Společnost Volvo Trucks dává na vědomost, že vstupuje do finálních fází testování těžkých nákladních vozidel poháněných palivovými články. Již brzy plánuje zahájit pilotní projekty nasazení do běžného provozu s vybranými zákazníky a ještě v aktuální dekádě tuto technologii nabídnout komerčně. Volvo se vývoji vodíkového pohonu věnuje již několik let a s výhodou využívá synergie s bateriovými elektromobily, s nimiž se shoduje elektrický pohon. Zákazníky tak čeká možnost zvolit další zdroj síly bez lokálních emisí, tentokrát s násobně delším dojezdem oproti bateriím.
V této formě by mohl vodík uplatnit své hlavní výhody, tedy podstatně větší akční rádius, rychlé tankování a také dostatek tiché síly i pro velmi těžké přepravy. Konkrétně Volvo Trucks mluví o dojezdu až 1 000 km, poté patnáctiminutovém plnění zásobníků a možnost pohánět soupravy o celkové hmotnosti 65 tun, případně i více. Dva palivové články totiž stačí k výrobě 300 kW elektrické energie a při okamžité potřebě zvýšeného výkonu je samozřejmě k dispozici i posílení z vyrovnávací baterie.
Volvo samotné zároveň připomíná, že k rozšíření této ekologické alternativy je třeba dořešit ještě infrastrukturu, především zdroje dostatečného množství zeleného vodíku. To prý ale není nereálné, protože tlaky na její posílení přicházejí i z dalších stran, především od průmyslu, který je rovněž postaven před nutnost dekarbonizace. Doprava má ale přednost, tu je nutno podle Volva začít řešit okamžitě.