Na veletrhu IAA Hannover vystavovala i Tesla, která tam v evropské premiéře ukázala elektrický tahač Tesla Semi. Byla to naše první příležitost se s ním seznámit osobně a Tesla Semi budila obrovský zájem. U žádného jiného auta jsem na tomto veletrhu nezažil takovou frontu, jako právě zde. Není divu, je to unikátní koncepce. Já jsem najel stovky kilometrů s nákladními elektromobily a právě proto jsem byl zvědavý, jak se Tesla Semi liší od ostatních nákladních vozů.
Tesla Semi klade hlavní důraz na aerodynamiku
První, co na Tesle Semi upoutá pozornost, je jeho aerodynamická karoserie s čistými liniemi. Design je kontroverzní a názory na něj se různí, což otevírá prostor pro diskusi. Proto si rád přečtu vaše komentáře. Pozitivní stránkou tohoto designu je mnohem lepší aerodynamika, což je klíčové pro optimalizaci dojezdu elektrických vozidel. Nicméně, Tesla Semi čelí výzvám na evropském trhu. Důvodem je jeho větší délka ve srovnání s tradičními tahači, což může být problematické vzhledem k přísným regulacím délky souprav v Evropě. Tyto regulace omezují možnosti využití delšího tahače, protože zkracují dostupnou délku pro návěs. Zkrátka, souprava se musí vejít do 18,5 metru a pokud je tahač delší, musí být kratší návěs a pojme tedy méně nákladu.
Elektrický tahač návěsů Tesla Semi na vlastní oči a ruce
Při bližším pohledu na Tesla Semi je patrné, že aerodynamika byla klíčovým prvkem při jeho návrhu. Kromě samotného tvaru karoserie s hladkými liniemi zde vidíme například i aerodynamické kryty kol. Vedle vozu pak Tesla vystavuje kompaktní pohonnou jednotku, která je výsledkem toho, že vozidlo bylo konstruováno jako elektromobil od základu. Tento přístup umožňuje efektivnější umístění pohonné jednotky přímo na nápravě, což je výrazně jednodušší a kompaktní řešení oproti vozům, které přecházejí ze spalovacích motorů na elektrický pohon.
Interiéru Tesly Semi dominují velké displeje
Při čekání ve frontě na prohlídku interiéru jsem si všiml několika zajímavostí. Například, původně plánovaná virtuální zrcátka byla nahrazena klasickými velkými zrcátky s dodatkovými zrcátky pro lepší viditelnost. Otevírání oken je řešeno inovativním vyklápěním, což přispívá k lepší aerodynamice. Uvnitř dveří je umístěn hasicí přístroj, což je praktický bezpečnostní prvek.
Po vstupu do kabiny je zřetelně vidět, že se diametrálně liší od tradičních nákladních vozů. Řidič sedí uprostřed, což umožňuje symetrický výhled na obě strany a je to praktické pro vozidla prodávaná v zemích, kde se jezdí na levé straně vozovky. Zároveň to je jednodušší pro řidiče, kteří pendlují mezi státy, kde se jezdí na různých stranách. Kabina je vybavena dvěma velkými displeji, které známe z osobních vozů Tesla, a které zobrazují i obraz z kamer na zrcátkách. Tento systém poskytuje řidiči lepší přehled o dění kolem vozidla.
Celkově vzato, Tesla Semi představuje fascinující pohled na budoucnost nákladní dopravy. Její inovace v oblasti aerodynamiky a designu interiéru nastavují nové standardy pro elektrické tahače. Ačkoliv existují překážky pro jeho širší přijetí v Evropě, zejména v oblasti regulace délky souprav, je jasné, že Tesla Semi má potenciál změnit způsob, jakým přemýšlíme o nákladních vozech. S přibývajícími zkušenostmi a adaptací regulací by mohl tento model najít své místo i na evropských silnicích. Nebo to vidíte jinak? Podělte se o své názory v komentářích.