Volvo Trucks testuje vodíková nákladní vozidla na veřejných komunikacích

1
Volvo Trucks testuje vodíková nákladní vozidla na veřejných komunikacích
Fotografie: Volvo Trucks
  • Testy vozidel byly provedeny za polárním kruhem na severu Švédska
  • Vodíkové tahače jsou alternativou k plně elektrickým
  • Volvo Trucks již dnes nabízí širokou produktovou řadu tahačů šetrných k přírodě

Nákladní vozidla s palivovými články na vodíkový pohon vypouštějící pouze vodní páru budou důležitou součástí produktového portfolia společnosti Volvo Trucks. Vozidla nyní prošla důležitým milníkem – konkrétně byla testována na veřejných komunikacích. V loňském roce společnost Volvo Trucks poprvé představila svá elektrická nákladní vozidla s vodíkovými palivovými články. Ty využívají vodík k výrobě vlastní elektřiny a mohou cestovat na dlouhé vzdálenosti, díky čemuž jsou vhodná pro delší přepravní úkoly. Nyní byly vodíkové nákladní vozy poprvé testovány na veřejných komunikacích, přičemž se rozhodně nejednalo o lehké testovací procedury. Testy totiž byly provedeny za polárním kruhem na severu Švédska, kde je extrémně chladné klima.

„Kamiony jsou v provozu sedm dní v týdnu a za každého počasí. Drsné podmínky na veřejných silnicích v severním Švédsku s ledem, větrem a spoustou sněhu jsou ideálním testovacím prostředím,“ říká Helena Alsiö, viceprezidentka Powertrain Product Management společnosti Volvo Trucks. „S potěšením mohu říci, že testy probíhají dobře, což potvrzují jejich výsledky. Vozy se otestovaly i na zkušební testovací dráze poblíž Göteborgu.“ Tahače na vodíkové palivové články budou vhodné zejména na delší vzdálenosti a tam, kde není možné používat pouze baterie: například ve venkovských oblastech bez nabíjecí infrastruktury.

Komerčně dostupné v druhé polovině tohoto desetiletí

Volvo v současnosti nabízí nejširší produktovou řadu bateriových elektrických nákladních vozidel se šesti modely v sériové výrobě, které zajišťují velmi širokou škálu přeprav ve městech a mezi nimi. Vodíková nákladní vozidla budou k dispozici ve druhé polovině tohoto desetiletí. Důkladné testy s vybranými dopravci začnou několik let před komerčním spuštěním. Aby se vývoj urychlil, spojila skupina Volvo své síly se společností Daimler, aby vyvinula a vyrobila systémy palivových článků, které jsou šité na míru pro těžká nákladní vozidla.

Dopravcům, kteří chtějí již nabízet přepravu s nulovými emisemi výfukových plynů, nabízí společnost Volvo Trucks v současné době šest různých bateriových elektrických modelů a také nákladní vozidla na obnovitelná paliva, jako je bioplyn. „Musíme jednat hned, abychom zastavili globální oteplování. Bez ohledu na dopravní složitosti a nebo kde ve světě naši zákazníci působí, další čekání nepřichází v úvahu. Za několik let budou naši zákazníci schopni zcela eliminovat emise CO2 u svých nákladních vozidel,“ říká Roger Alm, prezident společnosti Volvo Trucks.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
A víte o tom, že vozidla čistě elektrická nevypouštějí ani vodní páru, ani neučůrávají a jsou skoro 3 x efektivnější a levnější?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze