Toyota úspěšně otestovala a začala využívat v reálném provozu čtyři nákladní vodíková vozidla pro rozvoz dílů z evropského logistického centra Toyota Parts Centre Europe v belgickém Diestu. Vozidla od května najezdila více než 80 000 km po trasách Diest, Amsterdam, Rotterdam, Lille a Kolín nad Rýnem ve čtyřech zemích a využila přitom devět vodíkových čerpacích stanic. Díky stabilní spotřebě vodíku a dojezdu přes 400 km ušetřila flotila přes 80 000 kg CO₂ ve srovnání s dieselovými nákladními vozy.
„Zavedení nákladních vozidel s palivovými články je výsledkem týmové práce založené na spolupráci Toyoty a partnerů. Od identifikace strategických logistických tras až po integraci našeho systému palivových článků do podvozku DAF byl každý krok poháněn společnou inovací a cílem,“ uvedl technický ředitel společnosti Hydrogen Factory Europe Eugene Reginald.
Kapacita vodíku byla maximalizována instalací sedmi nádrží za kabinou a integrací vysokoteplotního chladicího systému do nádržové věže. Pečlivě vybrané elektromotory a vysokonapěťové baterie pak zajišťují optimální výkon na logistických trasách společnosti.
Do budoucna Toyota plánuje zvýšení efektivity nákladních vozidel pomocí modulu Toyota Fuel Cell Module 3. generace, který nabízí vyšší výkon a lepší účinnost. Zvýšení dojezdu se očekává díky tlaku 700 barů v nádrži a zkrácení doby doplňování paliva pomocí dvojitého výdejního zařízení. Dalším krokem bude zavedení specifikací pro logistické operace, včetně spacích kabin a konfigurací s nízkou ložnou plochou.
„Toyota si klade za cíl dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality ve svém evropském dodavatelském řetězci. Plán začíná zkouškami nákladních vozidel na palivové články, bateriových elektrických vozidel, biopaliv, vlaků atd. s cílem snížit emise CO₂ o 33 procent do roku 2030. Nákladní vozidlo VDL na palivové články je prvním krokem na této cestě,“ uvedl senior manažer Hydrogen Factory Europe Charles Ollivier.


Mrcedes eActos 500km, dobijeni 20-80% za 30 minut s pouzitim MW nabijecky
k cemu jsou vodikove kamiony s dojezdem 400km? navic max dojezd doda jen stanice ktera ma 700bar, ale vetsina stanic poskytuje jen 300bar, rychlost tankovani je take nicmoc, zvlast' kdyz chteji tankovat nekolik kamionu za sebou
takze v praxy viz video od Elektrotrucker (nekdy ted' v lete delal rozhovor se spolecnosti ktera nabizi vodikove kamiony v leasing, kamiony od zkrachovale Nikola, v podstate jsou to Volva) - prijely s kamionem na stanici: 1 stanice porouchana dodava jen 300 bar, na druhe jsou dostupnych take jen 300bar, na 700bar je potreba cekat az se to nabere tlak.
na 300 bar to ujede mozna 200km.
no a pak tankuje nekdo opravdovy zeleny vodik? myslim ze to financne nevychazi, takze nakonec je tosedy vodik vyrobeny ze zemniho plynu
nedava to zadny smysl od zacatku do konce...