Řídil jsem elektrické „Géčko“. Je lepší než spalovací originál
test

Řídil jsem elektrické „Géčko“. Je lepší než spalovací originál

První dojmy z Mercedesu G 580 s technologií EQ
1

Legendární třída G v elektřině? Dává toto provokativní spojení vůbec smysl? Dává a velký! O tom jsem se přesvědčil na rozpáleném off-road polygonu u okruhu Modlin nedaleko polské Varšavy. Díky čtyřem nezávislým elektromotorům je totiž elektrické „Géčko“ v mnohém lepší než jeho spalovací verze.

„Géčko“ je pojem, je to ikona terénu i mimo něj. A letos slaví 45. výročí. I když zvenku vypadá prakticky stále stejně, uvnitř je to prakticky úplně jiné auto, které Mercedes průběžně vylepšuje. Kromě špičkových jízdních vlastností v terénu totiž stále více zákazníků očekává i luxus a technologie na úrovni, které nabídnou i jiné Mercedesy. Ostatně nalijme si čistého vína, velká část „Géček“ se do terénu nikdy nepodívá a jako doma jsou spíše na parkovištích nákupních center či v luxusních nákupních ulicích a místo buše okupují spíše městskou džungli.

Elektrické Géčko je lepší než spalovací?! Už jsme ho řídili (Jízda v Mercedesu G 580 EQ)

Pro 45. výročí si zároveň Mercedes připravil velkou premiéru, ikonické „Géčko“ s elektrickým pohonem. Už nějakou dobu jsme věděli, že dorazí, Mercedes totiž vytrvale lákal na koncept EQG. A nyní ho zde máme v sériové podobě, kterou jsme jako jedni z prvních měli možnost projet v Polsku.

Mercedes-Benz G 580 EQ

Rozměry4 624 × 1 931 × 1 986 mm, 3 085 kg
Výkon432 kW
Baterie120 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd473 km (WLTP)

Staronové jméno na scéně

Novinka se trochu překvapivě nejmenuje EQG. Z důvodu změny strategie pojmenování modelů Mercedes totiž opouští dedikovanou řadu EQ a nové elektrické modely budou mít opět klasické označení, na které jsme od Mercedesu zvyklí, jen s přídomkem „s technologií EQ“. Důvod je prostý – jak budou spalovací motory u Mercedesu postupně končit, převezmou ikonická označení tříd (jako třída S, třída E nebo třída GLE apod.) jen čistě elektrické modely a Mercedes se na to tímto způsobem již připravuje. Prvním takto označeným modelem je právě elektrické G, které nese označení Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ. Dalším takovým modelem bude už v příštím roce elektrické CLA, které také ponese toto již ikonické označení s přídomkem „s technologií EQ“. Tedy zapomeňte na EQG. Tohle je prostě G. Jen elektrické.

Aerodynamika kvádru, technika z EQS a 4 motory

Elektrické „Géčko“ letos prošlo faceliftem, ale samozřejmě zůstává věrné svému původnímu charakteru a zachovává si hranatou siluetu se všemi ikonickými prvky. Výrazně se ale zlepšila aerodynamika, alespoň do té míry, jak to jen u pojízdného kvádru je možné. Zatímco před faceliftem mělo součinitel odporu 0,53, nyní se jej podařilo snížit na 0,48 u spalovacích modelů a dokonce na 0,44 u elektrické verze. Ta má mírně vyšší kapotu, lišty kolem čelního okna, zaslepenou přední masku nebo průduchy na zadních blatnících – to vše pro lepší obtékání vzduchu. Novinkou je možnost objednat si vůz bez ikonického zadního rezervního kola, případně místo něj zvolit designový box na dobíjecí kabely. Ten se samozřejmě zamyká společně s autem.

Mercedes-Benz G 580 EQ
Vlevo elektrické, vpravo spalovací „Géčko“

Pod podlahou najdeme techniku z luxusního modelu EQS. Na palubě tak je obří baterie s využitelnou kapacitou 116 kWh s možností dobíjení výkonem až 200 kW. Zatímco u modelu EQS se díky jeho aerodynamice bavíme o dojezdu atakujícím 700 kilometrů, u elektrické třídy G je pak WLTP dojezd 473 kilometrů. Zde je krásně vidět, co udělá v praxi aerodynamika.

V čem je ale elektrické „Géčko“ unikátní, to jsou motory. Jsou rovnou čtyři, pro každé kolo jeden synchronní motor s permanentními magnety. Celkově nabízí auto výkon 432 kW, což je 588 koní – odsud také označení G 580. Systémový točivý moment je pak masivních 1 164 Nm. A každý vyznavač off-roadu ví, že možnost individuálně ovládaného elektromotoru pro každé kolo skýtá v terénu naprosto ultimátní možnosti a slibuje excelentní schopnosti.

Mercedes-Benz G 580 EQ
Pohled pod kapotu

Elektrická verze s pohotovostní hmotností 3,1 tuny má však, právě kvůli vyšší hmotnosti, i omezení v podobě nemožnosti tažného zařízení.

