postavené například na Androidu. V tomto směru chystáme zajímavé novinky, nechte se překvapit.

Jak je to v současnosti s autonomním řízením úrovně 3 u Mercedesu? Kde a jak funguje?

Částečně autonomně řízená auta již máme certifikovaná v některých státech USA. Konkrétně se jedná o stupeň 3 v Kalifornii a Nevadě, v Evropě pak v Německu. Při stupni 3 je za rizika spojená s autonomním řízení zodpovědná automobilka, což je zásadní rozdíl oproti konkurenci včetně takzvaného autopilota, která zatím zvládá pouze úroveň 2, kde je vždy zodpovědný řidič. Přesto ani zde řidič nemůže jít např. spát, ale stále musí být bdělý a připraven zasáhnout do řízení v určitém časovém intervalu, který je u nás nastaven na 10 vteřin. V případě, že tak neučiní, vůz sám zastaví. Jasně ale říkáme, řidič se nemusí vůbec věnovat řízení a za vše je zodpovědný vůz. Nicméně regulace a požadavky každého státu se liší, což ztěžuje větší rozšíření. Mercedes se v případě dalšího rozšiřování autonomního řízení zatím zaměřuje na oblasti, kde má největší množství zákazníků. Naše strategie je však opatrná, neboť některé americké státy zatím ani regulace stran stupně autonomního řízení nemají, případně jsou nejasné. To platí i o roztříštěné evropské legislativě. Primárním cílem naší automobilky je starat se o bezpečnost zákazníka a všech účastníků provozu. Stupeň 3 autonomního řízení tak nenabízíme, dokud nemáme od příslušného státu certifikaci a vyjednáno vše potřebné. Tam, kde nemáme certifikaci pro úroveň 3, proto deklarujeme, že naše vozy disponují spolehlivým autonomním řízením stupně 2, při kterém je však potřeba mít ruce na volantu, neboť zodpovědným za řízení zůstává šofér, přestože auto samostatně dokáže na silnici, zejména na dálnici, manévrovat.

Symbolem stánku Mercedesu na CES 2023 se stal Superjezevčík, maskot nového partnerského projektu Superplastic

V Evropě zatím autonomní řízení úrovně 3 funguje v Německu. Jaké další státy jsou v plánu a kdy?

Konkrétní země zatím nechci uvádět, nicméně mohu prozradit, že se intenzivně zaměřujeme na místa, ve kterých nákladný certifikační proces bude dávat ekonomický smysl, neboť se jedná o rozsáhlou investici.

Tedy velké státy, jako je Francie, Itálie, Španělsko, Británie a podobně?

Ano, například.

Jak vaši zákazníci přijali Hyperscreen, který je velmi drahý?

V Hyperscreenu jednoznačně vidíme budoucnost. Získáváme na něj pozitivní zpětnou vazbu nejen od zákazníků, ale sbírá také ocenění od odborné veřejnosti a čtenářů. Evidujeme také mnohem vyšší poptávku, než jsme mysleli, takže se tento pozitivní ohlas přetavil i do objednávek. Procento vozů s Hyperscreenem je tak mnohem vyšší, než jsme původně plánovali, a těší nás, že zákazníci tuto odvážnou inovaci tak dobře přijali. Velmi dobrou zpětnou vazbu získává také rozšířená realita, která dokáže daleko dopředu informovat o bezpečnostních rizicích. Pracujeme nyní také na implementaci aplikací pro videohovory, protože velkou středovou obrazovku je i v případě autonomního řízení úrovně 3 možné dobře využít pro uskutečňování videohovorů. Velké množství lidí dle našich dat tráví v kokpitu svého vozu čas i po zaparkování, a to díky dokonalému audiovizuálními zážitku a krásnému prostředí. Hyperscreen se tak stal velmi atraktivní a důležitou součástí kokpitu a my pracujeme na dalším obsahu, který by uživatelský zážitek posunul ještě dále.

Děkujeme za rozhovor.

Diskuze ke článku
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Naposledy upraveno: 8. 3. 2023 15:03
Toto mi příjde téměř jako desinformace, protože nebyly uvedeny limitace tohoto řešení, která jsou:

- funguje pouze na dálnici
- funguje pouze do max 60km/h
- funguje pouze pokud přede mnou jede jiné auto
- funguje pouze pokud není déšť, sníh a teplota větší ne 3st celsia
- funguje pouze za denního světla (ani ne v tunelu)
- nejpozději do 10s musí být řidič schopen převzít řízení
- neumí to ani autonomě změnit pruh :)

Je to jen marketingové prohlášení, aby dělali, že něco mají. Poslal bych link na YT, ale ty tu jsou pochopitelně zakázané, aby nebylo jednoduché takovéto informace jednoduše dopňovat, že? :)
Víťa Vacek
Víťa Vacek
To co se mi na tomto článku nelíbí je, že 90% lidí čte jen titulky. Z něj bych si myslel, že Mercedes je leader v autonomii. Není z toho vůbec patrné, že to je jen skvělý nápad jejich PR jak to ze sebe udělat, když mají jen asistenta pro jízdu v koloně.

Je jasné, že žádná klasická automobilka tenhle problém nemůže vyřešit, protože na to nemají AI expertízu. Šanci má jen někdo z big tech jako je Tesla, Nvidia, Google, Apple, Microsoft (OpenIA),... Ten někdo musí mít zároveň přístup ke slušnému kapitálu, aby byli schopni zaplatit ten super computer, který bude potřeba k naučení neuronové sítě a hlavně spoustu dat.

Jelikož data jsou dneska zlato a má je jen Tesla, tak si nemyslím, že by to byl někdo schopen udělat rychleji než oni. Tesle navíc dochází, že do auto nemůžou naštosovat standardní AI akcelerátor od Nvidie, aby to mělo spotřebu ~1.5kW (viz Nissan testovací vůz) :) Tesla si již několik let navrhuje vlastní AI HW a už jsou u 4-té iterace. Mercedesu vůbec nedochází (nebo se o to raději ani nepokouší), že by si takový chip měli vyrobit. Budou jen čekat, jestli jim Nvidia něco dodá. Mercedes by nebyl schopen ani ty video data posbírat, natož je nějak smysluplně zpracovat :)

Co má Mercedes je jen gograficky omezený systém na zmapované části dálnic. Navíc to mají udělané jak říká Elon programováním 1.0 - programátoři vytváření pravidla. Tesla jde pochopitelně programováním 2.0 ve formě gigantické neuronová sítě, která si pravidla vytvoří sama na základě učících dat. Na to naučení je potřeba ten supercomputer - na to si Tesla taky staví svůj vlastní specializovaný Dojo supercomputer.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze