Dieselové kamiony sice ještě ani zdaleka nekončí, ale jejich ústup je evidentní. Důkazem je, kromě jiného, francouzská firma Neo Trucks, která dává právě starým tahačům nový smysl – bez výfuků a bez hluku. Místo šrotování Renaultu T-Series po leasingu totiž přichází jejich konverze na elektřinu, jak upozorňuje insideevs.com.
Jak to funguje?
Startup, založený v roce 2020, se dohodl s Renault Trucks na odkupu vyřazených tahačů bez motoru a převodovky. Do zbylého podvozku instalují elektromotor o výkonu 130 kW (174 koní) a modulární baterii s kapacitou od 60 do 120 kWh. Díky krouticímu momentu a nízké maximální rychlosti (25 km/h) jsou pak přestavěné kamiony ideální pro manipulaci v uzavřených areálech.
Udržitelná nákladní doprava podle značky Scania
Klíčové je každopádně uvést, že předělaná vozidla nejsou určena pro běžné silnice. Proto nemají registrační značky, nevyžadují technickou kontrolu ani řidičský průkaz skupiny C. V uzavřených areálech tak může s přestavěným tahačem jezdit prakticky kdokoli.
Pokud se však podíváme na technické specifikace, baterie využívá modulární architekturu – jednotlivé 12kWh bloky lze díky tomu snadno škálovat podle potřeby. Nabíjení pak probíhá buď z rychlonabíječky výkonem až 80 kW, nebo pomocí běžné AC zásuvky s výkonem do 22 kW.
A co to znamená?
Přestože se jedná o řešení určené pro specifické podmínky, ukazuje to, že elektrifikace nemusí znamenat výhradně nákup nových vozidel. A právě to je podle mě důkaz, že i přestavby jako tato dokazují, že i stará technika může s minimálními náklady sloužit dál – dokonce tiše, čistě a bez emisí. Rozumím však, že se najde mnoho odpůrců tohoto názoru, protože pro ně zůstává spalovací motor symbolem výkonu i spolehlivosti, ač to nemusí dávat z technického hlediska smysl.
A jestli vás zajímá, jak si elektrický kamion poradí mimo město a na delší trase, Scania 40R Electric nás v redakčním testu příjemně překvapila. Téměř stokilometrová jízda po dálnici i běžných silnicích ukázala, že s baterií o kapacitě až 624 kWh zvládne reálně přes 460 kilometrů na jedno nabití – a to i s téměř 25tunovou zátěží. Jízda navíc byla, jak zprostředkoval kolega Marek Tomíšek, díky šestistupňové převodovce plynulá a tichá. Pokud by pak na hlavních tazích existovala dostatečná nabíjecí infrastruktura, neměl by takový vůz problém pokrýt přepravu napříč celou Českou republikou.