Unikátní schopnosti v terénu

Řeknu to natvrdo, elektrické „Géčko“ je v terénu jednoduše lepší než to spalovací. Díky čtveřici elektromotorů tu je hned několik unikátních módů. Například s funkcí G-Turn může řidič otočit vozidlo na nezpevněném povrchu prakticky na místě – auto pak provede až dvě plné otočky požadovaným směrem.

Funkci G-Steering jsem pak vyzkoušel v praxi a je to vysoce návyková věc. Pokud potřebujete v terénu více zatočit, auto samo „hodí zadkem“ a dostane vás tam, kam potřebujete. Pocit mohu srovnat v podstatě s manévrováním v tanku nebo hardcore driftováním. Zde je však při mírné práci s plynem pohyb velmi plynulý a dobře kontrolovatelný. A v terénu to může být nedocenitelná funkce.

 A to není vše. Inteligentní funkce plazení se třemi volitelnými rychlostmi funguje jako terénní tempomat, udržuje optimální trakci, takže se řidič může soustředit na navigaci v terénu.

Elektrické „Géčko“ nerozhází ani 45stupňový svah, díky baterii v podlaze je pak auto velmi odolné vůči překlopení a zvládá boční náklon až 35 stupňů. Maximální hloubkou brodění 85 cm překonává elektrický G-Class své konvenční protějšky o 15 cm. Úhel nájezdu je 32°, úhel odjezdu je 30,7° a úhel rampy je 20,3°.

 A pokud by vám snad chyběl charakteristický dunivý a brumlavý zvuk spalovacího „Géčka“ a související zvuky, je tu G-Roar, který za pomoci reproduktorů (uvnitř i venku) dokonale spalovací „Géčko“ simuluje. Když jsem se s autem poprvé rozjel, zeptal jsem se instruktora, zda skutečně sedíme v elektrickém autě, protože nejen zvuk, ale díky subwooferu i vibrace, byly tak věrné, že jsem opravdu reálně zapochyboval.

Mercedes-Benz G 580 EQ

Uvnitř ve znamení luxusu

Třída G už zdaleka nepatří jen do terénu. Ba co víc, troufám si odhadnout, že většina „Géček“ se mimo silnici nikdy nepodívá. Jejich majitelé si toto auto kupují jako statusový symbol a očekávají od něj také nemalou dávku luxusu. A s faceliftem ji rozhodně dostávají. Uvnitř je to totiž co do výbavy, infotainmentu a funkcí jako v každém jiném luxusním Mercedesu a jeho 45letý odkaz zde skutečně nepoznáte ani omylem.

Na palubu přibyl například nový infotainment se systémem MBUX, který známe z jiných nových Mercedesů, máme zde také nový multifunkční volant v kůži Nappa, ambientní osvětlení, zvukový systém Burmester 3D surround a spoustu dalšího. Kupující mohou dále personalizovat třídu G s novou řadou možností Manufaktur, vybírat si mohou mimo jiné speciální laky a vysoce kvalitní interiérové úpravy.´

Mercedes-Benz G 580 EQ

Dává smysl!

Ačkoliv na první pohled nemusí dávat spojení archaického designu hranaté krabice a inovativního elektrického pohonu smysl, opak je pravdou. Elektrický pohon totiž dále vylepšuje legendární terénní vlastnosti „Géčka“ a přidává také na komfortu tohoto ikonického vozu. A toto spojení dává ve výsledku smysl oběma skupinám. Jak té, která lační po maximálních terénních schopnostech, tak té, která používá vůz jako statusový symbol nebo jako nákupní tašku. I tato skupina si totiž může zvolit, zda se bude po městě pohybovat zcela tiše a dá na odiv své zelené smýšlení (a přitom bude sedět za volantem tohoto tanku), nebo bude dávat najevo díky umělému zvuku, že jedou TÍM „Géčkem“.

Mercedes-Benz G 580 EQ

Pokud vás elektrický Mercedes G580 s technologií EQ zaujal, můžete si ho už objednat i v Česku od 3,6 milionů korun. Stačí si ale přihodit speciální Edition One s bohatou výbavou a jste rázem na bezmála 5 milionech korun, které se mohou dále výrazně zvyšovat, pokud si díky programu Manufaktur naporoučíte speciální laky, barvy a další úpravy. Jedno je tedy jisté – „Géčko“ i ve své elektrické verzi zůstává velmi jedinečným zbožím, které tuto klasiku připravuje pro doby budoucí a přináší mnoho unikátních vlastností. 

Technické parametry Mercedes-Benz G 580 EQ

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 624 × 1 931 × 1 986 mm, 3 085 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon432 kW, 580 koní, točivý moment: 1 064 Nm
Baterie120 kWh (116 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 28 kWh / 100 km, dojezd: 473 km
Cena od3 626 370 Kč

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Mně se moc libí ten tradičně pojatý interiér vozu. Ja ty všude vyčuhující displeje, jako to má třeba VW u EV nebo Ford u spalovacích vozů, nemusím, mně to prostě ruší řízení. Kamarád si defakto kvůli tomu už nekoupil spalovacího Forda, říkal, že už v autosalonu měl potřebu ten překážejicí displej utrhnout. (Dříve majitel Mondea na kterém odešel motor s aut. převodovkou po 20 tis. km od tovární záruky - "pěkná nasrávačka"). Tohle je za mě moc šikovné využití digitálních displejů.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze